לאורך השנים מחקרים הוכיחו חזור והוכח שנשים הן אמפתיות יותר מגברים. היו תקופות שבהן הפרט הזה לא היה רלוונטי. היו שנים שבהן הפרט הזה הפך לרועץ עבור נשים שרצו להתקדם בשוק העבודה האגרסיבי. כיום אמפתיה נחשבת לחוזקה וזה הופך נשים למצרך מבוקש בשוק.
אתר משאבי האנוש Womens Net Work העלה מאמר בנושא, וכתב כי אחת ההגדרות לאמפתיה, מפי סיימון ברון-כהן, הינה היכולת של אדם להבחין מה האחר חושב או מרגיש, ולהגיב לאותן מחשבות ורגשות של האחר בהתאם. על פי מחקרים שנעשו בתחום, לאמפתיה יש שתי פנים במצבי תגובה: האחת היא תגובה אפקטיבית והשנייה היא תגובה אמוציונלית.
נשים חזקות יותר באמפתיה ומסוגלות להגיב בעוצמות גבוהות יותר ובטווח מיידי יותר בשני האופנים (אפקטיביות ורגשנות). משמעות הדבר הינה שלנשים באופן טבעי יש את היכולת לזהות מה האחר חושב, מרגיש, רוצה… ולייצר תגובה אפקטיבית הולמת לאחר שזיהו את הנקודה הנכונה.
מדוע אמפתיה כל כך חשובה לארגון?
חשוב לציין כי לאמפתיה אין ערך אלא אם כן היא משלבת את שתי הפנים. כל צד לכשעצמו אינו מייצר את הערך. רק לזהות מה האחר חושב או מרגיש, מבלי לייצר תגובה אפקטיבית הולמת זה חסר משמעות. מאידך גיסא, לפעול בצורה מהירה ואפקטיבית מבלי להבין לעומק את האחר, זה חסר משמעות גם כן. השילוב בין שתי הפנים של האמפתיה הוא שילוב מנצח שעושה את ההבדל בארגון.
ארגון שחסרה בו אמפתיה, או יותר נכון חסרים בו מקבלי החלטות בעלי אמפתיה – שילוב של ניהול ואמפתיה, לא יוכל להצליח בטווח הארוך, היות שלא יהיו לו את הכלים להבין מצבים לעומק ולראות את התמונה בשלמותה. ארגון שמתבסס על אמפתיה אמוציונאלית לא יצליח לזהות נכון את הצרכים האמיתיים של קהל היעד. זהו ארגון שבו מאמצי השיווק יתרכזו בעיקר באיך לגרום ללקוחות שלנו לצרוך יותר מוצרים במקום לשאול את השאלות: מה הלקוחות שלנו צריכים באמת? מה הם יצטרכו מחר? מה הם חשבו והרגישו כלפי המוצר לאחר שרכשו אותו בפעם הראשונה? לכן אמפתיה אפקטיבית יכולה לכל היותר להוביל לתוצאות נקודתיות קצרות טווח. האמפתיה האפקטיבית דרושה כדי לייצר את התועלת ארוכת הטווח.
כשארגון עושה כל מאמץ כדי למפות את הצרכים והמאפיינים הייחודיים של קהל היעד, והוא יודע בדיוק מה מניע את הלקוחות שלו רק למען התועלת הכלכלית שלו מבלי לדאוג לטובת הלקוח בהתאם לממצאים שהתגלו, אזי חסרה לו אמפתיה אפקטיבית. גם במקרה הזה – הארגון לא יצליח להוביל יוזמות שיווקיות לטווח הארוך.
אמפתיה משרתת את הארגון רק כשהיא עובדת במלוא עוצמתה בשני ערוצים מקבילים. הארגון צריך להבין את האנשים שלו (עובדים, שותפים, לקוחות) במטרה לשפר את איכות החיים של כולם. הארגון צריך להבין כדי לייצר פתרונות, נהלים, תרבות, שירות, מוצרים… שיענו על אותם צרכים, יתאימו לאותן מחשבות ויתנו מענה לאותן רגשות שזוהו.
בעבר חשבו שאמפתיה היא לא משהו שצריך להביא למקום העבודה. אחר כך נהגו לחשוב שאמפתיה היא יתרון אולי עבור מקצועות "נשיים" טיפוליים כמו אחות, גננת, עובדת סוציאלית וכיו"ב.
היום, בעולם רווי מוצרים ומותגים בהם ארגון שלא מייצר לעצמו זהות וקשר אמתי עם קהלי היעד שלו פשוט אינו שורד, האמפתיה הופכת לאחד הכלים החזקים ביותר להישרדות. היכולת להבין מה אנשים רוצים וצריכים? מה הם מעריכים? מה מאכזב אותם? מה מרתיע אותם? מה מרגש אותם? מה יכול להפוך את העולם שלהם למלא יותר?…
לדעת לחבר את כל הידע הזה לתמונה הגדולה שבה ניתן לייצר פתרונות הולמים – זהו כישרון מבוקש וחיוני לכל ארגון, על אחת כמה וכמה לארגון במגזר הפרטי.
אמפתיה היא נחלתן של בנות המין היפה, והיום יותר מתמיד מותר לנו ואנחנו אפילו מתבקשות להפגין אמפתיה, מאחר שהערך שלה בארגון רק עולה.