טלנטים מבוקשים בעלי מיומנויות יחודיות הם לעיתים קרובות אנשים מאוד עצמאיים שמעדיפים – ולפעמים אף מתעקשים – לעבוד על פי שיטות משלהם, ודרכי עבודה שהם פיתחו במהלך שנות ניסיונם בתפקידים שמילאו, גם אם הארגון פועל על פי שיטות אחרות ובאופן שונה.
אף על פי שלארגון לא קל להתמודד עם טלנטים לא שגרתיים שלעיתים קרובות הולכים כנגד הזרם הנהוג בחברה, על מנהלי משאבי האנוש לתמוך בעובדים אלה.
יש לאפשר להם להשתמש בשיטות עבודה חדשניות או לא שגרתיות, אבל בה בעת גם להקפיד על התאמה למטרות הארגוניות, על שיתוף פעולה בצוות ועל יעילות תפעולית.
כדי לשלב ביעילות את הטלנטים הלא שגרתיים יש להגדיר מדיניות שחלה על כל העובדים שסגנונות העבודה או שיטות העבודה שלהם שונים באופן משמעותי מהנהלים והתהליכים הסטנדרטיים של החברה.
להלן 5 עקרונות מנחים שעל מנהלי משאבי אנוש לאמץ בסוגיית ניהול טלנטים לא שגרתיים:
1 עידוד חדשנות וחשיבה מגוונת.
2 שמירה על מבני ליבה תפעוליים.
3 טיפוח בטיחות פסיכולוגית וכבוד לסגנונות עבודה שונים.
4 איזון בין אוטונומיה לאחריות.
5 יש לתת לעובדים אפשרות להציע שיטות עבודה, זרימות עבודה וכלים חלופיים.
זאת ועוד, ההצעות של טלנטים בלתי שגרתיים אלה חייבות להיבדק על ידי מנהלי משאבי האנוש והמנהל הישיר שלהם כדי לבדוק היתכנות, התאמה ומידת סיכון.
כמו כן יש לבדוק התאמה לתקני הליבה של החברה שלא ניתן לוותר עליהם, כמו לדוגמה ציות לחוק, ציפיות מהעובד בנושאי תקשורת, אבטחת מידע וכדומה. תקני הליבה אינם נתונים למשא ומתן.
מדי רבעון יש לקיים 'שעת חדשנות' לעובדים ולאפשר להם להציע רעיונות לא שגרתיים.
בנוסף, ניתן להקים מסגרת תוכנית פיילוט שתאפשר לבחון רעיונות על פי מדדי הצלחה ברורים והיקף מוגבל.
להלן 3 צעדים שיש להנהיג כדי לאפשר דינמיקה ושיתוף פעולה בצוות:
1 להסביר לעובדים את החשיבות שבשיתוף פעולה עם עובדים אחרים, גם אם השיטות שלהם שונות.
2 לצוות כישרון לא קונבנציונלי עם חברי צוות משלימים במידת האפשר.
3 להקים צוותי פרויקטים רוחביים כדי לקדם סינרגיה בין עובדים שפועלים בשיטות המובנות לעובדים שפועלים בשיטות לא שגרתיות ולא מסורתיות.
יש למדוד שיטות חדשניות מול מדדים מוסכמים כמו למשל, פרודוקטיביות, עלות-תועלת, איכות והשפעה על הלקוחות.
הצלחות ותוצאות למידה מפרויקטי פיילוט יש לתעד ולשתף עם כל המחלקות.
בנושא הכשרות ופיתוח מקצועי, יש לספק הדרכה לכל העובדים בנושא שיתוף פעולה בין סגנונות עבודה.
במקביל, יש לספק לעובדים לא שגרתיים גישה להכשרה, במסגרתה ילמדו איך לשלב חדשנות עם האסטרטגיה העסקית של הארגון.
בתרומות שיביאו לשיפורים מדידים ויתרונות אסטרטגיים יש להכיר באמצעות פרסי ההשפעה על חדשנות או בונוסים על ביצועים.
ולבסוף, פתרון סכסוכים: על מנהלי משאבי אנוש לתווך כל חיכוך בין חברי הצוות שמעדיפים לפעול בשיטות המסורתיות לאלו שמעדיפים לעבוד בשיטות לא מסורתיות, כדי לשמור על תרבות ארגונית חיובית.
במקביל, יש לוודא שמנגנוני משוב הינם זמינים בערוצים אנונימיים או במפגשים אחד על אחד עם מנהלי משאבי האנוש.