9 מתוך 10 מקצועני משאבי אנוש דירגו תקשורת ברורה כגורם החשוב ביותר להצלחה כאשר הנהלת הארגון מתחלפת. כך מראה מחקר חדש של Fleishman-Hillard and Bernard Hodes, פירמת ייעוץ בריטית שמתמחה במשאבי אנוש.
הדוח, שכותרתו "שינוי ארגוני: מה חשוב באמת", שאל יותר מ-150 מקצועני משאבי אנוש מהן ההשקפות שלהם בנוגע לגורמים שמספקים את התרומה הרבה ביותר לשינוי הנהלה מוצלח. העברת המסר "מדוע" מתרחש השינוי ו"כיצד" הוא יתבצע צוינה כמרכיב החשוב ביותר (91% ו-88%, בהתאמה).
אנשי משאבי האנוש דירגו גם הסברה ברורה של התוצאות הרצויות במקום גבוה ברשימת הגורמים להצלחת השינוי – 85% ציינו אותה כמרכיב החשוב ביותר בתהליך. 60% מהנסקרים דירגו הצטרפות ומעורבות מצד מחזיקי המניות כגורמים החשובים ביותר. 59% רואים בניהול עבודה רב-תכליתית ושיתוף פעולה כגורם החשוב ביותר. פרספקטיבה חיצונית דורגה כחשובה ביותר על ידי 51% בלבד.
לא על התקשורת לבדה
ריצ'רד קנארק, מנהל בכיר ב-Fleishman-Hillard, התייחס לממצאים: "ברור שארגונים צריכים להיות שקופים כאשר הם מתקשרים ומנהלים שינוי. אבל רק כאשר התוכנית מחוברת, עקבית ומקיפה קבוצות מרובות ומגוונות, אפשר באמת להטיל עוגן."
מרטין קוק, יועץ ראשי לשינוי ארגוני ב-Bernard Hodes, הגדיר את האמונה שתוכנית שינוי יכולה להצליח באמצעות תקשורת ברורה בלבד "מיושנת". לדבריו, "כאשר ארגונים מתמודדים עם שינויים שהופכים מורכבים יותר ויותר על בסיס טבעם של הלקוחות ושל השווקים שהופך גלובלי יותר, הדרכים המסורתיות יותר של שינוי ניהולי, המבוססות על רציונליות ושליטה, יניבו תשואה מופחתת." הוא לא הסביר מה מעבר לתקשורת ברורה יכול לתרום לשינוי מוצלח, אך ניתן לחשוב על עניין מרכזי וחשוב שעשוי לתרום להצלחה:
ניהול ישיר שקוף, גם כאשר המנהלים (לרוב מנהלים זוטרים) אינם מעודכנים בכל פרטי השינויים. גם כאשר ארגונים נוקטים בשקיפות, תמיד יהיה חשש של העובדים ואווירה של חוסר ודאות. אף במקרים בהם ההנהלה הבכירה מצליחה לשקף למנהלים ולעובדים את כל מה שמתרחש, תמיד יהיו גם תהליכים שקופים פחות. אז המנהלים הזוטרים ומנהלי הצוותים צריכים להיות עם היד על הדופק מול עובדיהם, לשתף אותם כי כרגע אין להם מידע על השינוי הארגוני, שברגע שהם ידעו מה שמתרחש בחברה הם יידעו אותם מייד. עידוד שגרת העבודה (גם אם היא לא תשמר עוד לזמן רב), שמירה של רוח חיובית והשיתוף בדברים גם כאשר הם אינם יודעים פרטים, עשוי להרגיע את העובדים ולגרום להם לזכור שעדיין יש להם "אבא ואמא" במקום העבודה.