רק כ-20% מהארגונים הגדולים בישראל עברו לשלבים מתקדמים יותר בכל הקשור לשילוב ויישום טכנולוגיות בתחום משאבי האנוש", את ההערכה הזאת מנפקת עינת שמעוני, אנליסטית בכירה בחברת הייעוץ והמחקר STKI. לתפישתה, "הארגונים הללו יישמו תיקי עובד במתכונתם הרחבה יותר, הטמיעו מודולים לניהול כישרונות ומודולים להדרכות עובדים". את הדברים אמרה שמעוני במסגרת רב-שיח שהתקיים בשבוע שעבר, לקראת כנס חדשות בטכנולוגיות HR שיתקיים ב-2 במאי במלון דיוויד אינטרקונטיננטל תל-אביב.
אצל כל היתר – ומדובר ברוב מוחץ של כ-80% מכלל הארגונים בישראל – השמרנות שולטת בבירור ונעשה שימוש, לדבריה, בטכנולוגיות HR בסיסיות בלבד. "הם לא מנצלים את העושר הטכנולוגי הקיים בעולם משאבי האנוש, והשימוש שהם עושים בו הוא לטובת הקמה של מערכות שכר ומערכות לניהול נוכחות.
לחלופין, הוסיפה שמעוני, "ארגונים רבים עושים שימוש במודול ה-HR במערכת ה-ERP לטובת הקמת כרטסת עובדים שהיא הכרחית. אולם מדובר בניצול חלקי בלבד של יכולות המודול, הסבירה שמעוני. "הסיבה שארגונים רבים פונים למודול ה-HR במערכות ה-ERP היא כיוון שניתן להפרידו בקלות יחסית מהמודולים האחרים במערכת. מיעוטם של הארגונים, מעריכה שמעוני, עברו לשלבים מתקדמים יותר בעולם הטכנולוגיות של משאבי אנוש, ויישמו תיקי עובד במתכונתם הרחבה יותר, הטמיעו מודולים לניהול כישרונות ומודולים להדרכות עובדים".
עדות לחשיבות ההולכת ותופחת של שדה משאבי האנוש בארגונים, היא רכישות שביצעו החברות SAP ואורקל (ORACLE) תמורת מיליארדי דולרים. אורקל רכשה את חברת Taleo ואילו SAP רכשה את חברת SUCCESS FACTORS. זאת, על אף ששתיהן מחזיקות פתרונות הולמים לתחום במסגרת מערכת ה-ERP שלהן.
שתי מגמות נוספות, שבהן השמרנות הארגונית התפוגגה מעט יותר, הן צמיחתן של הרשתות החברתיות ורתימתן לטובת היבטים שונים בארגון. לדוגמה: ניהול מומחיות של עובדים ושימוש שכיח יותר בפורטלים הארגוניים.
HR מקבלים פחות
בפאנל המדובר, נכח גם אבי וגנר, סמנכ"ל מערכות מידע בחברת רד בינת (RAD). לפי דבריו, בעוד שהפעילות העיקרית של רד מתרחשת בישראל עם כ-1,000 עובדים, מחזיקה החברה כ-20 משרדים בעולם, מפעלי ייצור בסין ובברזיל ויחידת שיווק בארצות-הברית. אגף מערכות המידע של החברה, שבראשו הוא עומד, מונה 30 עובדים.
"אנחנו מקבלים שירותים ממשאבי האנוש בהיבטי הגיוס, ההערכה והמיון של העובדים", אמר וגנר. "הם מטפלים בתחומים האלה באופן בלעדי בכל החברה. ישנו קשר שוטף בין אנשי משאבי האנוש לעובדים. באופן טבעי, HR מקבל פחות שירותים מאשר מחלקות השיווק והמכירות אם כי ישנן תוכניות עבודה שנתיות שמקבלות אישור בהנהלת החברה".