איך לזהות ירידה במוטיבציה של עובד?
בעידן שבו קשה יותר מתמיד לגייס עובדים טובים, בעידן שבו כל עובד קיים (צריך להיות) יקר ללב המערכת, חשוב לשים לב לאיתותים המזהירים על ירידה במוטיבציה של העובד, ושיובילו לירידה בתפקודו המקצועי ואולי אף לעזיבתו.
אף מנהל לא אוהב עובדים חסרי מוטיבציה, ועובדים כאלה היא אחת הסיבות שגורמות למנהלים עצמם לחוש מתוסכלים ולהביא לירידה במוטיבציה שלהם ולמלא את תפקידם כמנהלים כראוי. יש הרבה סיבות שיכולות להביא לעובדים להרגיש כך במקום עבודתם, ולמנהלים לא תמיד יש את הכלים להתמודד עמם.
יכולות להיות סיבות רבות לתחושת תסכול וחוסר מוטיבציה אצל עובד: שכר שאינו מספק את העובד, שינויים ארגוניים, שינויים בשיטות העבודה, אווירה לא טובה בעבודה, אי יכולת של העובד להתקדם בארגון ועוד ועוד. הוא עשוי להתבטא בהתנהגויות מסוימות שבדרך כלל קל להבחין בהן. צריך רק לפקוח עיניים ולהיות עם היד על הדופק.
אסור לטאטא
יש עובדים שמטבעם אוהבים ונוהגים לקטר בעבודה, וזה חלק מה האישיות שלהם. כל מנהל, בהתאם לאופיו, מתמודד עם התכונה הזו באופן שונה, ויש כאלה שכלל לא יוכלו להתמודד ולא ירצו כאלה עובדים תחתם. אך התופעה קיימת, ועם הזמן לומדים להכיר את העובדים שתמיד מקטרים, בעיקר בעתות של שינויים מכל סוג בעבודה. אז חשוב במיוחד לפתוח אוזניים ועיניים, ולשים לב להתנהגות העובדים. מנהלים רבים נשאבים לעבודתם המקצועית השוטפת, ומעדיפים "לטאטא" מתחת לשטיח את הבעיות מן הסוג הזה: "יהיה בסדר" ו"אולי זה שבוע לא טוב שעובר עליו". אז כן, לפעמים מנהלים צריכים להיכנס לנעליים של העובדים וכן להתייחס, ולפעמים צריך גם קצת להתנהג כמו עובדים סוציאליים. כי ביום שהעובד לא ימלא את תפקידו כמו שצריך או אפילו יחליט לעזוב את מקום העבודה, זה יהיה על הראש שלכם ותצטרכו להתמודד עם תיק כבד.
הנה ששה איתותי אזהרה המבשרים על עובדים מתוסכלים בעלי מוטיבציה ירודה:
1. ירידה בתפוקה. ביצועיו המקצועיים של העובד מצביעים בהכרח על רמת המוטיבציה שלו. ירידה בתפוקת העבודה עשויה להצביע על חוסר מוטיבציה, בעיקר עם העובד מחשיב את עצם נוכחותו בעבודה כעבודה, גם אם הוא עסוק בענייניו הפרטיים או בחוסר מעשה.
2. תלונות חוזרות ונשנות. התלונות יכולות להתייחס למקרים מסוימים או חריגים שאירעו במהלך העבודה השוטפת. יש לשים לב שאם מדובר בתלונות כלליות על העבודה השוטפת – הדבר יכול להעיד על חוסר התאמה של העובד למערכת, אך גם בהחלט עשוי להעיד על חוסר מוטיבציה.
3. העדרויות תכופות. העדרויות תכופות מהעבודה, מסיבות ותירוצים שונים. העובד לא סתם עייף או לא חש בטוב, ולא כדאי להתמקד בעלבון ובהתמודדות של "העובד לא בסדר, הוא הבריז לי מיום עבודה". משהו עובר עליו, וזה לא סימן טוב.
4. ויכוחים שלא נגמרים (יפה). עובד חסר מוטיבציה או מתוסכל ימצא הרבה נושאים להתווכח ולא להסכים עליהם. מדובר בוויכוחים עם המנהל עצמו או עם עובדים אחרים בחברה. נושא הוויכוח יכול להיות בנושא שיטות העבודה, דרכי העבודה או ביקורת על פעילותו של עובד אחר. או נושאים אישיים יותר כמו תשלום בונוס שלדעתו מגיע לו, ועוד. לרוב ויכוחים כאלה לא מסתיימים, ואם בכל זאת הם מסתיימים – אז זה קורה בטריקת דלת מצד העובד.
5. העובד מפסיק ליזום. אתם עורכים את ישיבת הצוות השבועית או החודשית שלכם, ולשם שינוי העובד שקט, לא מציע אף הצעה ומפגין סוג של אדישות. אם הוא כן פעיל בישיבה, אז הוא יציף רק את הבעיות, גם אם לא מדובר בבעיות אמיתיות, וללא הצעות ייעול או פתרונות קונקרטיים. זהו סימן לירידה משמעותית במוטיבציה.
6. העובד מתבודד. עובד מתוסכל ימעיט להשתתף בשיחות בין יתר העובדים, גם אם מדובר בנושאים שאינם קשורים לעבודה. הוא גם בדרך כלל לא ירצה להשתתף בימי גיבוש או מפגשים מחוץ לכותלי המשרד.
לסיכום, עובד בעל מוטיבציה ירודה הוא לרוב עובד מתוסכל. למען ההצלחה של המנהל, של המחלקה ושל הארגון כולו, כדאי לבדוק מה ניתן לעשות כדי למנוע מלכתחילה את התחושה הזאת, וכמובן מאחר שזה יכול לקרות אצל המשפחות הכי טובות, כדאי לחשוב איך ניתן לפתור את הבעיה.
1. בעניין התפוקה, ניתן לראות זאת בכמה היבטים: החל מקצב העבודה של העובד, דרך יכולת ההתמודדות שלו עם אתגרים ועד התוצאות שהוא מייצר.
2. עובד מלא מוטיבציה הוא עובד נרגש ומתלהב. הוא מסתובב בעבודה מלא מרץ ושמחה. עובד ללא אלה הוא עובד שכדאי לבדוק מה מצב המוטיבציה אצלו.
3. עובד חסר מוטיבציה מתקשה להתמיד במשימות, ומתקשה להתמודד עם שינויים יותר מהרגיל.
חשוב לזכור שירידה במוטיבציה היא עניין טבעי שקורה לכל אחד מאיתנו, נשאלת השאלה מהי תדירות הירידות ומה עומק ההשפעה שלהן על העובד וסביבתו.
דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שאפשר בקלות רבה לעזור לכל עובד באשר הוא להעלות את המוטיבציה שלו בחזרה. קיימים כלים פשוטים ומעשיים שכל מנהל יכול לרכוש לעצמו ולצוות שלו.
ונקודה אחרונה: רגע לפני שמתחילים לחשוב איך "לפתור בעיות" מוטיבציה אצל עובדים, שווה לעצור ולחשוב מהי הדרך לגייס עובדים אשר מלכתחילה מתאימים לארגון ובעלי מוטיבציה גבוהה ורלוונטית למקום.