לאחר 25 שנות מחקר, בהן כתב 4 ספרי ניהול שהפכו רבי מכר, ג'ים קולינס מתאר את סוד ההצלחה של ארגון, בריאיון לאתר משאבי אנוש Human Resources Inc.
בספר הניהול האחרון שלו Great By Choice (מצוין מתוך בחירה), קולינס בוחן את החברות המצליחות ביותר בתחומן, אלו שמצליחות לפחות פי 10 מחברות אחרות בענף, כשהן מצליחות גם בתקופות משבריות בתנאי שינויים ו/או חוסר וודאות.
שאלה: מה ההגדרה של 'חברה מצליחה'?
תשובה: כדי למדוד הצלחת חברה צריך להבחין בין שני מושגים: תשומה input ותוצרת/תפוקה output. התשומה היא רבת חשיבות לארגון אבל היא לא הופכת את הארגון למוצלח. תרבות ארגונית לדוגמה היא תשומה חשובה אבל לא ניתן להגדיר חברה כמצליחה על פי התרבות הארגונית שלה. הצלחה היא נגזרת של תוצרת. כשחברה מצליחה עסקית / כלכלית יותר מהחברות המתחרות בענף אז אפשר לכנות אותה כסיפור הצלחה. בדיוק כמו שבענף הספורט, קבוצה צריכה לזכות במדליה, היא חייבת לצבור נקודות על פני הקבוצה המתחרה או הקבוצות המתחרות, כדי שיהיה ברור לכל שהיא המנצחת, כך גם ארגון צריך לזכות בגביע ובהכרה.
כדי שחברה תחשב כמצליחה בתחומה היא צריכה להרוויח יותר מחברות מתחרות, באופן משמעותי, אבל זה עוד לא מספיק. היא צריכה להוכיח שיש לה השפעה, שיש לה אימפקט. לדוגמה, אם החברה תיסגר, האם ייווצר חלל שאף חברה אחרת לא תוכל למלא אותו באופן מידי? רק אם התשובה היא חיובית, אזי שהחברה עוברת את מבחן האימפקט.
חשוב לציין, חברה מצליחה היא לאו דווקא חברה גדולה. ישנן מסעדות שמצליחות לפתח קשרים כל כך טובים עם הלקוחות שלהן שכאשר הן נסגרות, הלקוחות מתקשים למצוא להן תחליף. זה לא הגודל אלא מערכת היחסים עם הלקוחות, התפריט, השירות והחוויה שאותה מסעדה מייצרת שמבטיחה שיהיה קשה מאוד להחליפה.
הצלחה כאמור היא לא נגזרת של גודל החברה אלא של השפעה. סוד ההצלחה יכול להיות טמון בייחוד או בחדשנות של המוצר או השירות שהחברה מציעה או בגישה / בדרך שבה היא מספקת את המוצר או השירות ללקוחותיה. החוכמה היא לעשות משהו כל כך טוב שיהיה למתחרים קשה מאוד להחליף אותך.
אם חברה לא יכולה לציין מה יש לה שאין לאחרים ומדוע היא תחסר ללקוחותיה אם תיסגר – סימן שהיא לא חברה מצליחה (או עדיין לא).
חברה מצליחה היא זו שעומדת במבחן הזמן ושיש לה כושר עמידה. חברה טובה באמת מצליחה לאורך השנים גם מעבר למחזור החיים הממוצע של חברות בענף ובלי שום קשר למוצר שהיא מפתחת או להנהלה הקיימת. אלו יכולים להשתנות מבלי לפגוע במעמדה של החברה.
שאלה: עד כמה חשוב שיהיו לנו חברות מוצלחות אשר עומדות בקריטריונים שציינת?
תשובה: ראשית כל חברות מצוינות הן בעלות ערך כמודל לחיקוי role model. מייסדי HP Hewlett Packard השפיעו על דור שלם. הם עוררו השראה בקרב הדור הצעיר. שוב, מדובר לא על חברה שהמציאה טכנולוגיה כמו שמדובר על חברה שהצליחה, לאורך הזמן, ליצור אימפקט ולשמר את מעמדה כחברה טכנולוגית שאין לה תחליף. הסוד הוא בניהול ולא בטכנולוגיה, בפיתוח או בחדשנות. ארה"ב לא ניצחה במלחמת העולם השנייה בזכות הטנקים שהיא פיתחה אלא בזכות היכולת שלה לנהל מלחמה תוך שימוש מושכל בטנקים.
שאלה: אלו תמורות חלו בתחום הניהול בעקבות חדירת האינטרנט והשפעתו העצומה על המשק?
תשובה: אנחנו בהחלט מזהים מגמות חדשות של ניהול שהוא מבוסס על נט-וורקינג, גיבוש קהילות וירטואליות ושיתוף. אנחנו עוברים מעידן של organization well managed לעידן של networks well led. יש כאן מעבר מארגון לקהילה ומניהול למנהיגות. אי אפשר להתעלם מהכוח העצום של האינטרנט ומסוג המנהיגות החדש שהוא מכניס לעולם העסקים, האינטרנט הופך לתשתית האמתית של העולם העסקי.
חברה מצליחה צריכה להרוויח יותר מחברות מתחרות באופן משמעותי והיא צריכה שתהיה לה השפעה. יכול להתבסס בייחוד או בחדשנות המוצר או בשירות שהחברה מציעה. חברה מצליחה היא חברה שעומדת במבחן הזמן
OK