* מאת: יובל קציר
בשוק הביטוחים הפנסיונים החלה בשנת 2012 מהפכה אשר תגיע לשיאה בשנת 2013–2014. שינויי חקיקה מהפכניים, מהלכים תקשורתיים אגרסיביים להורדת דמי הניהול, מגמות של שיווק ישיר ועוד היד נטויה. כל אלה ישנו דרמטית את פני הענף.
מנהלי משאבי אנוש אשר אחראיים על התחום, חייבים להיערך במועד ולהוביל את השינוי בחברות שלהם לטובת החברה והעובדים.
במאמר זה נסקור את המגמות והשינויים העיקריים הצפויים להתרחש החל משנת 2013, נתאר את המשמעות הנובעת מכך לחברות ונציע למעסיק את הדרך הנכונה להתמודד ולהוביל את הערכות בארגון.
העובד יוכל לבחור את הסוכן האישי שלו
לראשונה, יוצא הרגולטור בהנחיה חד משמעית הקובעת כי כל עובד יוכל לבחור את סוכן הביטוח שלו. ההנחיה החדשה אשר אמורה להיכנס לתוקף בינואר 2014 (היתה מתוכננת לחודש ינואר 2013 וכנראה תידחה) – תטיל על המעסיקים מעמסה תפעולית כבדה, החל מפיצול התשלומים מול מספר סוכנים, דרך תפעול, שאילתות וטיפול שוטף מול גורמים רבים, וכלה בקבלת דיווחי יתרות וטיפול בסיומי עבודה של עובדים.
דמי הניהול בביטוחי מנהלים ובקופות גמל יורדים באופן משמעותי החל מינואר 2013
לאחר מאבק ציבורי ותקשורתי ארוך ואגרסיבי, אישרה ועדת הכספים את הקטנת דמי הניהול בתוכניות הביטוח והגמל. התקנות החדשות מטיבות עם הצרכנים באופן משמעותי ומקטינות את הרווחים של חברות הביטוח ושל סוכני הביטוח ומנהלי ההסדר.
חברות הביטוח מנסות "לייצר ביטוחי מנהלים חדשים" ובמקביל נוקטות בפעולות של צמצום והתייעלות.
שיווק ישיר לעובדים בחברות על ידי חברות הביטוח ובתי ההשקעות
חברות הביטוח ובתי ההשקעות עסוקות בימים אלו בהרחבת הפעילות של שיווק ישיר . אנו מעריכים שכבר בעת הקרובה , עובדים אצל מעסיקים , יקבלו פניות ישירות מגופים פיננסיים לעבור ולהיות מבוטחים אצלם . הם יציעו לעובדים דמי ניהול והטבות טובות יותר ממה שהם מקבלים כיום באמצעות ההסכמים של המעסיק.
התארגנות עובדים כקבוצה להשגת דמי ניהול נמוכים באופן ישיר
מקרה שארע לאחרונה: 10 עובדים בחברת הייטק התאגדו ופנו באופן ישיר לקרן הפנסיה בה הם מבוטחים באמצעות מנהל ההסדר הפנסיוני של החברה, כדי להוזיל את דמי הניהול. לאחר משא ומתן קצר הם השיגו את מבוקשם וחזרו בבקשה למעסיק ליישם את הפעולה. המקרה עורר חוסר שקט ותרעומת בקרב העובדים.
ירידה ברווחיות של הגופים המבטחים תוביל לירידה בשירות
באחת מהרצאותיו המפקח על הביטוח התבטא ואמר שהמחשוב שבענף הפנסיוני, הדיווח והבקרה נמצא בפער של 10 שנים ויותר לאחר הבנקים. כולנו ערים לתקלות, לאיחור במתן התשובות, לדיווח השגוי ולעיתים פגום של הענף כולו. מחלקות הכספים ומשאבי האנוש בחברות מתמודדות עם האיכות הירודה של השירות בענף.
אנו מניחים שעודף הרגולציה כמו גם הירידה ברווחיות של חברות הביטוח ובתי ההשקעות תוביל לירידה נוספת בשירות.
הנושאים שפרטנו, כמו גם נושאים נוספים וחדשים אשר צפויים בשנים הקרובות כמו: "המסלקה" של האוצר בדרך?! , האם להחיל סעיף 14, איך להתמודד עם ביטול מקדמי הקצבה ועוד – מציבים בפני המעסיק אתגר משמעותי.
מה עושים?
המגמות והמהלכים של הרגולטור אשר הוצגו להלן, עשויות לעורר אי-שקט בקרב העובדים, להעמיס על התפעול הפנסיוני בחברה, לערער את אמון העובדים וליצור מעמסה על מחלקות משאבי האנוש והשכר. כדי להכין את החברה להתמודדות עם השינויים, על המעסיק לזמן אליו את מנהל ההסדר הפנסיוני, ביחד עם הצוות המוביל בחברה, ולבנות תוכנית סדורה להתמודדות עם השינויים. ניתן להסתייע בגופים חיצוניים לחברה ( כמו נ.פ.א כדוגמא) אשר משמשים כיועצים לחברה ולמעסיק אל מול מנהל ההסדר והגופים המבטחים. הסיוע של "גורם חיצוני" אשר זה עיסוקו, יכול לחסוך למעסיק משאבים של זמן.
הנהלת החברה אשר מעוניינת לשמר ולחזק את אמון העובדים במערך הפנסיוני של החברה, ולשמור על "הסדר התפעולי", חייבת לפעול, ליזום ולהוביל ולא למצוא את עצמה נגררת אחר התהליכים.
* יובל קציר הינו מנכ"ל חברת נ.פ.א סוכנות לביטוח.
טלפון: 6395040–03