יש משהו בריא בסביבה?

יש משהו בריא בסביבה?

סביבת עבודה בריאה היא לאו דווקא משרד עם חדר כושר צמוד. בריאות מתחילה מדברים הרבה יותר בסיסיים. כל ארגון יכול להיות סביבת עבודה בריאה יותר

שיתוף
סביבת עבודה בריאה

סביבת עבודה בריאה

אין ארגון שלא היה רוצה שהעובדים שלו יהיו בריאים יותר. האינטרס של הארגון מובהק. אבל בדיוק כמו אותה בחורה שמאוד (אבל מאוד!) רוצה לרדת במשקל ולרזות רק 10 קילו עד הקיץ… גם הארגון שומר את הדאגה לבריאות העובדים ליום ראשון הבא. אחרי החגים…

אותה אישה שרוצה (וצריכה) להשיל 10 קילו לפחות, אם היא לא באמת עושה את זה (ורוב הסיכויים שהיא לא באמת תעשה את זה) – יראו עליה את עודפי השומן. גם ארגון שלא דואג לבריאות העובדים שלו "נראה" כמו אותו גבר שמן ורופס שמבטיח לעשות מנוי לחדר כושר מיד לאחר הפרויקט הבא…
כיצד נראה ארגון לא בריא?

כשהעובדים יושבים שעות מרובות מול שולחן ונראים כאילו שהם לא זוכרים מתי קמו לאחרונה. כשפחיות של משקאות מוגזים ממותקים מפוזרים על אותם שולחנות, כשאריזות של חטיפים וקופסאות מזון מוכן זרוקים בפחי האשפה, כשהמטבח מזוהם, כשהשירותים לא נקיים, כשהרצפה מלוכלכת, כשהמקלדת מלאה אבק, כשאף אחד לא זוכר מתי לאחרונה שאבו אבק מהשטיח… כל אלה הם סמפטומים לארגון לא בריא, או במילים אחרות – לארגון שצריך להיערך לימי מחלה מרובים שאותם ייקחו העובדים שלו במהלך השנה הקרובה.

סביבת עבודה לא בריאה היא כזו שבה אין הרגלים בריאים כמו יציאה להפסקות צהריים מסודרות, לפרק זמן סביר ובשעות קבועות. סביבה שבה אוכלים מתי שאפשר, אם אפשר או לחילופין מנשנשים לאורך כל היום. סביבת עבודה לא בריאה היא כזו שבה העובדים כבר לא זוכרים (או אפילו לא סופרים) כמה כוסות קפה הם שתו.

לא צריך להיות מומחה מוסמך מטעם משרד הבריאות כדי לזהות ארגון שיש בו דפוסי התנהגות לא בריאים. דפוסים אלה, אגב, לא רק מקשים על עובדים ותקיים להפסיק את הדפוסים השליליים, לעשות שינוי ולקחת את הבריאות בידיים – סביבה כזו מדרדרת במהרה עובדים חדשים וגורמת להם לסגל דפוסים התנהגות לא בריאים.

אתר משאבי האנוש Monster Thinking פרט כיצד "מטפלים" בארגון שמהווה סביבת עבודה לא בריאה:

ניקיון: ארגונים רבים לוקחים את הנושא של בריאות העובדים ברצינות והם משקיעים משאבים אדירים בסדנאות הרזיה או מאמני כושר פרטיים לעובדים ולמנהלים. חלק אפילו רוכשים כרטיסי מועדון בחדרי כושר או בונים חדר כושר בתוך הארגון. הם משקיעים הון עתק בקנייה, בבנייה, בהשכרה של ציוד, ידע ומומחים, אך הם לא מעלים את תקציב תחזוקת הבניין באגורה אחת שחוקה.

אחד הגורמים השכיחים למחלות (והידבקות של העובדים אחד מהשני במחלות) הוא סביבת עבודה לא נקייה. מערכות אוורור לא נקיות, אבק בית, חיידקים במטבח ובשירותים, כל אלה פוגעים במערכת החיסונית של העובדים, לאט לאט, תוך שהם מגבירים את הסיכוי שלהם להעביר אחד לשני מחלות ונגיפים. בנוסף, חדרי עבודה שלא מאווררים כראוי יכולים להשפיע על בריאות העובד לטווח הארוך בכמה מובנים: השכיחים ביותר הם מיגרנה ועייפות.

