אנשי משאבי אנוש הם לא ספקי שירות שפועלים בתוך הארגון כפונקציה אדמיניסטרטיבית/ תפעולית אלא הם שותפים עסקיים. כשותפים עסקיים, הם נהנים מהיתרונות אך גם מתבקשים להביא תוצאות בדיוק כשאר השותפים העסקיים. בשוק העבודה של המאה ה-21, שבו הכללים והכלים משתנים מיום ליום והכישורים שאותם העובד הביא אתמול כבר לא רלוונטיים למחר – ידע וקשרים הם הנכס הגדול ביותר שעובד יכול להביא איתו לארגון. נטוורקינג הוא ללא ספק מפתח שפותח את הצוהר למאגר בלתי נדלה של אנשים שיש להם ידע ויש להם קשרים עם אנשים שיש להם ידע וקשרים.
נטוורק נתפס כקונספט שמתאים ליזמים פרטיים ,פרילאנסרים שמחפשים הזדמנויות תעסוקתיות ומנהלי מכירות שמחפשים הזדמנויות להגדיל את מאגר אנשי הקשר שלהם כדי להגדיל את אחוזי המכירה שלהם. מאוחר יותר המושג נטוורק הפך נפוץ יותר בקרב עובדים ממגזרים שונים, כשהוא קיבל משמעות רחבה יותר, כשיותר ויותר אנשי מקצוע מתחומים שונים הבינו שהם יכולים לקבל מידע, כלים, סיוע והכוונה, תמיכה ואפילו שותפות אמיתית בקידום פרויקטים ויוזמות – דרך נטוורקינג. על פי מחקר שערך CIPD-Chartered Institute of Personnel and Development – מנהלי משאבי אנוש אמצו את הנטוורקינג ככלי להתפתח מקצועית וביסוס מעמדם בקהילה המקצועית שלהם מחוץ לארגון ובתוך הארגון.
פרי טימס, יועץ בתחום המדיה, מסביר מדוע קהילת משאבי אנוש כל כך מתחברת לקונספט הנטוורקינג: "קהילת משאבי אנוש מורכבת מאנשים שמתחברים לאנשים. הם יודעים שיצירת קשרים היא המפתח להצלחה בתוך הארגון ומחוצה לו. נטוורקינג הוא דבר שבא להם טבעי."
אז מתחילים להיות נטוורקיסטים. איך מחזקים את הנטוורק שלכם?
כנסים, השתלמויות, סדנאות, ימי עיון ושולחן עגול הם הזדמנויות מצוינות להכיר אנשים מהקהילה ולהתחיל לבסס קשרים. על פי טימס, הנטוורקר יודע לגשת לאנשים באירוע ולהציג את עצמו. הקשר הראשון לדבריו מתחיל בכך שאני מגיע לקולגות ומציג את עצמי (שם, תפקיד, שם הארגון). האחר ימסור גם הוא נתונים מהסוג הזה אבל אני צריך להיות זה שמוסר פרטים ולא זה שדולה אותם. בזמן הפרזנטציה האישית בפני אדם או קבוצה, חשוב למסור פרטים תוך יצירת סקרנות כדי לעודד שאלות. כך לדוגמה, במקום להגיד "אני מנהל משאבי אנוש בקבוצת א.א.ר…. זו קבוצה המתמחה בייעוץ פיננסי לעסקים בתחום החקלאות האורגנית" – מומלץ לומר "אני מנהל משאבי אנוש בקבוצת א.א.ר.". זה יעורר את הסקרנות מה פשר השם? מה החברה עושה?
פרי טימס: "לפני שאני הולך לאירוע מהסוג הזה אני מקדיש זמן למחשבה על האירוע עצמו, מהו הנושא המרכזי, על מה הולכים לדבר שם, מי הולך לדבר… אני לומד על האירוע ואז מגבש לעצמי נושאים שסביבם אוכל לפתח שיחה עם אנשים שזה עתה פגשתי לראשונה. אני תמיד משתדל להכין 2-3 דוגמאות של מקרים שנתקלתי בהם או נושאים שאני מקדם כעת בארגון שלי כדי ליצור מכנה משותף לשיחה, ולדאוג שהשיחה תהיה רלוונטית לנושא האירוע אבל גם אלי ולארגון שלי."
כפי שצוין, מנהלי משאבי אנוש הם אשפים ביצירת קשרים. הם יודעים לגשת לאנשים ולהתחבר אליהם בשניות. אולם החוכמה בנטוורק איננה יצירת הקשר הראשוני אלא שימור הקשר לטווח הארוך וניתוב הקשר לתועלות אישיות ומקצועיות. איך עושים זאת? נטוורקר מקצועי יודע לעקוב אחרי אנשים שאיתם יצר קשר ולדאוג לשימור הקשר תוך הפיכתו לקשר מקצועי בעל ערך. לשם כך הוא יצור קשר עם ה"עמית" החדש ימים ספורים לאחר המפגש הראשוני.
פרי טימס מציע לעשות שימוש ברשימת המוזמנים לאירוע כדי לסמן את אותם אנשים שאיתם הוא שוחח לראשונה. לצד כל שם חדש הוא מסמן כוכבים ומציין בראשי פרקים על מה הוא שוחח וכיצד הוא התרשם מאותו אדם. כעבור כ-48 הוא יצור קשר עם אותו אדם דרך הרשת החברתית לינקדאין. את ההודעה הוא ישלח בצורה אישית לדואר לתיבת הדואר של אותו אדם כשהוא מזכיר לו היכן נפגשו ועל מה שוחחו.
איך בונים ומתחזקים נטוורק במישור הווירטואלי?
הטכנולוגיה המתפתחת הפכה את העולם לכפר גלובאלי ותודות לכך, יצירת נטוורקינג מעולם לא הייתה משימה כל כך קלה ומהנה. פרי טימס מסביר איך יוצרים מעגלי נטוורק מבלי לצאת מהמשרד: "קריאה, שיתוף, תגובות הכוללות שאלות, פרגון "לייק", כל אלה יוצרים אפקט של מפגש מקצועי בעולם הדיגיטלי. אנשי משאבי אנוש הפועלים בדיסציפלינות שונות בתוך העולם הזה יכולים ליצור מפגשים וירטואליים שם 'חדרי עבודה' או אירוע בפני עצמו שערכם לא נופל מזה של אירועים ממשיים שמתקיימים בעולם האמיתי."
טיפים עיקריים ליצירת נטוורק או ליין:
- לינקדאין היא הרשת החברתית המקצועית המתאימה ביותר ליצירה ותחזוק נטוורק. לשם כך היא נועדה וחשוב לנצל את היתרונות הייחודיים לה.
- בניית נטוורק משמע שיתוף: שיתוף במידע, ברעיונות, בפתרונות ובאנשי קשר. מילת המפתח היא לקיחה (של מידע לדוגמה), לא מפגש אינטרסים חד פעמי. ברגע שבונים קבוצה או מצטרפים לקבוצה, חלה מחויבות להיות שותפים פעילים, יוזמים ותומכים.
- יש לבחור בקפידה את הקבוצות שאליהם בוחרים להשתייך ולוודא שאתם בקבוצה שבאמת נכונה לכם. בחרו בקפידה את ההערות, הרעיונות והתגובות שאתם מפיצים באותה קבוצה כדי לוודא שהם כמה שיותר רלוונטיים לאותה קבוצה. יכול להיות שבקבוצה אחת נכון להפיץ מידע שלא בהכרח יהיה רלוונטי לקבוצה אחרת שאליה אתם משתייכים. מיקוד ורלוונטיות הם שם המשחק בנטוורק.