סכסוכים במקום עבודה הם בלתי נמנעים ללא קשר לגודל הצוות. ייתכן שהמפתחים ואנשי השיווק אינם מצליחים להגיע להסכמה לגבי מועד השקת המוצר. אם אתם עצמאיים, אולי לקוח קשה דוחף אתכם תחת איומים לעשות עוד סבב של דוגמאות עיצוב. אבל לפני שמנסים להתמודד עם מאבק, מארק גרזון, מחבר הספר Leading Through Conflict: How Successful Leaders Transform Differences Into Opportunities ("הנהגה במאבק: כיצד מנהיגים מצליחים הופכים מחלוקות להזדמנויות"), מבקש שנעצור ונחשוב על השאלה הזאת: האם המאבק חם או קר?
גרזון מסביר מהי המשמעות של כל אחד מהמאבקים.
• מאבק חם – כאשר צד אחד או יותר רגשניים במיוחד ועושים אחד או יותר מאלה: מדברים בקול רם או צועקים; מגלים תוקפנות גופנית, מתפרעים או מאיימים; משתמשים בשפה מתסיסה; נראים כאילו אבדו שליטה ועלולים להתפרץ.
• מאבק קר – כאשר אחד או יותר מהצדדים נראים כאילו הם מדכאים את רגשותיהם או נראים "נטולי רגש", ועושים אחד או יותר מאלה: ממלמלים מתחת לשפם או מהדקים שפתיים; נסוגים פיזית או שולטים בעצמם; מתרחקים או עושים נמשהו אחר על מנת למנוע מגע; נאלמים או מדברים בטון פאסיבי אגרסיבי; נראים כבויים או קפואים באופן מסוים.
אחרי שמעריכים מהי הטמפרטורה של הסכסוך, אפשר להתמודד עם המצב. גרזון מציע לחמם סכסוכים קרים ולקרר סכסוכים חמים.
אם המאבק חם – לא כדאי להכניס את הצדדים לאותו חדר לפני שקובעים כללי יסוד חזקים מספיק להכיל את האנרגיה הנפיצה. לדוגמה, אם אתם מתמודדים עם סכסוך בין שני חברי מועצת מנהלים שכבר תקפו זה את זה מילולית, אתם קובעים כללי יסוד ומשיגים הסכמה לגביהם לפני שהפגישה מתחילה ולפני שיש למישהו הזדמנות לדבר.
אם המאבק קר – בדרך כלל אפשר להתקדם ולהביא את המשתתפים בסכסוך למקום אחד ולגרום להם להשתתף בתקשורת בונה. הדיאלוג הזה,אם ינוהל נכון, אמור "לחמם" את הסכסוך עד למצב של הפשרה ואז ניתן להתחיל בתהליך שינוי. עדיין תצטרכו לעמוד על המשמר ולהיות מוכנים. במקרים רבים המאבק הוא קר בדיוק בגלל שהרבה רגשות דוכאו. לכן עליכם לדעת היטב כיצד לחמם אותו בלי שהטמפרטורה תזנק לתקרה בבת אחת.
כאשר הצוותים גדלים, כך גדל גם הסיכון לסכסוכים. "יישוב סכסוכים, כמו בישול, עובד בצורה הטובה ביותר בטמפרטורות הנכונות," אומר גרזון. "אתם רוצים להביא את הסכסוך לטווח טמפרטורות שבהם יוכל להיות שימושי ויצרני."