נשים שמנסות לטפס בסולם הארגון עדיין משמיעות את אותן תלונות מוכרות: "קשה לאישה להצליח בעולם כל כך גברי ואגרסיבי" או "לא מאפשרים לנו להיות גם מנהלות מצליחות וגם אמהות", וכיו"ב. נשים יוזמות אשר מוותרות על הארגון לטובת דרך עצמאית – עושות חייל.
על פי נתונים שפרסם לאחרונה הפורבס – גדל השנה מספרן של החברות בבעלות נשית אשר שוויין מוערך בלמעלה מ-10 מיליון דולר. מדובר בגידול בשיעור של 57%.
מה שהוביל לעלייה הניכרת בשיעור החברות ששוויין מוערך ב-10 מיליון דולר ומעלה, המנוהלות כאמור על ידי נשים, הינה העובדה שנשים יוזמות זכו להשקעה גדולה יותר. ב-2012 רק 20% מהמשקיעים בחרו להשקיע בחברות המנוהלות על ידי נשים. ב-2013 חלה עלייה ניכרת ל-40% השקעה בחברות המנוהלות על ידי נשים. ב-2014 ניתן כבר לראות בשטח את התוצאות של אותה מגמה.
אמנם הנתונים שפורסמו בפורבס מתייחסים למשק האמריקאי, אולם המאפיינים שזוהו כמקור להצלחת נשים יוזמות הינם משותפים לנשים מצליחות בכל מקום.
אז מה יש לנשים שמסייע להן לפרוץ דרך כיוזמות?
לנשים יש את הסחורה הנכונה
על פי מחקר שערכה חברת Zenger Folkman, לנשים יש את הכישורים הטבעיים להיות מנהיגות טובות יותר מגברים. מתוך המחקר עולה כי נשים טובות יותר בבניית צוותים, יש להן את הכישרון להפוך עצמן לאהודות/ פופולאריות יותר, הן מסוגלות לשלב בין חשיבה לוגית לחשיבה אינטואיטיבית, הן מודעות לעצמן ויש להן את היכולת המופלאה לזכות בכבוד והערכה. עוד עולה מהמחקר כי נשים כמנהלות מסוגלות לחשוב בצורה ברורה ומדויקת יותר על התהליך, תוך מיפוי המשאבים הנחוצים להשגת המטרה.
נשים מצליחות יודעות איך לטפח ולחזק צוות. הן מודעות לכך שהצלחה לא מציגה את עצמה סתם כך וכי צריך לעבוד עלייה דרך בניית צוות, טיפוחו תוך הקניית כלים שיסייעו להם לתת מוצר מצוין ושירות מצוין.
מהמחקר עוד עולה כי שני התחומים שבהם נשים צברו את היתרונות המשמעותיים ביותר על פני גברים הינם: לקיחת יוזמה וחתירה לתוצאות. שני הפקטורים הללו הינם כאמור מה שהופך נשים לבעלות "הסחורה הנכונה" להנהיג.
נשים מציגות טוב יותר
על פי מחקר שנערך ב-Women at the Wheel, עולה כי קרנות גידור שהשקיעו במיזמים המנוהלים על ידי נשים לצד מיזמים המנוהלים על ידי גברים טוענים כי נשים מציגות נתונים מרשימים יותר של תמונת העסק. נשים טובות יותר בהצגת נתונים כלכליים וניהול כספים בחברות טכנולוגיות בהיבט של החזר על הוצאות. על פי המחקר, יזמות הצליחו להגיע להחזר עבור הוצאות בשיעור גבוה יותר ב-35% מהיזמים. בנוסף, חברות הזנק שמנוהלות על ידי נשים מצליחות להביא למחזור גדול יותר בשיעור של 12% יותר מחברות ההזנק המנוהלות על ידי יזמים.
מתוך החברות שנבדקו במחקר, החברות הטכנולוגיות המנוהלות על ידי נשים התגלו כהרבה יותר יציבות ואפקטיביות בהיבט של התנהלות כלכלית.
נשים מבינות נשים וזהו יתרון תחרותי עצום
כנשים מצליחות אנחנו לא אמורות להעדיף מוצר או שירות "רק" כי מי שעומד בראש החברה המספקת אותו הוא אישה. הסיבה שאנו נעדיף מוצר או שירות שמגיע מחברה שבראשה עומדת אישה היא שהסיכוי שאותו מוצר או שירות שמוצע לנו יתאים לנו יותר וזאת מאחר ונשים מבינות נשים.
נשים הן קהל צרכני אדיר. הנשים למעשה הן רוב בולט בקרב הקהל שרוכש שירותים ומוצרים ו/או משפיע על ההחלטה/ הבחירה הצרכנית. לכן חשוב כל כך שמי שעומד בראש החברות המייצרות כיום מוצרים או שירותים – יבין מה נשים רוצות. נשים מבינות מה נשים רוצות ולכן הן מצליחות לייצר ביקוש או לרכב על גל הביקוש טוב יותר מעמיתיהן הגברים.
נשים מבינות ולכן נשים מצליחות
נשים יוזמות הן נשים שמבינות את המורכבות של נשים בעבודה ובחיים. כך נשים יוזמות הקימו אימפריות: נשים פתחו קרנות המסייעות לנשים למצוא משקיעים לעסק, כי הן יודעות שלנשים לא פשוט למצוא משקיעים. נשים הקימו מיזם שבו בכל פעם שמותג אהוב על אישה מכריז על מבצעים והנחות, הנשים שאוהבות את המותג יקבלו התרעה מידית. נשים הכניסו מותג "קקאו אורגני" לנשים שאוהבות קקאו, ואוהבות לפנק את המשפחה והאורחים בקקאו אך הן רוצות להיות צרכניות עם מצפון חברתי ולכן הן רוצות לקנות קקאו שיותר בתנאים הוגנים.
ישנן דוגמאות למכביר ליוזמות של נשים שהצליחו ובגדול היות שמי שעמד מאחורי אותו מיזם היה – אישה שמבינה מה נשים רוצות, מה נשים צריכות, איך נשים חושבות, איך מגיעים לנשים…
נשים יודעות לרתום נשים אחרות
אז תזלזלו בכוחה של אחוות נשים. אל תזלזלו לרגע בכוחן של נשים לנצל את אחוות הנשים הזו כדי ליצור מועדון. בין אם זו אחוות נשים בהיריון או אחרי לידה, ובין אם זו אחוות נשים בעולם הטכנולוגי. נשים יודעות לגייס נשים הן כלקוחות, הן כשותפות והן כמשקיעות. לנשים קל יותר לפנות אל נשים כמגדר כשהן נהנות מ"אחווה" שכמעט ולא קיימת בעולם הגברי.
נשים טובות יותר ביצירת קשרים ונטוורקינג
אחת החוזקות הבולטות של נשים בעידן הרשתות החברתיות והנטוורק הוא היכולת להיות שותפות בכמה שיותר קבוצות ולפתוח כמה שיותר קבוצות. נשים מצליחות להשתלב טוב יותר בקהילות ולכן הן משכילות לנצל את ההשפעה, התמיכה, ההזדמנויות העסקיות וכל שאר היתרונות העצומים שמביאה לנו הרשת החברתית. ככל שנשים תופסות מקום דומיננטי יותר ברשת הווירטואלית, כך הן מעצימות את הסיכויים שלהן להצליח בעולם האמיתי.