כנס ההדרכה השנתי שהתקיים אתמול במלון הרודס בתל אביב, כינס כ-300 משתתפים שזכו לשמוע על עולם ההדרכה ואסטרטגיה העסקית בחברות מובילות במשק.
את הכנס פתחה רונית בן בסט, לשעבר סמנכ"ל משאבי אנוש בסלקום, שדיברה על חשיבות התאמת ההדרכה לאסטרטגיה של הארגון. "הדרכה מוצלחת היא לא רק כזו שהלקוחות יוצאים מרוצים ממנה. בעת בניית תוכנית הדרכה נדרשת הגדרה מראש של תוצאות רצויות".
ד"ר גדי רביד, סגן דיקאן בית הספר למנהל עסקים המכללה האקדמית נתניה, פתח את הרצאתו בשאלה משמעותית שצריכה להוביל את מחלקת ההדרכה בארגון מצליח: למה שאדם חכם ואמביציוזי ירצה להישאר בארגון שלנו? לדבריו, מדובר בשאלה קשה המציבה ראי בפני מנהלי הארגון, ולכן לא רבים היו מעוניינים להעלות אותה. מטרתו של תהליך ההדרכה מבחינה אסטרטגית היא ליצור תהליך של למידה ארגונית.
לאחר מכן עלה לבמה איתן שושן, מנהל הדרכה ולמידה ב-SCD, שהציג את החשיבה האיכותנית המאפיינת את עולם ההדרכה בארגונו. שושן גורס כי בניית תוכנית הדרכה מציאותית מחייבת התמקדות בהדרכה בנושאים החשובים ביותר בארגון, ואלה הפחות חשובים יזיזו הצידה מסדר היום. לדבריו, מי שלא מביע התעניינות בהדרכה ואינו משתף פעולה עם מחלקת ההדרכה, כנראה לא באמת זקוק לה, ויש להניח לו. גישה זו שהציג עוררה הדים ושאלות רבות בקרב הקהל.
לאחר הפסקת קפה ומתוקים, הציגה שלומית לוי, לשעבר סמנכ"ל משאבי אנוש של קודאק, את מודל 70:20:10, המציע תרגול ליישום בפועל של תוכנית ההדרכה, כך שתהיה אפקטיבית ושלא תשכח על יד הלומדים. ישנה חשיבות בקשר של מנהלי ההדרכה עם המנהלים, שיקבלו מהם כלים ללמידה.
ענבר גת שחם, שותפה מנהלת ואחראית על מתודולוגיות ללמידה ולשיפור ביצועים בחברת Improve-IT, הציגה מודל שיפור ביצועים, דרכו ניתן לתכנן את שנת ההדרכה הבאה. בתכנון יש להביא בחשבון מספר גורמים כמו תחומי הפעילות של הארגון, ניתוח עיסוקים, שינויים צפויים, תוך מיקוד באסטרטגיית הארגון. לאחר מכן, מטרת ההערכה והמדידה היא להבין את הקשר בין ההדרכה לבין שיפור הביצועים, המהווים את תמיכת ההדרכה ביעדים העסקיים של הארגון.
בהרצאה הבאה הציגו מיטל דואני, מנהלת משאבי אנוש בחברת DavidShield ושרון גדעוני עוז, מנהלת תחום פתרונות למידה והדרכה בחברת היי קפיטל, תוכנית הכשרה שנבנתה ל- DavidShield. הצורך בתוכנית עלה מאתגר הקמת מחלקה ותפקיד חדש בחברה, תוך התהוות גם של מחלקת משאבי האנוש במקביל. תוכנית ההכשרה היתה גמישה ושילבה הדרכה פרונטלית וגם הדרכות יחידניות. התוכנית כללה ערכה לחניך וערכה לחונך והתבססה על הכשרה של חונכים רבים, עובדי צוות ותיקים, שהביאה להפחתת עומס על חונך אחד ועל גיבוש, טיפוח ושימור עובדים.
גיל פיינר, מנכ"ל חברת More&Wings ומנהל הדרכה ב Q-POINT tech, הציג את הסטרטאפ החדש שצריך לעניין כל ארגון בעידן הגלובלי הנוכחי: שיתוף פעולה. שיתוף הפעולה לא מתאפיין רק בפייסבוק ובלינקדאין, אמר, הוא מתאפיין בתלות ההדדית שיש לנו זה בזה בתוך הארגון ומחוצה לו: כשארגון אחד מבצע פיטורים מסיביים, מתקיים אפקט דומינו המשפיע על הרבה ארגונים אחרים.
בהמשך עלתה לבמה נועה דרור, מנהלת הדרכה ופיתוח ארגוני של נס ישראל. נועה הציגה את איתור צורכי ההדרכה כחלק מתהליך פיתוח הדרכה מבוססת צרכים ארגוניים. איתור צורכי ההדרכה בנס מתבצעת על ידי שיחה עם המנכ"ל, בה יש לברר את ה"אני מאמין שלו", וכן את היעדים והאתגרים של הארגון לשנה הבאה. בהמשך מתקיים ראיון אישי עם כל מנהל בארגון, שממנו תעלה תמונה ברורה של צורכי ההדרכה.
יצחק גרשון, יועץ ארגוני בכיר ומומחה בלמידה ופיתוח הדרכה, חתם את כנס ההדרכה בהרצאה על מודל שפותח בשירותו בחיל האוויר. על פי המודל, הערכת מצב של ההדרכה בארגון תציג באופן אובייקטיבי את הפערים הקיימים בארגון, וממנה ניתן יהיה לגזור את דרכי ההדרכה ואת האפקטיביות שלה.