באמריקה התאגידית החל טרנד חדש – קריאה להורים צעירים לעזוב את הלפטופ ולטפל בילד. על אף שעובדים הופכים יותר ויותר מחויבים לעבודה, הולכת ותופסת תאוצה תרבות ארגונית הפוכה מזו שהיתה נהוגה עד כה, הקוראת להורים למהר לשוב הביתה בסוף יום העבודה – כך עולה מכתבה שפורסמה לאחרונה בניו יורק טיימס.
במהלך השבועות האחרונים חברות ענק אמריקאיות הודיעו על כוונתן לאפשר איזון נכון יותר בין הבית לעבודה, ואף האריכו את חופשת הלידה המוענקת לעובדות. אולם השאלה אם מגמה זו תישאר בגדר דיבורים, או שניתן לזהות שינוי של ממש בשטח. עובדים עשויים לתהות אם התנהלות שכזו אכן מקובלת על ההנהלה, או שהיא עלולה לפגוע בקריירה שלהם. בארגונים רבים ההטבות החדשות מגיעות במקביל לתרבות העסקה תובענית מסביב לשעון, תרבות שמונחלת הישר מהקודקודים בחברה.
מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו, הודיעה לאחרונה שהיא בהיריון עם תאומות, ושאין לה כל כוונה להיעדר לאחר הלידה למשך תקופה ממושכת. מדובר במסר סותר לזה שהעבירה לעובדות החברה ב-2013 לאחר שהודיעה על הארכת חופשת הלידה שלהן. "התרבות הארגונית הבסיסית מעבירה מסר לעובדות שאם הן באמת מחויבות לארגון – מצופה מהן להיות במשרד כל הזמן", אומרת ג'ואן וויליאמס, מנהלת המרכז למשפט לחיי עבודה באוניברסיטת קליפורניה.
בזו אחר זו, חברות גדולות מכריזות על מדיניות ידידותית למשפחה. חברת הייעוץ הגלובלית אקסנצ'ר הודיעה לאחרונה כי עובד שהוא המטפל העיקרי בילד פטור מנסיעות במשך השנה הראשונה לחייו. מיקרוסופט העלתה את חופשת הלידה בתשלום ל-20 שבועות, כמעט פי שניים, ואף שילשה את החופשה בתשלום לכל ההורים החדשים והציעה להם לשוב לעבודה בהדרגה, לחצי משרה. נטפליקס (Netflix) הלכה הכי רחוק: היא מציעה להורים חופשת לידה בתשלום במשך שנה שלמה לאחר לידת התינוק.
מתכופפים בפני דור המילניום
על פי נתוני משרד העבודה האמריקאי, כ-12% בלבד מהעובדים במגזר הפרטי בארה"ב מקבלים חופשה משפחתית בתשלום. מצופה מעובדי הצווארון הלבן להתמקד רק בעבודה כפי שעולה מהחשיפה האחרונה בנוגע לתרבות הארגונית השערורייתית באמזון, שכלל אינה מציעה חופשת לידה. בקרב עובדי הצווארון הכחול המצב חמור אף יותר. כך נטפליקס, למשל, אינה מעניקה ימי חופשה לאלו שעובדים לפי שעות.
אחת הסיבות לכך היא שלדור המילניום, שהנו הדור הגדול ביותר בכוח העבודה, יש ציפיות גבוהות יותר מהמעסיקים לשוויון בין המינים. יותר נשים משכילות מחזיקות בדעה שקריירה שאפתנית אינה מנטרלת אפשרות לגידול ילדים. כך הפכה התחרות על עובדים לקשה ביותר, והארגונים עושים כל שביכולתם על מנת לגייס ולשמר אותם.
אחד העובדים שהתראיין לכתבה, אב צעיר כבן 35, סיפר כי לאחר לידת בנו הוצעה לו חופשה בתשלום למשך 12 שבועות, אולם הוא בחר לקחת רק חצי ממנה. "המסר היה 'קח את כל הזמן שאתה צריך', ולא אמרו לי 'נתראה עוד 12 שבועות'", הוא הסביר. "זה מפיל את כל העניין על כתפי העובד, ואתה רוצה להוכיח שאתה עובד טוב ובעל ערך עבור החברה".
חוקרים חברתיים מזהירים שהטבות משפחתיות לעובדים עלולים לפעול כבומרנג. נשים נוטות לנצל אותן יותר, וכך הן עלולות להיתפס כפחות מחויבות לארגון. ייתכן שזוהי הסיבה שמליסה מאייר הרגישה צורך להכריז בהודעתה כי היא מחויבת לעבודה, הסבר שלרוב לא יישמע מפי מנכ"ל שהוא אב צעיר. בפייסבוק, המעניקה לאימהות צעירות 4 חודשי חופשה בתשלום, מנהלים בכירים מקפידים להתבטא בפומבי על חופשת הלידה המוארכת על מנת לשדר לעובדים מסר שהדבר מקובל וראוי. כעת רק נותר לראות מה יעשה מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, לאחר שיהפוך בקרוב לאב טרי.