כאשר עבודה וחיים מתנגשים, עובדים יכולים להפוך אלימים

כאשר עבודה וחיים מתנגשים, עובדים יכולים להפוך אלימים

מחקר חדש קובע: כאשר העובדים נאבקים כל הזמן על איזון חיים-עבודה "נטיות אפלות יוצאות אל האור"!

שיתוף
אלימות בעבודה

אלימות בעבודה

איזון חיים-עבודה הוא סוגיה שמדברים עליה רבות במשאבי האנוש. מחקר מהעת האחרונה מאיר אותה באור חדש ומראה שלא מדובר רק בתחושת נוחות של המועסק או במחווה מצד המעסיק, אלא בנושא המשפיע גם על בני משפחה וחברים לעבודה.

אנשים שחיי המשפחה שלהם מפריעים באופן קבוע לעבודתם נוטים יותר מאחרים להפוך למותשים רגשית והמשך גם פוגעניים מילולית כלפי חבריהם לעבודה והאנשים הקרובים ללבם, כך טוען מחקר חדש.

החדשות הטובות הן שאם יש לעובדים מנהלים תומכים, אז הספירלה השלילית הזאת אינה מתקיימת, כך גורס צ'ו-סיאנג צ'אנג, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת מישיגן ואחד ממחברי המחקר. "נראה שמנהל המודע לאיזון חיים-עבודה ותומך בו, אינו רק מפחית את קונפליקט העבודה-משפחה בעצמו אלא גם מפחית את אפקט ההידרדרות לתוקפנות מילולית," אומר צ'אנג, המשמש כראש התכנית לפסיכולוגיה ארגונית באוניברסיטה שלו.

במסגרת המחקר המדובר, שפורסם ב-Journal of Applied Psychology, צ'אנג ועמיתיו סקרו 125 מועסקים ב-חמש חברות טכנולוגיית מידע, ארבע פעמים בכל אחד מימי השבוע במשך שלושה שבועות רצופים. בעוד שמחקרי עבר גילו שגישות והתנהגויות חיוביות היו קשורות לענייני עבודה-משפחה כמו שביעות רצון וביצועים – מחקר זה הוא מהמחקרים הראשונים שבחנו את האפקט של הקונפליקט בין משפחה לבין עבודה על התנהגויות בין אישיות שליליות במקום העבודה ובבית.

נטיות אפלות יוצאות אל האור
ד"ר צ'אנג מסביר את מטרת המחקר באופן הבא:"רצינו לראות אם אנשים שחוו קונפליקט עבודה-משפחה מסוגלים פחות לדכא את נטיותיהם האפלות ונוטים יותר לבטא את הדחפים התוקפניים שלהם". כאשר חיי המשפחה הפריעו לעבודה, למשל מצב שבו העובד הפסיד פגישה חשובה בגלל שנשאר בבית כדי לטפל בילד חולה, הנסקרים דיווחו על מותשות רגשית גבוהה יותר, שהובילה אותם להיות גסי רוח יותר או תוקפניים מילולית כלפי מנהליהם, חבריהם לעבודה ובני המשפחה שלהם.

כיוון שלמנהלים תומכים הייתה השפעה חיובית, צ'אנג ממליץ לחברות לתת עדיפות גבוהה יותר לבחירה ולהכשרה של מנהלים המסוגלים לספק תמיכה משפחתית למועסקים. "מנהלים תומכים צריכים להיות המודל להתנהגות נכונה – במילים אחרות, אל תשלחו לעובדים שלכם דוא"ל ב-11 בלילה ותצפו מהם לענות, לדוגמה."

עובדים יכולים להיכנס לפעילויות "החלמה" רגשית וגופנית הן בבית והן בעבודה, למשל כארוחת צהריים מחוץ למשרד או להיעזר בתרגילי מתיחה כדי להירגע, מציע צ'אנג.

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה