התחלה מתאימה לפורום סמנכ"לי משאבי אנוש 2015 הייתה הרצאתה המרתקת של מיכל בלאט, בעלים משותפים ומנכ"ל חברת בלאט לפידות, ייעוץ וניהול שינויים. סגנונה הייחודי של בלאט השאיר את כל הנוכחים בהרצאה מרוכזים וקשובים מאוד וטוב שכך, כי לבלאט היו כמה דברים חשובים להגיד.
הרצאתה של בלאט, "עובדים בעידן החדש – ציפיות, דרישות, יכולות", עסקה בכמה שינויים מהותיים החלים בעולם העסקי וחלקם של מנהלי משאבי אנוש בהבנת ויישום השינויים הללו. בלאט מדגישה לאורך ההרצאה שוב ושוב את חוקי המשחק שהשתנו, מסבירה מה מצופה ממשאבי אנוש כיום והיכן אנחנו כמנהלי משאבי אנוש לא רוצים להיות.
אז מה נשתנה היום לעומת מה שהורגלנו אליו בעבר? האם זו באמת מציאות חדשה? ועד כמה גדול החלק של משאבי אנוש בשינויים שהמציאות החדשה מביאה איתה? כל זאת ועוד מפיה של המומחית שהרצתה בפני עשרות סמנכ"לי משאבי אנוש:
"תחילה, אנו רואים כי קיימת כיום שקיפות, פתיחות והתייחסות לפרט, למה שהוא רוצה ורגיל. זהו הכיוון אליו הולכים הארגונים ומי שלא הבין את זה יישאר מאחור!".
לאחר הפתיחה המפוצצת להרצאה הסבירה בלאט לעומק את משמעות הדברים: "בעבר הסתכלו בעיקר על הצד של הרווחיות בארגונים, כמה הארגון שלי מרוויח. החוזק נמדד ברווחיות והיום מסתכלים הרבה יותר על ערכים. עובדים מפארים ארגונים שיודעים לתת, שיש בהם שקיפות ופתיחות. בנוסף, בעבר הארגון היה חזק והעובד היה פאסיבי.
היום העובדים אקטיביים, הם לא מאמינים בעול התנועה. זהו כבר לא עידן של אחידות, כל אחד רואה עצמו משהו שונה. היחיד רואה עצמו כמרכז וארגון שלא יבין את זה יפסיד את אותם יחידים. ארגונים שיראו מהלכים אלה כשליליים ימצאו עצמם מובלים ולא מובילים".
לפי בלאט האיום נתפס עדיין כלא וודאי, אך הרכבת כבר יצאה מהתחנה, המהפכה בעיצומה ולמשאבי אנוש אסור לשבת בצד בחיבוק ידיים: "ארגונים נדרשים לעשות מהפכה ענקית ומשאבי אנוש הם אלו הצריכים להוביל אותה. ארגונים נבחנים גם לפי האופן בו הם מנהלים את משאבי אנוש שלהם, אך הקושי הוא עצום, אתם (מנהלי משאבי אנוש) צריכים לצייר את הדרך, להלך על חבל דק ולהוביל את הארגון צעד אחרי צעד בדרך חדשה.
פעם אם רצית לתת את דעתך היית צריך להיות בעל ממון. היום הפרט לא מוכן לסבול, הוא צבר הרבה מאוד כוח כדי להגיד את דעתו, הכוח אפשר לאנשים להתאגד וזו הסיבה למחאות שנוצרו, חוסר המוכנות של האנשים לסבול מצב קודם".
בלאט מצביעה על גורם משמעותי נוסף המשנה את מאזן הכוחות: "ידע הפך להיות פתוח. בעבר היה מיעוט של אנשים עם ידע. היום הוא זמין, נגיש וכל אחד יכול להגיע אליו מי שמתחזק זה מי שיכול להשיג ידע מהיר, משתנה ולהפיץ אותו. אם בעבר הטרנד המשמעותי היה לתקן את התקלות ולשפר את התהליכים, היום זה לא מספיק. אתם צריכים לייצר עבור הארגון תשתית שתאפשר לו להתחדש ללא הרף".
שינוי נוסף שחל הוא השינוי במעמדו של העובד. העובד נתפס כיום כטיפוס שלילי ולפי בלאט זוהי נקודה בעייתית מאוד היכולה להזיק לארגונים בצורה קשה:
"רבות דובר על העובד של היום ובדרך כלל בנימה שלילית. הוא נחשב מפונק, אגואיסט ומי שלא ניתן לסמוך עליו ולשמר אותו. התפיסות הללו יוצרות פערים גדלים בין הארגון לעובד. אנחנו צריכים לנער את הסטיגמות השליליות הללו ולבנות מנוף לחיבור טוב יותר בין העובד לארגון. אם לא נעשה זאת ונתייחס לטרנד החדש של העובד כפינוק או חוסר לויאליות אנחנו נאבד אותו".
בלאט מחדדת את דבריה וממשיכה לחשוף בפני מנהלי משאבי אנוש את דמותו של העובד החדש כדי לעזור להם להבין כיצד להתייחס אליו: כיום ישנה תפיסה שונה של מערכת היחסים בין החוזה הישן לחוזה החדש. פעם בהרבה מקומות בקורות החיים העובד היה דואג רק להגן על עצמו, כיום הוא מחפש ארגון שיאפשר לו להתפתח, לעשות את הצעד הבא.
עובדים מחפשים התפתחות, הנאה, הגשמה עצמית, מקום בו יוכלו לפרוח. הם מחפשים ארגון עם מוניטין של חדשנות וערכים ואלו דברים שלא היו בעבר. הסטטוס קוו משתנה! הכוח עובר ליחיד, הוא יודע מה הוא רוצה!
אתם צריכים לשנות את המשוואה הזו כך שתהיה נכונה בתוך הארגון, אתם צריכים למצוא את העוצמות הנכונות עבור הארגון שלכם".
בלאט ממשיכה ומסבירה מה על מנהלי משאבי אנוש לעשות כדי לעזור לארגון לצעוד ביחד עם השינויים וביחד עם העובדים, לא נגדם: המשימה החשובה שלכם היא להבהיר לארגון שיש מהפכה היא כבר קיימת, היא יצאה לדרך ומילת המפתח היא לא שלילית. אם נשכיל למנף אותה היא תיקח אותנו קדימה. תבהירו לארגון שיש מהפכה וכמובן תעזרו לו להתוות את הדרך ותראו לו כיצד ניתן לעשות זאת בצורה הטובה ביותר.
"דבר חשוב נוסף הוא לדעת לשדר לארגון שאנחנו משמרים עובדים לא ממקום של מסכנות אלא מגמישות בתוך הארגון. התפקיד שלנו הוא להטמיע יכולת ומוכנות לייצר חדשנות ותחרות עסקית כמו שהיא נעשית היום.
חייבים לשדר משהו אחר לארגון. אין כבר עובד קטן שמגיע למשאבי אנוש רועד ורוצה לקבל רק שביב מידע קטן, יש עובד ששואף להוביל צעד אחרי צעד.
המציאות החדשה מחייבת ארגונים לחפש דרכים חדשות כדי להתחדש ללא הרף ואתם כמנהלי משאבי אנוש יכולים לעזור למצוא את הדרכים הללו".