שיתוף

Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/hrusco/public_html/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

ביום רביעי ה-16 באוקטובר מתחיל השנה חג הסוכות והוא ימשך עד יום חמישי ה-24 באוקטובר, בו יחול מוצאי חג שמחת תורה.

בין יום חמישי ה-18 באוקטובר עד יום שלישי ה-22 באוקטובר יחול חול המועד.

בדיני העבודה אין התייחסות לשעות העבודה בימי חול המועד. לכן, על פי החוק, יש לראות בימי חול המועד, ימי עבודה רגילים בכל הקשור לשעות העבודה.

יש מקומות עבודה שבהסכמים הקיבוציים הנהוגים בהם, נקבע יום עבודה מקוצר בימי חול המועד. מקום עבודה שחל עליו הסכם שכזה, חייב לנהוג בהתאם לאמור בהסכם.

בנוסף, יש מקומות עבודה רבים שמקובל בהם לעבוד בימי חול המועד, פחות שעות מיום עבודה רגיל. נוהג זה מחייב את המעסיק להמשיך ולפעול בדרך זו, ולשלם לעובדים שכר של יום עבודה מלא.

מנגד, יש מעסיקים שבשל מיעוט העבודה בימי חול המועד, הם מעדיפים להוציא את כל העובדים לחופשה כפויה ולסגור את מקום העבודה.

יצויין, כי מעסיק רשאי לקבוע שמקום העבודה יסגר החל מערב החג הראשון ועד למוצאי החג השני (כולל), והעובדים ישהו בחופשה, כאשר ימי החופשה מקוזזים מימי החופשה השנתית שנצברה עבורם.

לנוהג זה יש בחוק שתי מגבלות:

1 אם מספר ימי החופשה (כולל היום הפנוי ויום המנוחה השבועית) הוא שבעה ימים לפחות, יש להודיע לעובדים על הוצאתם לחופשה ועל מועד תחילתה, שבועיים מראש לפחות.

2 יש לוודא שלכל עובד יש מספיק ימי חופשה שעומדים לזכותו לניצול, מכיוון שלא ניתן להוציא עובדים לחופשה שנתית, ביוזמת המעסיק, על חשבון ימי חופשה עתידיים.

שני ימי החג עצמם לא מקוזזים ממכסת ימי החופשה השנתית. החוק רואה בימי החג כימים בהם החופשה נפסקת ליום אחד.

השנה, במקומות עבודה שעובדים בהם חמישה ימים בשבוע, החופשה המרוכזת תסתיים ביום ראשון ה-27 באוקטובר.

כלומר, החופשה תימשך 11 ימים רצופים. אלא שבתוך אותם 11 ימי חופשה, יש שני ימי שישי, שתי שבתות ושני ימי חג. כלומר ששה ימים שלא ניתן לקזז אותם ממכסת ימי החופשה השנתית של העובדה.

המשמעות היא, שמסך ימי החופשה יופחתו לעובדים (שהוצאו לחופשה מרוכזת כפויה בחול המועד) רק חמישה הימים שבהם נעדרו מהעבודה והם לא נופלים על החגים או על ימי המנוחה השבועית.

למרות זאת, מאחר שמדובר בחופשה שמונה יותר משבעה ימים (ברוטו), על המעסיק להודיע על כך לעובדים שבועיים מראש.

במקומות עבודה שעובדים בהם ששה ימים בשבוע, והמעסיק מעוניין להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת במהלך סוכות, כולל חול המועד, החל מערב החג הראשון ועד לסיום החג השני, העובדים אמורים לחזור לעבודה ביום שישי, ה-25 באוקטובר.

במקרה זה, החופשה תימשך תשעה ימים רצופים, שבתוכם שבת אחת ושני ימי חג. מכיוון שכך, מסך ימי החופשה נטו יופחתו לעובדים ששה הימים שבהם נעדרו מהעבודה והם לא נופלים על שני ימי החג או שבת.

לחלופין, אם המעסיק יחליט שיום שישי ה-25 באוקטובר יהיה יום גשר והעובדים יחזרו לעבודה רק ביום ראשון ה-27 באוקטובר, החופשה המרוכזת תימשך 11 ימים רצופים, מתוכם שתי שבתות ושני ימי חג.

במקרה כזה, מסך ימי החופשה נטו יופחתו לעובדים שבעה הימים שבהם נעדרו מהעבודה ולא נופלים על החגים או על השבתות.

גם כאן, מכיוון שמדובר בחופשה שמונה יותר משבעה ימים, על המעסיק להודיע על כך לעובדים שבועיים מראש.

מה לגבי עובדים שבערב סוכות לא נצברו לזכותם מספיק ימי חופשה לניצול. מעסיק שרוצה להוציא לחופשה עובדים שאין לזכותם מספיק ימי חופשה לניצול יכול לעשות אחת משלוש האפשרויות הבאות:

אפשרות אחת היא לא להוציא את אותם עובדים לחופשה מרוכזת.

אפשרות שנייה היא להוציאם לחופשה בתשלום על חשבונו. כלומר הוא לא יוכל לקזז ימים אלה מימי החופשה שיצברו להם בעתיד.

האפשרות השלישית היא להוציאם לחופשה ללא תשלום, אבל רק בתנאי שהעובדים מעוניינים לצאת לחופשה ללא תשלום באותו מועד והם נתנו לכך את הסכמתם.

באיזה מצב יכולים לצאת לחופשה, עובדים שלא נצברו לרשותם מספיק ימי חופשה במועד בו הם רוצים לצאת לחופשה:

אם עובד רוצה לצאת לחופשה (בין אם בחול המועד בעת החופשה המרוכזת או בכל תקופה אחרת) ואין לו מספיק ימי חופשה צבורים, הוא יכול לצאת לחופשה ארוכה ממספר ימי החופשה הצבורים שלו, על חשבון ימי חופשה שיצבור בעתיד או כחופשה ללא תשלום, בתנאי שהמעסיק מסכים לכך.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה