מנהלי משאבי אנוש יכולים ואמורים ליצור את האווירה הנכונה לחשיבה ביקורתית ופתרון בעיות יצירתי. על משאבי האנוש להבטיח שהעובדים מבינים חשיבה ביקורתית, אמר ל-HR Magazine ג'ון האל (Jon Hull), ראש תחום משאבים בחברת הבנייה Carillion.
"מנקודת מבט ארגונית, משאבי האנוש יכולים ליצור מסגרות וסביבות כדי שהלמידה הזאת תתרחש" אמר האל. "המרכיב החשוב ביותר הוא תרבות מונחית אימון ששמה בליבתה את הענווה ואת היכולת לקחת סיכונים." האל הוסיף שמקצועני משאבי אנוש צריכים לוודא שגם להם עצמם יש כישורי חשיבה ביקורתית מפותחים.
"הבנה רחבה יותר של מה שאנשים אומרים או חושבים בעסק, משמעותה שאנשי משאבי אנוש מקצועיים יכולים להיות מעורבים בהנחות מוקדמות ולאתגר אותן" הסביר האל. "זהו חלק קריטי בלהיות יועץ שניתן לסמוך עליו."
חשיבה ביקורתית ויצירתית משנה את העולם
פלטפורמת האימון Macat, שחוקרת כישורי חשיבה ביקורתית יחד עם אוניברסיטת קיימברידג' הגדירה חושבים ביקורתיים כאלה שמקשיבים לביקורת, יכולים לחשוף רעיונות מופרכים ולחשוב בעצמם. ב- Macat Critical Thinking Summit 2015, אמר מייק דאש, ראש תחום מחקר ופיתוח בחברה, שלכל אחד יש את היכולת לפתח את הכישורים האלה. "כישורי חשיבה ביקורתית נחשבים היום כניתנים ללימוד באופן אוניברסלי כמעט" טען דאש.
טוני מק'אנרי, פרופסור ודיקן באוניברסיטת לנקסטר, אמר שחשיבה ביקורתית היא מפתח לעסקים וטכנולוגיה. "אילו עסקים לא היו מעורבים בחשיבה ביקורתית ויצירתית, העולם שבו אנו חיים היום יכול היה להיראות אחרת לגמרי," אמר מק'אנרי ל-HR Magazine. "חשבו על זיהוי דיבור. היום זהו דבר שגרתי בשירותים כמו Siri. אבל אם חוקרים ב-IBM בסוף שנות ה-70 לא היו חושבים באופן ביקורתי ויצירתי היינו רק מדברים אל תוך, לא עם, הטלפונים החכמים שלנו היום."
הקוריקולום בבתי הספר ובאוניברסיטאות שלנו הוא אחת הסיבות לכך שחשיבה ביקורתית נרמסת, טוען מק'אנרי. "בתהליך הערכת הסטודנטים אנו יוצרים דחייה מפני סיכון" הוא הסביר. כדי לעודד אנשים לחשוב באופן ביקורתי ארגונים ומוסדות השכלה חייבים לאמץ תרבות של "מותר להיכשל", הוסיף מק'אנרי. "העניין הוא לתת לאנשים את החופש לעשות טעויות, ולהתמיד כאשר הטעויות נעשות."
לכן נדרש על מנהלי משאבי אנוש לעודד חשיבה ביקורתית בארגון כצעד מקדים לעידוד היצירתיות שכן אם לא נעביר "ביקורת" על תהליכים ומוצרים קיימים, לא נוכל לחשוב על פתרונות יצירתיים יותר כתחליפים לקיים – ואלו הם מנועי הצמיחה של עסקים ללא קשר לתחום עיסוקם.