בכנס הגיוס השנתי תרצה שלומית בן דוד, עד לאחרונה מנהלת תחום יעוץ ושירותים בחברת הייעוץ HRD, יחד עם יונית לנדוי, מנהלת מחלקת גיוס וניוד בחברת פלאפון, על הגישה המציגה את מחלקת הגיוס כחייבת לתת לארגון הרבה מעבר לשירות. הימים שגיוס עובדים בארגון היה סוג של שירות שירות חלפו. הגישה המסורתית בה מגישים למחלקת הגיוס "רשימת מכולת" שבה מבקשים 3 מהנדסים, 20 אנשי שירות, רכזת הגיוס מתרוצצת ומגייסת – חולפת מן העולם. לדבריה של שלומית נכון שישנם עדיין ארגונים רבים המתנהלים על פי גישה זו, אך המציאות מלמדת אותנו שבדרך זו קיים קושי רב לעמוד באתגרים ולהביא את התוצאה הרצויה. כעת צריכה לבוא חשיבה שונה שבה הן מאמינות, אותה יציגו בהרצאתן בכנס: הגישה העסקית חייבת להיות נדבך מרכזי בעבודה שלנו כאנשי משאבי אנוש, ובעיקר כמנהלי גיוס.
דרושה פרואקטיביות
"את המשפט להיות שותף עסקי אני שומעת כבר שנים. אך מה זה בעצם אומר?", אומרת שלומית ומסבירה: "רוב אנשי הגיוס לא מגיעים מעולמות התוכן העסקי. אנו שומעים המון מנהלות גיוס שאומרות שהן אינן מעורבות מספיק במהלכים העסקיים בארגון. אני אומרת שאם נותנים שירות יש נקודה מסוימת שחייבים להיות מעורבים, בנקודה מאוד מוקדמת, ויש מקום רב לפרואקטיביות. על מנהלת הגיוס לשאול עצמה איפה היא יכולה לשנות. בשלב הבא כל שיחה עם מנהל תביא אותו להבנה שיש בידיה ערך מוסף, ואז ננסה לקחת את המשפט שכולם אוהבים לומר 'להיות שותף עסקי' ונבין את כוונתו ונחשוב איך לקחת בלי שהארגון ייתן לך בעצמו. בכנס נביא דוגמאות איך עשו את זה בפלאפון".
למרות שבמשך 20 שנה עסקה גם במשאבי אנוש וגם בגיוס, שלומית מצהירה כי היא מחוברת יותר לגיוס. "כשהתחלתי לעבוד לפני שנים לא היו שני המקצועות שנקראים גיוס ומשאבי אנוש, אלא פונקציה אחת שעסקה בשניהם. במהלך השנים השתנו פני הדברים ונושא הגיוס הפך להיות מקצוע. הוא הפך להיות מאתגר יותר ויותר, והיה צורך בשימוש בכלים מקצועיים, היתה דרישה למקצוענות ולבכירות. לדבריה, מזמן עברו הימים בהם התחלת את תפקידך כרכזת גיוס, מיינת קורות חיים וערכת ראיונות ומשם נסי להרחיב את היריעה. עולם התוכן של הגיוס כיום הוא כה רחב ומרכזי בתחום התעסוקה בארגונים, שבאמת כבר יש לו את המקום שלו ולכן הראייה העסקית בפועל היא ובה".
אז איך עושים את זה?
לדבריה של שלומית, אחד הדברים שאנשי משאבי אנוש רבים אינם רואים הוא הכוח שיש בגיוס מבחינה עסקית. אנשי הגיוס מדברים על התשתיות, מקבלים הרבה מאוד מידע על השוק במסגרת ראיונות של עובדים מארגונים מתחרים. אין הרבה אנשי גיוס שאוספים את האינפורמציה החשובה הזאת כמודיעין עסקי, והרי זוהי חלק מהראייה העסקית. "אם מועמד סיפר לרכזת הגיוס שבארגון אחר עושים את זה אחרת והיא עלתה את המידע החשוב הזה, היא הביאה ערך עצום לארגון והמון לא יודעים לעשות את זה. בהרצאה נציג באופן פרקטי איך עושים את זה".