סדר: סגנון חיים בריא לא מתחיל ונגמר בלאכול מזון בריא ודל שומן ולעשות ספורט. סגנון חיים בריא יכול להתקיים רק בתנאים של סדר, שגרה, תכנון, משמעת, עקביות. ארגון שאין בו סדר מקשה על העובדים לנהל סגנון חיים בריא. אם עובד לא יודע מתי הוא מתחיל משמרת מחר, מתי הוא מסיים או באילו ערים הוא אמור להיפגש מחר עם לקוחות – הוא לא יוכל לתכנן נכון את האימון היומי ובוודאי שלא את הארוחות המזינות שאותן הוא צריך לאכול בשעה קבועה. 

כשאין לעובד תוכנית מסודרת/ סדר יום קבוע, כשאין לו זמן להיערך או יכולת לחזות את היום – אז הוא נעשה ספונטני. במצב הספונטני הוא עוצר בתחנת דלק (היכן שזה לא יהיה) וקונה שתייה ממותקת ואחר כך הוא "חוטף" משהו קטן לאכול (מזון מהיר, סביר להניח שמטוגן, סביר להניח שרווי כולסטרול). במצב הזה שבו הוא לא תכנן את היום, הוא גם לא לקח בחשבון את הפסקת הצהריים לכן הוא "יבלע" את הארוחה שלו בכמה דקות וימשיך הלאה. לא צריך להיות מומחה מטעם משרד הבריאות כדי להבחין שזה סגנון חיים לא בריא שמתרחש במסגרת סביבת עבודה לא קבועה ולא מסודרת.

נימוסי שולחן: ארגון המעודד את העובדים שלו לצאת להפסקות צהריים ארוכות מספיק וכן מאפשר להם לשבת לאכול בשקט בפינת ישיבה נוחה (במטבח, קפיטריה, חדר צוות וכו'), מאפשר להם לאכול לאט ובניחותא וזה חיוני. אכילה תוך כדי ישיבה, בניחותא, ללא עבודה והסחות, בריאה יותר ולכן היא נכונה יותר. אם אתם מסתובבים בארגון ורואים עובדים "חוטפים משהו לאכול" כשהם עובדים מול המחשב או תוך כדי שיחת טלפון (בענייני עבודה), אתם יכולים לדעת שסביבת העבודה שלכם איננה בריאה.

זה לא בגלל אותם מיתוסים שהאימהות שלנו היו מדקלמות "אם תאכל בעמידה יהיו לך רגליים שמנות"… זה בגלל שבתודעה של אותם עובדים, תחזוקת הגוף היא שולית, עניין של מה בכך, משהו שעושים אם אפשר, כשאפשר… כשהבריאות של העובדים שלכם היא איננה חלק חשוב משגרת היום, כשהם לא מתכננים הפסקות התרעננות, שתייה, הפסקות צהריים…. כשהם לא מביאים מזון בריא או לא יושבים לאכול אותו בנחת בשעות הקבועות, הם שוחקים את עצמם לאט לאט, יום אחרי יום.

לא צריך להיות ארגון גדול ומוביל במשק עם תקציב עתק כדי ליצור שינוי. אפשר להפוך את סביבת העבודה לבריאה בהרבה בדרכים פשוטות כגון: נוהל הפסקות לצורך התרעננות וארוחות, ניקיון וסדר בסביבה המשרדית, במטבח ובשירותים, פינות אוכל ייעודיות סבירות ועוד. אין ארגון שלא יכול להוביל את המהלכים הללו או לפחות חלק מהם.

רוצים לקבל רעיונות נוספים לקידום בריאותו ורווחתו של העובד? בואו לכנס wellbeing – רווחת העובד שייערך ב-9.7.14. לחצו כאן לפרטים נוספים

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה