ביל גייטס צוטט לפני כמה שבועות ב-Business Insider אומר "תוכנה כתחליף, אם לנהגים או למלצרים או לאחים בבית חולים… היא מתקדמת… עם הזמן הטכנולוגיה תפחית את הדרישה למשרות, בעיקר בקצה הנמוך של מערך הכישורים… 20 שנים מעכשיו, הדרישה לעובדים בהרבה ממערכי הכישורים תהיה נמוכה יותר באופן משמעותי. אני לא חושב שאנשים רואים את זה במודל המנטלי שלהם." העיתון תיאר את דבריו של גייטס כ"תרחיש עגום".
ב-Business Insider צירפו לכתבה שעסקה בעולם התעסוקה העתידי רשימה של מקצועות שצפויים להיעלם ב-20 השנים הבאות בשל הטכנולוגיה. בראש הרשימה טלמרקטינג, אחר כך על פי הסדר: הנהלת חשבונות, אנשי מכירות בקמעונות, כתבים טכניים, סוכני נדל"ן, קלדנים ומגיהים, מכונאים, טייסים מסחריים, כלכלנים, טכנאים רפואיים ואפילו שחקנים וכבאים.
סוזן לוקס מ-Inc. כותבת שיזמים אולי חשים הקלה לנוכח הרשימה שמכיוון שהעבודה שלהם נראית בטוחה ושעם פחות דרישה לעובדים ייחסכו מהם הוצאות על דברים כמו בריאות העובדים, ביטוחים, מרחב במשרד ועוד, אבל גם ייחסכו מהם הרעיונות החדשניים שלעיתים קרובות מגיעים מעובדים.
לוקס, שחושבת שהתרחיש של גייטס אינו עגום כל כך, אומרת שהצד החיובי במצב שבו טכנולוגיה משתלטת על העבודה הוא שהיא משחררת אותנו לעשות דברים אחרים. היא כותבת שלסבתה לא היה זמן לשבת ולכתוב כאשר היא גידלה ילדים כיוון שהיא הייתה צריכה להדיח כלים ולעשות כביסה בידיים. הטכנולוגיה גם יוצרת משרות כמו להיות בלוגרית באינטרנט. אפשר לצפות אילו משרות ייעלמו או יצטמצמו, אבל האם אנו יכולים לחזות אילו משכרות חשות יצוצו? לוקס חושבת שהתשובה חיובית.
פני העתיד: הכשרה ויזמות
אנו יכולים לחזות שאם התוכנה משתלטת על העניינים, אנו צריכים אנשים שיכתבו את התוכנה ואנשים שיחשבו אילו תוכנות צריכות להיכתב. זה לא הכל. כאשר הומצאה מכונת הכביסה, האם הממציא אמר לעצמו, "בעתיד, בגלל זה, יותר נשים יוכלו לעבוד מחוץ לבית תמורת שכר?!"
לפני הטלפונים החכמים, האם היה לנו מושג כמה אנשים יהיו מועסקים בפיתוח אפליקציות לטלפונים וטאבלטים? משרות אחרות שיתקיימו תלויות במידה רבה בחלומות של העובדים של היום. נכון להיום בעולם התוכנה חסרה עדיין היצירתיות שיש לבני אדם.
לאנשים שנמצאים בקצה החלש של הקשת הכלכלית יש סיבה לדאוג. לא נדיר שככל שהתפקיד מצריך פחות כישורים, סביר יותר שהוא יוחלף במערכת אוטומטית. ייתכן שנשמע נהדר שלא יהיו יותר משרות שאינן מצריכות כישורים, אבל משרות שאינן מצריכות הכשרה אינטנסיבית לעיתים קרובות מספקות הכשרה של העולם האמיתי איך לעבוד בעצם. אלה הן המשרות שבהן אנו לומדים את חשיבותם של הגעה לעבודה, יחסים עם עובדים אחרים וחריצות.
הדרך להתמודד עם בעיית אובדן המשרות הצפוי אינה פאניקה וניסיון לעצור את הטכנולוגיה, אלא לחשוב על דרך להכשיר את האנשים הצעירים למשרות ברמה גבוהה יותר – או ליזמות. לוקס מזכירה גם שאנחנו, בני האדם, עדיין הנכס היקר ביותר שיש לחברות.