שיתוף

על אף הגברת המודעות בקרב עובדים ובתי דין לעבודה כאחד, לגבי זכויות העובדים, יש עדיין לא מעט ארגונים, בין אם במגזר הפרטי או הציבורי, שמפרים זכויות קוגנטיות (זכויות מגן) של עובדים.

אחת הזכויות שמופרות בהיקפים די גדולים היא הזכות לקבל פיצויי פיטורים, בשיטת הפיטורים במועד שלפני תום שנת עבודה.

עובד שעבד שנה או יותר אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, ופוטר, מכל סיבה שהיא, זכאי לפיצויי פיטורים.

יודגש כאן, כי אם העובד פוטר בסמוך לסוף שנת העבודה הראשונה (לדוגמה, לאחר 10-11 חודשי עבודה), בית הדין לעבודה יראה בכך פיטורים שנעשו מתוך כוונה להימנע מחובת תשלום פיצויי פיטורים.

במקרה כזה, אם העובד יתבע את המעסיק, המעסיק יחויב לשלם פיצויי פיטורים למרות שהעובד לא השלים שנת עבודה אחת.

רק אם המעסיק מצליח להוכיח כי סיבת הפיטורים (בסמוך לתום שנת עבודה) לא היתה התחמקות מתשלום פיצויים, ואם המעסיק לא שכר את העובד מחדש זמן קצר לאחר הפיטורים, בית הדין לא יחייב את המעסיק לשלם פיצויי פיטורים ולא יראה בכך פיטורים שלא כדין.

מהו מועד התשלום:

המועד לתשלום פיצויי הפיטורים משתנה ממקרה למקרה. ברוב המקרים, היום הקובע הוא מועד הפסקת יחסי העבודה, לדוגמה לאחר תום תקופת ההודעה המוקדמת או אם העובד נפטר.

יש הסכמים קיבוציים שמגדירים את תשלום הפיצויים וקובעים מהו המועד הרלוונטי.

עיכוב בהעברת כספי הפיצויים לעובד שפוטר, של 15 ימים ויותר מהיום הקובע, עלול לאלץ את המעסיק לשלם לעובד גם פיצוי על הלנת פיצויי פיטורים.

עובדים שפוטרו לפני תום שנת עבודה אחת:

עובדים שפוטרו לפני שהשלימו שנת עבודה (12 חודשי עבודה) אמנם לא זכאים לפיצויי פיטורים, אבל הם עשויים להיות זכאים למשיכת כספי הפיצויים שהמעסיק הפריש עבורם לקופת גמל או ביטוח הפנסיוני, אם המעסיק אכן ביצע הפרשות אלה.

כספי פיצויים שהופרשו לקופת גמל או לביטוח פנסיוני:

רוב העובדים והמעסיקים במשק כפופים לצו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק או חתומים על הסכם המחיל את סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים.

המעסיקים מפרישים מדי חודש את פיצויי הפיטורים (או את חלקם) לביטוח הפנסיוני של העובד או לקופת גמל אחרת.

מבחינת העובד, כספי הפיצויים נמצאים בביטוח הפנסיוני והוא רק צריך מכתב שישחרר אותם.

במקרים אלה, על המעסיק יהיה לשלם לעובד פיצויים רק עבור חלק השכר או חלק מתקופת העבודה, שעבורם הוא לא הפקיד באופן שוטף מדי חודש את הכספים לביטוח הפנסיוני של העובד.

אם המעסיק הפריש את מלוא הפיצויים מתחילת העבודה, הרי שלא יצטרך להוסיף כספים (לפיצויים), גם אם הסכום שהצטבר בקופה נמוך מהסכום המשכורת אחרונה כפול מספר שנות העבודה.

במילים אחרות, עובד שפוטר לפני שהשלים שנת עבודה אמנם לא זכאי לקבל פיצויי פיטורים מהמעסיק, אבל הכספים שנצברו לזכותו בקופת הפיצויים או בביטוח הפנסיוני יישארו ברשותו.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה