שיתוף

העולם משתנה בקצב, בעומק ובעוצמה חסרי תקדים – ושינוי זה רק הולך ומתגבר. בדיוק כפי שארגונים עסקיים נדרשים להמציא את עצמם מחדש כדי להישאר רלוונטיים, כך גם מוסדות אקדמיים – מכללות ואוניברסיטאות – חייבים להתאים את עצמם למציאות החדשה. עליהם להבטיח שבוגריהם לא רק ירכשו ידע תיאורטי, אלא גם יפתחו מיומנויות פרקטיות שיכינו אותם לשוק העבודה המשתנה במהירות.

מוסדות ההשכלה הגבוהה בעידן העבודה החדש נדרשים לשנות גישה באופן מהותי ולהתאים את הכשרת הסטודנטים למציאות המתעצבת במהירות, המתאפיינת בטכנולוגיות מתקדמות, שינויים מואצים ואי-ודאות מתמשכת, דרכי עבודה והעסקה שונות, ואופי מקצועות שמשתנים תדיר. כבר אין די בהקניית ידע תיאורטי והכשרה מקצועית מסורתית בלבד. על המוסדות להכין את הסטודנטים לעולם שבו הם יצטרכו ללמוד לאורך כל חייהם המקצועיים, להתמודד עם תחומים ואתגרים שלא היו קודם לכן ולהמציא את עצמם מחדש שוב ושוב. לשם כך על המוסדות האקדמיים לפתח בקרב הסטודנטים מיומנויות ליבה כגון חשיבה ביקורתית, יצירתיות, גמישות מחשבתית, יכולת הסתגלות מהירה, למידה מתמדת ופתרון בעיות מורכבות בסביבות משתנות, כמו גם יכולת לתקשר עם אנשים באפקטיביות, לעבוד בצוותים ולפתוח קונפליקטים. רק באמצעות אימוץ גישה זו, ומתן הזדמנויות להתאמן בהן בעולם התעסוקה משלב מוקדם ככל האפשר, יוכלו מוסדות ההשכלה הגבוהה להבטיח שהבוגרים שלהם יישארו רלוונטיים ויובילו בשוק העבודה העתידי.

מכללת כנרת: מודל חדשני להכנה לעולם העבודה החדש

אחת ממובילות הדרך בהכנת הסטודנטים לעולם העבודה החדש היא המכללה האקדמית כנרת, שזכתה במענק יוקרתי של מיזם רוטשילד לחיבור אקדמיה תעסוקה לצד אוניברסיטת בר-אילן, מכללת ספיר ואוניברסיטת חיפה. כבר קודם לכן, זיהתה המכללה, שבה פקולטה לחברה ורוח ופקולטה להנדסה, את הצורך להכין את הסטודנטים לעולם המשתנה והחלה בתכנית הקמפוס של מחר ששם את פיתוח מיומנויות הליבה כנדבך מרכזי בתפקידה של האקדמיה בעידן הנוכחי. על בסיס זה הוגשה וזכתה התכנית "גשר אקדמיה-קהילה" המתארת מסע סטודנט מרגע התעניינותו במכללה ועד להיותו בוגר המכללה, הכולל פיתוח מיומנויות באופן מודולרי, חיבור עם התעשייה הרלוונטית והתנסויות תעסוקתיות מרובות בהן הסטודנטים יכולים להתנסות בהפעלת המיומנויות בפועל ושכלולן. זו השנה הרביעית שבה ד"ר ניבה דולב וד"ר יריב ישקוביץ מובילים תהליך פורץ זה דרך להכשרת המרצים והסטודנטים להתמודדות מיטבית עם מציאות המשתנה תדיר, חיבורים ושיתופי פעולה עם השטח ושינוי תכניות לימוד וקורסים. לאחרונה, שולבו תהליכים אלה עם תכנית 360 שמובילים המלג והותת באקדמיה והם הופכים לחלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים.

במסגרת הפרויקט, לשמחתנו, נבחר לשלב את המסע 'בחמש יבשות' כחלק מהמתודולוגיה. מסע חמש היבשות כולל את כל מיומנויות הליבה הנדרשות לצעירים בעולם משתנה. לתהליך זה מספר נדבכים מרכזיים המשתלבים זה בזה ליצירת תהליך קוהרנטי ומשמעותי.

הכשרת סטודנטים לעולם העבודה החדש

הסטודנטים, בכל שנות הלימוד והדיסציפלינות, משתתפים בסדנאות חשיפה לעולם המשתנה ולכישורים הנדרשים בכדי להתמודד איתו בהצלחה, ממלאים שאלון מוכנות לעולם העבודה החדש, מקבלים פרופיל מוכנות אישי וקבוצתי אשר מהווה בסיס להמשך התפתחותם, ומשתתפים בסדנאות מעשיות שמעמיקות את ההיכרות עם המציאות המשתנה ומפתחות את כישורי העתיד הנדרשים שלהם.

הסדנאות עוסקות בכל היבשות – החל ממיינדסט מתפתח העוסק בתפיסת ההתפתחות והלמידה המתמדת כאורח חיים והתמודדות עם כישלונות זמניים, דרך יבשת המוח השלם (הכוללת יצירתיות וחשיבה ביקורתית- מיומנויות קוגניטיביות מסדר גבוה) ועד פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה (מיומנויות אישות ובין אישיות רגשיות וחברתיות, כבסיס להתמודדות מוצלחת בעולם העבודה העתידי.

הכשרת מרצים להטמעת מיומנויות בשיעורים להכנה לעולם העבודה החדש

פיתוח מיומנויות הוא בנוסף לתהליך זה, התקיימה הכשרה מעמיקה של כארבעים מרצים ממגוון תחומים. מרצים אלה התעמקו במיומנויות הליבה, בחשיבותן למרצים ולסטודנטים ובדרכים להטמעתם בקורסים, תכנים, ופעילויות ובשילובם בסילבוסים. מרצים אלה משלבים כעת את פיתוח המיומנויות של מודל חמש היבשות בתוך השיעורים עצמם, בנושאים ודיסציפלינות שונות ומעניקים לסטודנטים הזדמנות ללמוד ולהתנסות במיומנויות עתידיות כחלק אינטגרלי מהתהליך הלימודי. מרצים אלה היוותה את הבסיס לקבוצת מובילי המיומנויות שהוקמה במכללה. הקבוצה עוסקת בגיבוש תכנית וכלים להטמעת מיומנויות ליבה תעסוקתיות בכל המכללה ובניית מאגר חומרים לפיתוח מיומנויות תוך התמקצעות והכשרות מקיפות. מעבר לכך, בשיתוף המרכז לקידום הוראה, נערכות הכשרות לכל מרצי המכללה בנושאי שילוב מיומנויות ותעסוקתיות. ההכשרה האחרונה עסקה בהטמעת מיומנויות בקורסים ובסילבוס בשילוב כלי בינה מלאכותית, והמכללה עומדת בפני תהליך של הטמעת מיומנויות לפיתוח בכלל הסילבוסים במכללה. במקביל, מונו מובילי תעסוקתיות מקרב הסגל הבכיר בכל המחלקות.  

הכשרת סגל מנהלי: מתוך ההבנה כי מגעים רבים של הסטודנטים נעשים עם גורמים מנהליים וניהוליים, ובכדי ליצור רציפות קונספטואלית ושפה אחידה, עברה קבוצת הניהול של הסגל המנהלי ובעלי תפקידים נוספים הכשרת מיומנויות, בדומה למרצים. מעבר להכרת המיומנויות והכישורים האישיים שלהם הסגל המנהלי עסק בדרכי הטמעת מיומנויות ביחידות המנהליות השונות.

מנחי מיומנויות: משוב ותהליך פיתוח אישי לכל סטודנט כהכנה לעולם העבודה החדש

מה שהופך את הפרויקט הזה למדהים במיוחד הוא ההכשרה של שמונה מנחים מדיקנט הסטודנטים, שמעניקים משוב אישי לכל סטודנט שמעוניין בכך. התהליך האישי מספק לכל סטודנט לא רק הבנה מעמיקה של פרופיל המוכנות שלו, אלא גם כלים מעשיים להתפתחות אישית ומקצועית בהתאם לצרכים וליעדים שלו.

פרויקט זה הוא דוגמה מרשימה לאופן שבו מוסדות להשכלה גבוהה יכולים להוביל את הדרך ולהוות מודל למצוינות, תוך התאמת שיטות ההוראה והלמידה למציאות המשתנה של עולם העבודה החדש.

הפעלת מיומנויות ותעסוקתיות בשטח כהכנה לעולם העבודה החדש

מיומנויות צריכות לא רק להילמד אלא להיות מופעלות בשטח במקצוע הרלוונטי. מתוך כך, עוברים הסטודנטים במכללה מגוון סדנאות יישומיות, מכתיבת קורות חיים מנצחים וראיונות עבודה עד לסטוריטלינג, עמידה בפני קהל, וסרנדיפיטי. מעבר לכך, המכללה האקדמית כנרת בנתה תכנית בה פוגשים הסטודנטים בארגונים ודמויות מפתח בתעשייה,  מרצים אלה ונוספים גם מציעים לסטודנטים הזדמנויות למפגשים עם דמויות מפתח בתעשייה, בסיורים והרצאות אורח ובקורסים המשלבים התנסות מעשית.  נדבך מרכזי וייחודי בתהליך הוא יחידות הערך- יחידות לימוד בנושא חדש ונדרש בעולם משתנה מחוץ לתכנית הלימודים, בשיתוף גורמים מהתעשיות הרלוונטיות. תהליכים אלה ונוספים נתמכים על ידי מרכז הקריירה במכללה המספק חשיפה למשרות, ירידי תעסוקה, ליווי אישי ועוד.

התהליך פורץ הדרך שמובילה המכללה הוא דוגמה לתהליך הוליסטי, רחב ומקיף, הנוגע בכל הסטודנטים ובכל באי המכללה, מוטמע כחלק אינטגרלי בתכניות הלימוד הקיימות.


לפרטים נוספים השאירו פרטיכם בקישור הבא: מוכנות לעולם העבודה החדש.


* מאת: ד"ר ניבה דולב ואיילה ראובן-ללונג

כנס קהילת הגיוס השנתי 2025

אין תגובות

השאר תגובה