המונח אחריות אישית במקום העבודה הוא מונח טעון, במיוחד בתקופה הנוכחית בה שוק העבודה עובר תהפוכות חסרות תקדים.
אם כן, מהי המשמעות של לקיחת אחריות אישית במקום העבודה בימים אלה. וכיצד האחריות במקום העבודה משפיעה על האופן בו עובדים משתפים פעולה ומתנהלים.
את האחריות במקום העבודה אפשר לחלק בחלוקה גסה לעבודה השוטפת, לזרימת התקשורת בין העובדים בכל הדרגים ופתרון קונפליקטים.
בעבודה השוטפת מוטלת על העובדים האחריות לשמור על תקשורת פתוחה זה עם זה לגבי פרויקטים, האחריות על תפקידו של כל עובד בפרויקט, על ההישגים והכשלים ועל הדרכים לשתפר בעתיד.
הצד השני של המטבע הוא לקיחת אחריות של כל עובד על התקשורת שלו מול עובדים חרים במצב של קונפליקט.
וכאן זה כבר כרוך ביכולת של העובד לקחת אחריות אישית על הכישלונות שלו, לתקשר עם אחרים לגבי הכשלון באופן בגלוי, ובמידת הצורך לתקשר התנצלות אמיתית וכנה.
אחריות אישית בעבודה השוטפת משמעה שכל עובד וכל מנהל בכל דרג לוקח אחריות על ביצוע התפקיד שלו בצורה הטובה ביותר.
כלומר, שכל עובד וכל מנהל לוקח אחריות אישית על החלק שלו בפרויקט. כחלק מלקיחת האחרות האישית, על כל אחד מהעובדים והמנהלים לתקשר לעיתים קרובות על מצב ההתקדמות שלהם.
כמו כן על כל עובד לתקשר לשאר חברי הצוות, מה הוא עושה כדי לעמוד בלוחות זמנים, מה הוא עושה כדי להשיג את היעדים וכיצד ביצוע חלקו בפרויקט צפוי להשפיע על חלקים אחרים בפרויקט.
לקיחת אחריות מסוג זה משמעה שהעובד לוקח אחריות על ההצלחות שלו כמו גם על הכישלונות שלו. או במילים אחרות, לקחת אחריות גם כאשר העובד לא הצליח להשיג את היעדים שהוצבו לו.
חלק נוסף של לקיחת אחריות אישית היא לוודא, שאם כתוצאה מכך שהעובד לא הצליח להשיג יעד מסוים או לא הצליח לבצע תפקיד מסוים בדרך בה הו היה צריך לבצע אותו, הוא מוודא שזה לא יפגע במילוי המשימות של חברי הצוות האחרים, ואף של חברי המחלקה האחרים.
ואם אכן, כתוצאה מכשלון במשימה של אחד מחברי הצוות עלולות המשימות של שאר העובדים להפגע, אז גם על כך העובד לוקח אחריות אישית.
אם כן, מה קורה במצב של קונפליקט. במצב זה, לקיחת האחריות האישית הינה מורכבת יותר.
עובד שרואה שנכשל בביצוע המשימה ואינו לוקח על כך אחריות, מכשיל בהכרח את צוות כולו ולא מאפשר לצוות לבצע מטלות שעשויות להציל את המצב. וכאשר זה קורה, מתגלע סכסוך בין חברי הצוות או בין חברי המחלקה.
חלק מהיכולת לקחת אחריות אישית על כישלונות במקום העבודה הוא ללמוד איך להתריע בפני שאר העובדים על הכשלון שכבר התרחש או על הכשלון הצפוי.
כמו כן, על אותו עובד להסביר למה הוא אינו יכול להשלים את המשימה כפי שנדרש ולדון עם העובדים האחרים מה ניתן לעשות כדי להציל את המשימה כולה. כמו כן, עובדים צריכים לדעת גם להביע התנצלות על כך שהכשלון שלו עלול ליצור נזק לעובדים אחרים.