סקר שהתפרסם באתר משאבי אנוש Human Resources Online מוכיח שדווקא המנהלים הבכירים, אלה שרמת השכר שלהם גבוהה, יבלו יותר שעות עבודה ברכישת מוצרים, טיולים, בתי מלון ושירותים למיניהם לקראת החגים.
במשך כל השנה אנו חרדים לנוכח ההזדמנויות הרבות שיש לעובדים לעסוק בכל דבר אחר שאיננו עבודה. הודעות טקסט, מיילים פרטיים, פייסבוק, טוויטר, וואטס-אפ ומה לא?
מה לא? קניות ברשת! זה לא כל כך הדאיג את העובדים שלכם במשך כל ימות השנה אולם תקופת החגים מביאה איתה רוח חדשה. פסח כבר בפתח והשיגעון לקניות מתחיל עכשיו(!) ולכן זה הזמן להתחיל לבדוק האם העובדים שלכם עובדים או עובדים על רשימת הקניות שלהם.
תקפת החגים זו תקופת השיא של הרשתות, הגדולות כמו הקטנות, הנערכות לעומסים לא רגילים, תורים ארוכים וחיסול המלאי בקצב מואץ. בעוד שהחנויות נערכות לקראת החגים בתגבור בסחורה, בכוח אדם והרבה מאוד ניירות אריזה וסרטים צבעוניים, החנויות הווירטואליות מתחילות "להוציא לנו את העיניים".
באנרים, טיזרים, אימייל-מרקטינג, קופונים בכל מקום, ועוד קצת פרסומים על מכירות פריטים חדשים, דגמים ייחודיים, מבצעים והנחות – רק עכשיו, לרגל החגים – ימשכו לא מעט עובדים להתעסק במלאכת הקניות על חשבון זמן העבודה. שימו לב, כל עובד שיש לו גישה לרשת (דרך מחשב או סמארט-פון) יהיה חשוף לפיתוי לקנות, לקנות ולקנות.
סקר חדש חושף: המנהלים מזיקים יותר מהעובדים הזוטרים
אבל לפני שאתם מורים לאנשי ה- IT שלכם לבטל את האפשרות לגלוש באתרי סחר או באתרים להזמנת כרטיסי טיסה, בתי מלון, השכרת רכב וחופשה בדקה ה-90… לפני שאתם מבקשים מהם לחסום כל מיני אתרי קניות או גישה לחשבונות ה-Pay-Pal… כדאי שתדעו שהעובדים הזוטרים הם – לשם שינוי – לא הבעיה.
סקר שביצעה חברתCareerBuilder שבו השתתפו 2,203 מנהלי משאבי אנוש ומנהלי גיוס ועוד 3,103 עובדים במשרה מלאה בכל הדרגות מראה ש-53% מקרב המנהלים הבכירים עומדים לנצל את זמנם בעבודה לטובת קניות ברשת. זאת לעומת רק 46% מקרב העובדים הרגילים ומנהלי זוטרים שמתכננים לנצל בפועל את שעות העבודה שלהם לקניות ברשת.
אז מיהם העובדים הבזבזניים ביותר במשק?
עובדי הצווארון הלבן והשירותים המקצועיים הם אלה שיבלו הכי הרבה שעות (עבודה) בקניות ברשת. מי שמובילים הם אנשי ה- IT. אשר 71% מתוכם מתכננים לבצע קניות ברשת בתקופת החגים הקרובה. 66% מקרב עובדי השירותים העסקיים יערכו קניות ברשת בעונת החגים ו-60% מהעובדים במגזר הפיננסי יערכו את הקניות שלהם ברשת.
כמה זמן יבלו העובדים והמנהלים בקניות ברשת?
58% מקרב המתכננים לבצע רכישות ברשת יקדישו כשעה למלאכת הקניות. 30% מצופים לבלות בין שעה ל-3 שעות ברשת. 6% מצפים לבלות 3 עד 5 שעות בקניות ברשת.
אנשים נכנסים ל"אטרף" של קניות לקראת החגים. המנהלים הבכירים, הנהנים מפרטיות יתר וכמובן ממשכורת גבוהה יותר, יבלו יותר בקניות וירשו לעצמם להיות בררניים יתר ויותר "לארג'ים". לכן, כדי להיערך נכון לעונת החגים (שנמצאת ממש בפתח) עם נהלים מדויקים לגבי: מה אסור ומה מותר? באילו אתרים מותר לגלוש? האם יש אתרים לא מאובטחים או אתרים המוכרים תוכן פוגעני או מוכרים מוצרים שאסור להכניס לארץ? האם יש אתרים שמפיצים תכנים שעלולים לסכן את המחשב של החברה (וירוסים למיניהם)? נסו להתייחס לכמה שיותר תרחישים וכמה שיותר דילמות, על מנת לנסח כללים ברורים ואפקטיביים.
חשוב לדעת שבתקופת החגים העובדים טרודים בעניינים כגון: מה נקנה? לאן ניסע? היכן נבלה את הארוחה? האם נצליח לתפוס מקום במסעדה מועדפת? וכיו"ב. הארגון צריך להיות מאוד ברורים לגבי הגבולות בין מקובל ללא מקובל ומה מותר או אסור לעשות בשעות העבודה ו/או בשימוש בציוד עבודה.
הדבר החשוב הוא לזכור שלא רק העובדים הזוטרים, הצעירים או החדשים ישבו במשרד ויחשבו על איך לקדם את התוכניות שלהם לחגים אלא המנהלים הבכירים שלהם יהיו עסוקים בכך לא פחות! לכן חשוב ליישר קו עם ההנהלה בקביעת נהלים והנחיות על מנת שהמנהלים יוכלו לשמש דוגמה אישית או לפחות לא להעביר את המסר שהחגים זה הזמן לקנות ולא לעבוד.