שיתוף

Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/hrusco/public_html/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

ראש השנה יחול השנה בימים חמישי ושישי ה-3-4 באוקטובר. ערב החג יחול ביום רביעי ה-2 באוקטובר.

ראש השנה הוא החג היהודי היחיד שיש בו שני ימי חג. ברוב מקומות העבודה עובדים בערב ראש השנה עבודה חלקית או שהארגון כולו יוצא לחופשה מרוכזת עד לאחר סוכות.

על פי חוק שעות עבודה ומנוחה, ערב החג הוא יום עבודה מקוצר, ועובדים בו בין חמש לשבע שעות, בהתאם להסכמים הקיבוציים, או להסכמים עם העובדים, או בהתאם לנהגים המקובלים במקום העבודה.

במקום עבודה שעובדים בו ששה ימים בשבוע ויום עבודה רגיל הוא עד שמונה שעות (ולא מעבר לכך), יום העבודה בערב החג יהיה עד שבע שעות, בשכר של יום עבודה רגיל.

במקום עבודה שעובדים בו חמישה ימים בשבוע, יום העבודה בערב החג יהיה עד שמונה שעות, אבל המעסיק ונציגות העובדים יכולים לבחור בין יום עבודה של שבע שעות בשכר של שמונה שעות, לבין יום עבודה של שמונה שעות בתשלום שכר של תשע שעות.

חשוב לציין, כי ברוב מקומות העבודה מקובל שיום עבודה בערב החג מסתיים לפחות שלוש שעות לפני כניסת החג.

עבודה בערב החג בשעות שלאחר כניסת החג, נחשבת לעבודה במהלך החג, והשכר צריך להיות בהתאם.

אם עובד לוקח יום חופש בערב החג, הוא זכאי לשכר רגיל עבור, כלומר לשכר עבור יום עבודה מלא, כאילו לא יצא לחופש. במקביל, ממכסת ימי החופשה השנתית של העובד ינוכה יום חופשה שלם.

למרות זאת, יש מקומות עבודה רבים הסגורים בערבי חג. במקומות אלה מקובל לשלם לעובדים שכר מלא עבור ערב החג, ולנכות רק חצי יום ממכסת ימי החופשה השנתית שלהם.

מה לגבי עבודה במהלך החג: עובד במשכורת חודשית שמועסק במהלך החג צריך לקבל תוספת של 50% משכרו היומי עבור שעות עבודתו בחג (כלומר הוא זכאי עבור כל יום של עבודה בחג לשכר של 150% משכרו הרגיל) ולמנוחת פיצוי, כמו בהעסקה בשבת.

יום המנוחה של מנוחת הפיצוי הוא בתשלום. אסור למעסיק לנכות משכרו החודשי של העובד את שעות ההיעדרות במהלך מנוחת הפיצוי.

במקומות שיש בהם הסכם קיבוצי ענפי, או הסכם קיבוצי מיוחד, או צו הרחבה ענפי, או חוזה עבודה אישי, או נוהג הקובע תמורה עבור עבודה בחג, באחוז גבוה יותר מ-50% שנקבעו  בחוק, תחול ההוראה המיטיבה עם העובד.

גם עובדים יומיים או שעתיים זכאים לשכר של 150% משכרם הרגיל עבור שעות עבודתם בחג אבל למנוחת פיצוי ללא תשלום.

אם העובדים השעתיים או היומיים הועסקו בחג מתוך כורח, יש לשלם להם בנוסף לדמי חגים, תוספת של 100% משכרם (כלומר 250% משכרו הרגיל).

בנוסף עובדים שעתיים או יומיים שעבדו בחג זכאים לשעות מנוחה (מנוחת פיצוי) במקום השעות שבהן עבדו בחג.

אשר למשמעות העבודה מתוך כורח: גם במצב בו שיבוץ העבודה נעשה על ידי המעסיק, על פי הבקשות וההעדפות של העובדים (כלומר גם אם העובד שובץ לעבודה בחג על פי בקשתו), דיני העבודה רואים בהעסקה זו העסקת עובד בחג מתוך כורח.

הסיבה לכך היא שהמעסיק הוא זה שקובע את סידור העבודה ומסכים לו.

מתי העבודה לא תחשב ככורח: אם המעסיק יוכיח שמדובר בסידור עבודה שנקבע לבקשת העובדים כלשונה, ללא שיקול דעתו, או שהעובד בחר לעבוד בחג באופן עצמאי.

במקרים בהם יש מחלוקת בין המעסיק לעובד לגבי נושא הכורח, והמחלוקת מגיעה לבית הדין לעבודה, המעסיק הוא שצריך להוכיח שהעובד הועסק מרצונו בלבד. אם לא יצליח להוכיח זאת, יחשב העובד כמי שהוכרח לעבוד באותו יום.

אשר למנוחת הפיצוי: אף על פי שהחוק לא קובע שמנוחת הפיצוי של עובדים שעתיים ויומיים תהיה בתשלום, יש ענפים שבהם נקבע שינתן תשלום לעובדים גם עבור ימים או שעות של מנוחת הפיצוי.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה