מיכל דליות, אשת חינוך והוראה העוסקת בתחום הייעוץ ההורי וליווי משפחות, המוכרת לנו בעיקר מתכנית הטלוויזיה "סופר נני" נשאה הרצאה מרגשת במיוחד בכנס הרווחה השנתי שנערך ב-14 ביוני בכפר המכביה. בפורום של מאות מנהלי משאבי אנוש ורווחה, בעיקר מנהלות, התמקדה דליות בנושא רווחת העובד דרך התייחסות למעגל ההורות. אז מה להורות ולרווחת הפרט בארגון המודרני?
מיכל דליות: "מה הם שני המרכיבים החשובים ביותר בחיי האדם הפוסט מודרני? עבודה ומשפחה. שם אנחנו הכי מסופקים. שם אנחנו הכי רוצים להרגיש טוב. לעתים קרובות העולם של העבודה מתנגש עם המשפחה. הזמן הוא משאב יקר. היום לא מדברים על "זמן איכות" אלא על זמן. זה המשאב שאנו הכי הרבה עם העובדים. כל עובד נמצא במקום העבודה יותר מאשר במעגלים אחרים בחייו. השאיפה למימוש עצמי בבית ובעבודה גורמת לקונפליקט.
המסורת של מפרנס אחד במשפחה קיימת רק ב-20% מהמשפחות. יש לנו בעיקר זוגיות כפולת קריירה. לכן, כל העובדים שלנו הם בעלי משפחות והורים, בעיקר הורים לילדים צעירים. ההורות עברה שינויים בעשורים האחרונים. הגישה אל ההורות שונה. ההורות עברה מהפיכות. עברנו מילד שאמרו "תעשה" ואם הילד שאל למה אמרו לו "ככה". זה לא קיים. הורים היום שואלים האם אני נמצא בזמן הנכון ובמקום הנכון.
כמה פעמים אנחנו נתנו לילד אקמולי ושלחנו אותו לבית ספר כי יש מחויבות למקום העבודה אבל… יש מחויבות ויש ישיבות או פרויקט אבל הקטן בגן חולה או עם סבתא. העובד שואל הם אני כעת בישיבה בזמן הנכון ובמקום הנכון? אולי הייתי צריך להיות בבית עם הילד?
כיום אנחנו לא יכולים להפריד בין עובד (תפוקה ויעילות) לכך שהוא צריך להיות דברים נוספים בחייו. אחד הדברים המהותיים ביותר בחיי העובד זה הילדים… העובד לא נמצא במעגל חיים אחד שהוא מעגל העבודה".
אז איך אנחנו כמעסיקים יכולים להתאים את מדיניות הרווחה שלנו לצורכי העובד הפוסט מודרני?
לדברי דליות, הסוד טמון בשימת הדגש על האדם כמכלול מתוך הבנה והתחשבות (כנה) במשברים אותם הוא חווה. החל מילד שלא חש בטוב בבוקר ועד לבעיות בזוגיות, הורים חולים, ילד עם צרכים מיוחדים וכל התמודדות אחרת המעסיקה את העובד במהלך היום.
כדי לאפשר לעובד להיות נוכח ומסופק במקום העבודה, כדי לתת לו להרגיש שהוא יכול (גם להצליח בעבודה וגם להיות הורה טוב, בן טוב, אח טוב, בן זוג טוב…), הארגון צריך לראות את העובד כמי שמשויך למעגלים נוספים ולא ניתן לדרוש או לצפות ממנו להתנתק מהם בזמן העבודה.
מיכל דליות: "אתם צריכים לראות את הדברים האלה ולשים לב לעובדים שלכם. אתם אלה שנמצאים איתם 9 שעות ביום, זה יותר מהשעות שבהן הוא נמצא בבית. חלק משמעותי מחייו של העובד הוא בעבודה ומישהו שם צריך לקחת אחריות. אנחנו צריכים לשאול איך מזהים קושי אצל העובד? איך נוכל לתת מענה?
העובדת קמה כל כמה דקות ומתקשרת. משהו מטריד אותה. היא מתקשרת הביתה, לסבתא או לגננת… כי היא לא שקטה. אולי היא רבה עם הבן זוג, אולי הילד לא מרגיש טוב… אז צריך לגשת ולשאול מה קורה? מה מטריד? מה כואב? בואו נראה את העובדת הזו! במקום לבוא ולהגיד לה שזה מפריע שהיא מדברת כל היום בטלפון על חשבון העבודה.
התפקיד של מנהלים הוא לראות את האנשים תחתם, לצדם, מולם. לראות עובד מבולבל, מוטרד, שוכח, צריך לקום ולצאת מוקדם. אתם בתפקיד רגיש וזה אומר לראות את האנשים! לא מספיק שהיא הולכת הביתה מוקדם, זכרו את זה ושימו לב. גשו אליה ותשאלו "הכול בסדר? האם אפשר לעזור?"
לסיכום לקיחת אחריות על רווחת העובד נעשית כבר שנים. ארגונים מציעים תמיכה ודאגה בכל מיני אופנים כגון ארגונומיה, שעות פנאי, טיולים, מתנות לילדי העובדים בכיתה א'. אבל הנגיעה בהורות של העובד היא זו שצריכה לקבל מענה וחיזוק גדול.
חיי משפחה ועבודה הם החשובים ביותר בחיי העובד ורק אם נזכור את זה ונתייחס לזה, נוכל לפתח את זה ולתת מענה יום יום, שעה שעה, עם כל עובד ועובדת וגם כמובן בפעילויות הרווחה שמציע הארגון לעובדים.
איך עושים את זה? למשל, במקום יום כיף אחד לעובדים בכינרת אפשר להשקיע את התקציב בסדנאות והרצאות להקניית כלים לניהול טוב יותר של מעגלים החיים בדגש על המשפחה. כך לדוגמה: הרצאה לקראת הקיץ – מה עושים עם הילדים ואיך מפעילים אותם בחופש הגדול, הרצאה לתחילת הלימודים, הרצאה לגידול נערים מתבגרים, הרצאה בנושא זוגיות, קבוצות תמיכה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים וכיו"ב.
מיכל דליות: "עובד שיודע מה לעשות עם הילדים בבוקר, בלי מריבה, בלי להגיע לעבודה גמור… בלי מריבות עם בן הזוג ועצבים, יבוא לעבודה רגוע ושקט. פתחנו לפניו יום עבודה אחר לגמרי. אפשרנו לו להצליח בשני המעגלים החשובים בחייו!"