מוטיבציית עובדים: כסף הוא לא בייבי סיטר

מוטיבציית עובדים: כסף הוא לא בייבי סיטר

מנהלים טובים מבקשים להנהיג. מנהלים שרק רוצים לשרוד ישתמשו בתשלומים הניתנים לעובדיהם כבמעין מוצץ לתינוק. זה לא יצליח לאורך זמן

שיתוף
שכר

שכר

יש הורים שמציעים לזאטוטים שלהם ממתק בתמורה להתנהגות טובה. יש מעסיקים שעושים שימוש דומה בשכר עם העובדים שלהם. משל נוסף מתחום ההורות ביחס לתופעות מעולם העבודה הוא כסף כבייביסיטר. צ'אק קריזמר, מייסד ומנהל חברת  CMC Compensation Groupשעוסקת בייעוץ בתחום התשלום, מציע באתר  HRM todayמבט מעניין על השימוש שמנהלים עושים בתשלומים לעובדים ומציע לא להפוך את הכסף לשמרטף שלכם.

אם נעזרתם פעם בשירותי שמרטפות, אז אתם יודעים שהשמרטף או השמרטפית מקבלים עליהם את האחריות שלכם בזמן שאתם לוקחים הפסקה מטיפול בילדים כדי לעסוק במשהו אחר. השמרטף מחליף אתכם ובעצם מקבל עליו את תפקידכם למשך הזמן שבו אתם נעדרים. בעולם העסקים אין זה נדיר לראות כיצד מנהלים בלתי יעילים בוחרים באותו קונצפט כדי להתמודד עם העובדים שלהם. הם מחפשים דרך לשימוש בתשלום שעובדיהם מקבלים כתחליף להנהגה, הם מצפים שהכסף ישמור על העובדים שמחים בחלקם, נאמנים ומתפקדים היטב. אצל מנהלים כאלה אפשר לראות מאמץ לשלם כמה שיותר לכל העובדים ללא הבחנה בין הפרטים לתפקידיהם וביצועיהם, כך גם לגבי בונוסים והטבות שהעובדים יודעים שקבלתם מובטחת גם אם לא יתאמצו; אינפלציה בהגדרות תפקיד מוגזמות וריקות מתוכן שאין להן קשר של ממש למבנה הארגון ומטרתן לספק סיבה לתשלום מוגדל לעובד; וסקירות ביצועים תקופתיות מחמיאות מדי, שמתאפיינות בציונים טובים לפעילות אך לא לתוצאות.

שכר לא יכול לקנות מוטיבציה

הרעיון (השגוי) הוא שהעובדים רודפים אחרי הכסף, מרוצים ממה שהם גורפים ובאותה עת אינם דורשים ניהול שלהם, הדרכה תקופתית או אפילו שיחה בעלת משמעות. ההנחה היא שאם העובד מתוגמל כראוי, הוא לא יעשה שום דבר שעלול לפגוע במה שהוא מקבל. הנורה האדומה נדלקת, אומר קריזמר, ברגע שעולה השאלה האם הכספים האלה הם אכן ערובה לביצועים טובים ולקיום צרכי העסק, או שמא הם פשוט מעין שוחד שמטרתו להשאיר את העובד במקום. הסיבה לכך שמנהלים נוקטים בגישת השכר כשמרטף היא שפשוט לא קיבלו את ההכשרה המתאימה. אלה מנהלים שרוצים להתחבב על עובדיהם ולהימנע מקונפליקטים במקום להציע מנהיגות, קבלת החלטות, הנחיה ומתן דוגמה אישית – כל זה תוך שמירה על אווירה טובה בצוות.

למה שיטת כסף כבייביסיטר אינה עובדת? בעיקר בגלל שיש לה אורך חיים קצר, במקרה הטוב:

  • עובדים רואים בתשלום שרירותי שווה כגורם מפחית מוטיבציה לעובדים מצטיינים. למה להתאמץ להתבלט אם ממילא יקבלו את אותו תגמול כמו ההוא שכל היום גולש בפייסבוק?
  • עובדים מסתייגים מהתייחסות בסגנון הבן המועדף אל עובדים גרועים המרוויחים דווקא מתפקודם הלקוי. עובדים כאלה נהנים מהטבות רק בשביל שלא יעשו יותר צרות. הדבר פוגע במוראל במקום העבודה.
  • שום סכום כסף לא ישתווה לערכם של הכוונה ומשוב כנים. עובדים שרוצים ללמוד ולהתקדם יעריכו עזרה בהגעה ליעדיהם המקצועיים.
  • מנהלים "נוכחים נפקדים" מאבדים את הכבוד שרוחשים להם העובדים שמבינים מה קורה סביבם.
  • בזמן שעובדים ייקחו כל תשלום שניתן להם, הארגון לא ירוויח מזה. בסופו של דבר התגמולים האלה הם כסך שהולך לאיבוד.

הסכנות שבכסף כבייביסיטר תקפות רק למנהלים שמבקשים ל"הסתדר", להתחבב על עובדיהם ולא לחשוש מפגיעה בשגרה, לא לאלה שבאמת רוצים להנהיג. מי שרוצה להנהיג ישתמש בתשלום כאמצעי לתגמול לא-שרירותי ואחיד עבור ביצועים באופן מושכל – ולא רק בו. תגמולים רגשיים, קידום, השתלמויות והכרה הן דרכים נוספות לתגמל עובדים טובים.

כדי לדעת כיצד לשמר עובדים וכיצד לעשות שימוש נכון בשכר – הרשמו לכנס שכר והטבות! לחצו כאן לפרטים

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה