רווחה לנשים במקום העבודה

רווחה לנשים במקום העבודה

מדוע כל כך חשוב שתהיה מדיניות רווחה ייעודית לנשים ואיך בונים תכנית כזו? מה הם אמצעי הרווחה הייעודיים לנשים עובדות? וכיצד ניתן למנף את פעילויות הרווחה הקיימות?

שיתוף
רווחת נשים במקום העבודה

נשים הופכות יותר ויותר דומיננטיות בשוק העבודה הן מבחינת שיעור ההשתתפות שלהן בכוח העבודה והן מבחינת מעמדן ומידת השפעתן על הארגונים בתפקידי מפתח ותפקידי ליבה בארגון. הצורך של הארגון למשוך ולשמר נשים כמשאב לצד עלייה מתמדת בגיל הפרישה, הופך את הצורך של הארגון לדאוג לרווחת הנשים הבוגרות לקריטי.

ד"ר בן צ'ואי, גניקולוג, אמר בריאיון לאתר משאבי אנוש HR Asia כי נשים הנדרשות כיום לצאת לעבוד אך עדיין למלא את חובתן כאם וכרעיה, נדרשות לאזן בין העבודה לחיים הפרטיים וכחלק מהמאמץ הזה נשים רבות מוצאות את עצמן עובדות במשרות חלקיות, משרות זמניות, עובדות כקבלניות עצמאיות או פרילאנסריות וכיו"ב. מסגרות אלו אמנם מאפשרות להן כביכול ליהנות משני העולמות אבל יש להן השלכות על הביטוח הרפואי ועל התנאים הסוציאליים.

סגנון עבודה 'גמיש' זה מונע מנשים ליהנות מחבילות ביטוח בריאות אופטימלי ו/או פוגע ברצף הביטוח (כאשר הן לוקחות חופשות לידה, חופשות ללא תשלום לאחר הלידה, הפסקות בין עבודה אחת לשנייה וכיו"ב).

מחקר חדש שנערך עבור חברת אמריקן אקספרס מראה שנשים נוטות לאבד את כושר העבודה בשל פציעות במקום העבודה ומחלות מקצוע בשיעור של 40% יותר מגברים וכן שנשים מתמודד עם מתח בחיי היום יום בשיעור גבוה יותר מהגברים, גם כן כתוצאה מהמחויבות הכפולה לעבודה ולבית.

ד"ר בן צ'ואי מציע למנהלי משאבי אנוש ליזום ולקדם בארגון תוכנית רווחה ייעודית לנשים, בה מושם דגש על נשים בקבוצות גיל שונות עם דגש על:

  • ביטוח בריאות פרטי המבטיח לנשים כיסוי לרפואת נשים לרבות טיפולי הפריה. הפניות לבדיקות, חיסונים וטיפולים מונעים לרבות רפואה משלימה עם דגש על איתור מוקדם ומניעת מחלות (כגון בדיקות ממוגרפיה או בדיקת צוואר הרחם ואפילו בדיקת דם שגרתית אחת לשנה).

בהתאמה לשוק הישראלי – נכון יותר יהיה להתאים ביטוח בריאות מקיף שונה לעובדים ולעובדות בחברה, כל חברות הביטוח מאפשרות זאת ולעיתים זה אף זול יותר לבצע את ההתאמות הנ"ל.

  • משמרות ותורנויות: במקומות בהן נהוג לעבוד משמרות סביב השעון, חשוב להפריד בין נשים צעירות לבין נשים בוגרות, אלו נזקקות לשעות שינה סדירות עד כמה שניתן ולכן מומלץ לבנות מערכת שיבוץ שעות שתטיב, עד כמה שניתן במסגרת האילוצים, עם נשים תוך דגש על שיפור תנאי העבודה לנשים בוגרות (כמו כן חשוב לבנות מסגרות עבודה לנשים בהריון, לנשים לאחר לידה, לאחר גיל 40 וכיו"ב) כך שנשים בוגרות יוכלו וירצו להמשיך לעבוד עם השנים מבלי להרגיש שהעבודה מכבידה עליהן עם השנים.
  • מסגרת ייעודית לנשים בהריון: נהלי עבודה ברורים ומסודרים בנושא זכויות נשים בהריון (המסדיר את ימי החופש המגיעים להן לצורך בדיקות וטיפולים) וכן סדרת מפגשי הכנה ללידה במקום העבודה או דרך מקום העבודה.

בהתאמה לשוק הישראלי – נכון שישנם חוקים ברורים המגדירים את זכויות הנשים בעת הריון, אך לא כולן מכירות אותם ולכן יש מקום ליידע באופן יזום את העובדות על זכויותיהם וכן לבצע מעקב מצד מחלקת משאבי האנוש כי האישה מרגישה בנוח לממש זכויות אלו. בנוסף הארגון יכול לאפשר (בין אם בשעות ובין אם במימון) השתתפות בסדנאות הכנה ללידה, הוכח כי אחוז החזרה לעבודה ומשך הזמן עד לחזרה לעבודה של נשים שעוברות סדנאות אלו משתפרים.

  •  שיעורי התעמלות לנשים כגון פילאטיס, יוגה, פלדנקרייז, שיעורי ריקוד וכיו"ב.

ארגונים רבים נותנים גישה למכוני כושר פנימיים או בהסדר לעובדי החברה. ביצוע של שיעורי התעמלות ייעודיים גם לנשים ישפר את הבריאות שלהן ובכך גם ישפר את מדדי הארגון כולו.

  • הרצאות וימי עיון בנושא בריאות הגוף והנפש. חברות רבות המשווקות פתרונות מגוונים כמו סדנאות, ספרים, חוגים, תוספי מזון ועוד, מקיימות הרצאות בחינם כחלק ממערך הפרסום שלהן.

ניתן לקיים סדרת הרצאות וימי עיון עם מומחים מתחומים שונים הנוגעים בסוגיות החשובות כמו שמירה על איזון נפשי, התמודדות עם חרדות, הרצאות בנושא הורות או זוגיות, שיעור בישול ועוד. יש להביא בחשבון שלנשים העובדות אין הרבה זמן פנוי מעבר לעבודה לחוגים והרצאות מעשירות כך ששילובם במקום העבודה יכול להיתפס כהטבה גדולה לאשת המשפחה בעלת הקריירה.

  • קבוצות גמילה מעישון ו/או קבוצת שומרי משקל יכולות לתרום רבות לאיכות החיים של נשים במקום העבודה בעלות נמוכה יחסית לארגון.

מחקרים מראים שעובד המעשן מחסיר בממוצע שעה אחת ביום. ארגון המאפשר לעובדיו לקחת חלק בקבוצת גמילה, במקום העבודה עם אנשים שהוא מכיר וסומך עליהם, מאפשר לעובדיו לשמור על הבריאות שלהם ולעבור לסגנון חיים בריא יותר תוך כדי כך שהוא מגביר את התפוקה שלהם. כמובן שהדבר נכון גם עבור הגברים בארגון.

  • תזונה בריאה במקום העבודה: העובדים מבלים כיום 9 שעות ממוצע במקום העבודה, כאשר בימים מסוימים זמן השהות יכול לגבול ב- 12 שעות. רובם 'בורחים' מהבית עוד לפני שהם מספיקים לעבור במטבח ומגיעים בחזרה הביתה לארוחת ערב במקרה הטוב. את מרבית שעות הערות שלהם מבלים העובדים בעבודה ולכן הם אוכלים ומנשנשים במסגרת העבודה.

מעבר למטבח בריא הוא אחד הצעדים החשובים ביותר עבור ארגון שרוצה לדאוג לרווחת העובדים וזה יכול להתבצע בכמה אופנים: מעבר למשקאות בריאים, מבחר סוגים של תה ובפרט תה ירוק, חטיפי בריאות, דגני בוקר, יוגורטים ופירות כתחליף לעוגיות ועוגות בחדרי ישיבות או במטבח. ארגונים המספקים לעובדים שלהם שוברי הנחות לארוחות צהריים יכולים לחפש ספקים המציעים מזון בריא כמו בר סלטים. מיקרו-גל, טוסטר אובן וכמובן מקרר גדול שיספיק לכולם, יכולים לסייע לעובדים להביא אוכל בריא ומזין מהבית (מה שיחסוך להם לא רק בקלוריות אלא גם בתקציב).

  • רווחה לילדים: אין דרך טובה יותר להטיב עם אישה מאשר לדאוג לרווחת ילדיה. מחלקת משאבי אנוש יכולה לעשות כל כך הרבה בכל כך מעט כדי לקנות את ליבן של העובדות דרך הדאגה לשלום ילדיהן. החל ממתנות לילדים לקראת תחילת שנת הלימודים ועד לתווי קניה ברשתות לתינוקות עבור נשים לאחר לידה, דרך סבסוד חוגים לילדים ועד להלוואות סטודנטים ומענקי לימוד לילדי העובדים (כפי שנהוג עדיין בבנקים), כל אלו יאפשרו לארגון למשוך ולשמר אימהות לפעוטות ולאורך השנים בהן הילדים שלהן מתבגרים.

מבצע כנסי 2025

אין תגובות

השאר תגובה