נפלו ברשת

נפלו ברשת

לאיזו מידת חופש זכאים העובדים המחוברים לרשת החברתית? חוקי העבודה אינם מספקים תשובה ולכן הפיתרון הוא ניסוח חוקים

שיתוף
גיוס עובדים
גיוס עובדים

יותר ויותר סכסוכי עבודה פורצים על רקע הרשתות החברתיות. עובדים שמנצלים את הרשת החברתית כדי להתבטא כנגד הנהלת החברה, כנגד העמיתים ו/או כנגד הלקוחות או לחילופין עובדים שמתנהגים במרחב הווירטואלי באופן שאינו הולם את סביבת העבודה (כמו מנהלת בעמותת חינוך שמתעדת את חיי המין שלה בבלוג בשעות הערב), מגלים שלחופש יש מחיר.

רק לאחרונה פיטרה רשת הקמעונאות האמריקאית Wal-Mart עובד לאחר שזה התלונן ברשת החברתית על נהלי העבודה בחברה ואילו מנהל מועדון לילה פיטר מוזג-משקאות (ברמן) לאחר שזה כתב בעמוד הבית שלו בפייסבוק כי הוא מאחל ללקוחות שנוהגים שיכורים להיפגע בתאונת דרכים ולמות. מורה בבית הספר שכתבה בעמוד הבית שלה בפייסבוק שהיא סוהרת בבית הכלא לעברייני העתיד – פוטרה מעבודתה לאלתר במידית והדוגמאות עוד רבות.

על פי מאמר שהתפרסם ב- Human Resource Journal מועצת ועדת העבודה האמריקאית מאשרת כי מספר המקרים בהם היא נדרשה להתערב במחלקות סביב הרשת החברתית, גדל והולך. במרבית המקרים מדובר על תלונות של עובדים שפוטרו או נקראו לסדר משמעתי בעקבות התבטאויות כנגד מקום העבודה והנהלת החברה או תלונות של עובדים כנגד ההנהלה על חדירה לפרטיותם דרך הרשת החברתית. הוועדה מודה שהקושי הגדול ביותר עבורם הוא מתן מענה בתחום בו אין חוקים, אין נורמות ואין סטנדרטיזציה.

כנגד חופש הביטוי של העובדים (המעוגן בחוקה) עומד במקרים רבים הזכות לקניין (גם הוא מעוגן בחוקה) של המעסיקים. המעסיקים טוענים כי הכוח הנתון בידי העובדים לעשות ככל העולה על דעתם במרחב הווירטואלי יש בהשפעתו כדי להסב נזק עצום ובלתי הפיך לחברה והכוונה להעברת סודות חברה, פגיעה בשמה הטוב של החברה, מה שעלול להרחיק לקוחות ו/או שותפים עסקיים, פגיעה במורל העובדים ועוד. ההכרעה במקרים השונים, כל מקרה לגופו, היא מאתגרת לאור העובדה שאין פסיקות קיימות להישען עליהן כבסיס.

ענקית המחשבים Apple הייתה מהראשונות לזהות את המשבר ולהגיב. החברה ניסחה נוהל לפיו עובדי החברה אינם רשאים לתקשר בינם לבין עצמם באמצעות הרשתות החברתיות. במסמך שהפיצה ההנהלה בקרב העובדים נכתב: "הקווים בין האישי למקצועי ובין האישי לציבורי הם מעורפלים ונחצים ביתר תדירות במרחבי המדיה. אנו מבקשים מכם לכבד את העמיתים ואת הקהל הנחשף לתכנים. אנא הימנעו מדפוסי התנהגות שליליים מובהקים כמו קללות, הסתה, חשיפת מידע רגיש וכיו"ב ובכלל מחציית הקווים בכל דרך שהיא. אנא הפעילו שיקול דעת ונסו ככל שביכולתכם לשמור על כבודם ופרטיותם של עובדי החברה בכל עת ובתמורה גם כבודכם ופרטיותכם ישמרו."

עו"ד טים בקר, המתמחה בנישת חוקי האינטרנט, מציין: "חוקי העבודה עדיין אינם נותנים מענה למחלוקות שצצות חדשות לבקרים בנוגע לשימוש נכון ברשתות חברתיות. העדר חוקים או חוקים בלתי ברורים יוצרים את התשתית ל'שדה קרב' בין עובדים למעסיקים. על כן, המעסיקים חייבים לגלות מעורבות וליזום חוקים וסטנדרטים כך שכללי השימוש במדיה החברתית יהיו ברורים הן לעובדים והן להנהלה. כמובן שבבואם לנסח חוקים ותקנות, על המנהלים לגלות רגישות לזכויות של העובדים וכמובן לפרטיות העובדים. החקיקה והאכיפה צריכות להיעשות באופן שימנע מחלוקות בעתיד ולא ייצר מחלוקת… יתכן שחברות רבות יבינו שהדרך הנכונה עבורן היא לעצור את התופעה של שימוש ברשתות חברתיות בקרב העובדים [כפי שעשתה אפל]."

מבצע כנסי 2025

אין תגובות

השאר תגובה