הצעת החוק המאפשרת לעובד השכיר לבחור את סוכן הביטוח שייעץ לו בנושא הפנסיה. מטרת החוק היא למעשה לאפשר לעובד הצרכן לבחור את סוכנות הביטוח שתשרת אותו.
ההצעה, שעברה את אישור שרי הממשלה, בהחלט באה לקראת העובד, אך היא אינה פוטרת את המעסיקים ומחלקות משאבי האנוש מן האחריות לכוון את העובד ולדאוג שיקבל את הייעוץ הנכון והמשתלם ביותר.
למעשה החוק שיאפשר לעובדים את חופש פעולתם ובחירתם ובאמת בא לטובתם: התחרות תגבר, השירות ישתפר, המחירים יוזלו. מהצד השני, האחריות תיפול על העובד. בעוד שהאחריות האמיתית לטובתו של העובד צריכה להיות של מנהל משאבי האנוש.
כיום מעסיקים רבים עובדים מול סוכנויות ביטוח גדולות, רבות זרועות, עמן יש להם הסדרים. לכן חברות הביטוח מתנגדות לחוק הזה, שעלול לשבור את ההסדרים הללו. בחירתו של העובד בסוכנות ביטוח אחרת שתהיה ממונה על הפנסיה שלו, תגרום למעסיקים לקבל פטור מאחריות על טיב השירות שיקבל העובד.
דאגה זו לעתידו הכה משמעותי של העובד, תבוא גם לטובת הארגון. דאגה לעובד היא שימור העובד.
פנסיה היא נושא חשוב מאוד אך גם כבד מאוד. המציאות מצביעה על כך שרוב העובדים אינם מתעניינים בנושא, שנמצא מרחוק שנות אור מהם, בעיקר כשהם בתחילת דרכם בעולם העבודה. העובדים יהפכו לטרף קל לחברות הביטוח, ככאלה שלא מבינים את מורכבותו ואת כל סעיפיו.
לאחרונה, עם העלאת החוק לכותרות, אנו שומעים על יותר ויותר עובדים המתקרבים לגיל הפנסיה שמגלים כי לאחר שנים ארוכות של עבודה קשה – כספי הפנסיה שנותרו להם הם זעומים. הם נדהמים ולא מבינים איך זה יכול להיות. אז זה יכול להיות, כי הם לא קיבלו יעוץ ראוי. זה יכול לקרות לכל אחד מהעובדים שלכם, שלא יודע דבר על התוכנית אליה הצטרפו, שבה שחטו אותם בדמי הניהול ומעוד סיבות רבות אפשריות.
עובד שיוצא לפנסיה עם חיוך, עובד שלא מגלה כי עשה טעות בבחירת ההצעה מחברת הביטוח ותוכנית הפנסיה, יביא להצלחתו בעבודה ויתרום לשמו הטוב של הארגון. אקטיביות מצד מחלקות משאבי האנוש, מתן עזרה והכוונה דווקא עכשיו כאשר לעובד יש את החופש לבחור, צריכה לחלחל ככלל בארגון. למידה של נושא הפנסיה, התמחות בנושא, תקל על תמיכה וסיוע לעובד בנושא שכל כך קריטי לו ולכולנו.
* ללמידה והעמקת הידע בנושא החיסכון הפנסיוני בראיית המעסיק לחצו כאן