בשנים האחרונות חברות נאלצו לפטר עובדים, להפסיק פרויקטים, לסגור סניפים ולקבל החלטות קשות כדי להציל את העסק. קידום עובדים כלל לא היה באג'נדה ברוב הארגון וזו החמצה. קידום אנשים בארגון הוא מהלך טבעי וחיוני מבחינה אסטרטגית בכל עת. התפישה לפיה רק כאשר העסקים משגשגים יש צורך או הארגון יכול להרשות לעצמו לקדם – היא תפישה שגויה.
תקופות קשות מולידות מציאות שונה ומציאות שונה דורשת ניהול שונה
המשבר הכניס ארגונים רבים במשק למתח וכל אחד הגיב בצורה זו או אחרת, החל מפיטורי עובדים מיותרים ועד לשינוי דרסטי בקווי הייצור, רה-ארגון במחלקות המובילות ושינוי של 360 מעלות בגישה האסטרטגית של הארגון. מציאות חדשה מולידה צרכים חדשים וזה בדיוק הזמן לאתר את הכישרונות אשר יש ביכולתם להוביל בזמנים הקשים, תחת תנאים חדשים, מצבת כוח אדם מצומצמת, יעדים אסטרטגיים חדשים בדרך להגשמת מטרות חדשות. ארגונים חדשים פונים לנתיבים עסקיים חדשים וזה מוליד צורך במנהלים בעלי יכולות אישיות ומקצועיות קונקרטיות, כדי להוביל פרויקטים חדשים לגמרי.
קידום אנשים בארגון תורם לשימור העובדים בתקופות הקשות
עובדים שאיבדו את חבריהם לצוות, חששו ואף חוששים אף הם לאבד את מקום העבודה וכעת נאלצים להתמודד עם מציאות תעסוקתית חדשה. הם זקוקים היום, יותר מתמיד, לבשורה אופטימית. כאשר ארגון מקדם עובדים, המסר שעובר באופן ברור הוא שיש עתיד. חשוב לזכור כי העובדים שנשארים, אלו ששרדו את הקיצוצים הכואבים, הם הטובים שבטובים. הארגון השאיר לעצמו, מתוך יצר הישרדות, את הגורמים החיוניים להמשך תפקודו ואלו הם האנשים שיובילו את הארגון להצלחה המיוחלת. זה בדיוק הזמן לבנות את העובדים, לטפח אותם אישית ומקצועית, להראות להם שיש להם מקום ועתיד בחברה.
קידום עובדים מאפשר מתן תמריצים לא-כלכליים בתקופה בה כל המשק מהדק חגורה
קידום הוא אחד התמריצים החשובים ביותר לעובד, שכן הוא מהווה הוכחה לכך שיש תגמול על עבודה קשה – הארגון מבחין בתרומתו ורואה בו נכס. זה אחד הצ'ופרים החשובים ביותר מבחינת סטאטוס חברתי וגאווה מקצועית. בימים כתקנם נהג ארגון לתגמל כלכלית את העובדים שתרמו לארגון תרומה ניכרת אולם היום, כשהחגורה מהודקת עד הקצה ותגמול כלכלי משמעותי איננו אופציה, דווקא קידום בתפקיד ובמעמד יש בכוחו לתגמל את העובד המצטיין ולהראות לשאר העובדים כי יש לאן לשאוף.
ארגון אשר איננו מסוגל לראות את העתיד, לתכנן את העתיד ולתת לעובדים שלו את התחושה שיש להם עתיד, הוא חסר סיכוי לשרוד את המשבר. ארגון שמפתח את ההון האנושי כמשאב החשוב ביותר, גם בתקופות קשות, מטפח ומקדם אותו כשהוא בעצם מכשיר אותו להתמודד עם העשייה העתידית, הוא ארגון שפניו אל עבר שגשוג עתידי.
אלון פיאדה הוא סמנכ"ל HRus