מת'יו סוירס, מייסד חברת הייעוץ המשפטי The Trademark Company: "זה קורה לכל עסק צומח בשלב זה או אחר. חרף הניסיונות ולעתים הניסיונות העיקשים שלנו לא לפטר עובדים – אנחנו נאלצים לפטר עובדים שפשוט לא טובים לעסק. מה שחשוב לזכור זה שכאשר מפטרים עובדים, לא רק מסירים את שמותיהם מרשימת מקבלי השכר." עובדים מפוטרים הם סכנה פוטנציאלית ולעתים 'פצצת זמן מתקתקת'. אז איך מונעים את הסיכון העורב לחברה בעת פיטורי עובד/ים?
מכתב התחייבות:
מומלץ להעביר לעובד המפוטר מכתב רשמי המפרט בפניו את חובותיו כלפי הארגון, גם בתקופת ההודעה המוקדמת ולאחר שהפיטורים ייצאו אל הפועל. כאן המקום לציין את ההתחייבויות שלו מתקוף הסכם אישי ו/או הסכמים קיבוציים ונורמות עבודה הנהוגות בענף, כגון שמירה על סודות מסחריים, אי תחרות, אי שימוש במאגרי החברה הכוללים מידע על לקוחות ועובדי חברה ועוד.
השבת מנעולים, מסירת ססמאות וכיו"ב:
יש לדרוש מהעובד להשיב מפתחות כניסה למשרדי החברה, מפתחות לרכב חברה וכל מפתח אחר שיש ברשותו. בנוסף, על העובדים למסור סיסמאות לכל ממשק שבו הם עשו שימוש בתקופת עבודתם. אם העובדים לא נענים לדרישה או שיש חשד שמא הם עומדים לעשות שימוש במידע ו/או במפתחות בעתיד – אל תיקחו את הסיכון. תחליפו את כל המפתחות בחברה ובקשו ממנהל מערכות המידע שיחליף סיסמאות לממשקים עם דגש על אבטחת השרת. כמו כן, אם לעובד המפוטר היה את הצירוף למערכת האזעקה, זה הזמן לשנות אותו לצירוף חדש.
כרטיסי אשרי, המחאות בנקאיות וכל מידע אחר או גישה לקופת החברה:
זכרו, מספיק שעובד משלם ולו פעם אחת על שירות, מוצר, הרשמה לכנס וכיו"ב, דרך האינטרנט, כדי שיהיו בידיו: מספר כרטיס האשראי של החברה והקוד הסודי. לעובדים רבים יש גישה לחשבונות הבנק של החברה ואף כרטיסי אשרי של החברה לשימוש עסקי. מעמד הפיטורים הוא הזמן לדרוש מהם בחזרה כל אמצעי תשלום שיש ברשותם ובנוסף, כצעד ביטחון, יש לידע את חברת האשראי שאחד המשתמשים כבר איננו מורשה חתימה. במקרה הצורך (אם יש חשד), מומלץ לבטל את כרטיס האשראי ולהזמין כרטיס חילופי.
מיילים ואמצעי תקשורת שונים:
auto–responder צריך לבשר לכל מי ששולח מייל שהעובד (המפוטר) איננו עובד יותר בחברה. המייל צריך להורות לשולחים למי לפנות במקום. גם הטלפון הנייד ו/או השלוחה של אותו עובד צריכה להוביל את המתקשר להודעה מוקלטת המעדכנת אותו בדבר השינויים הפרסונליים. במקביל, ניתן להפנות את כל השיחות והמיילים של העובד המפוטר לעובד שמחליף אותו או לשאר העובדים במחלקה שלו. המטרה היא למנוע כל מגע בין העובד המפוטר לבין לקוחות, עמיתים, ספקים וכל גורם אחר עמו היו לעובד קשרי עבודה טרם הפיטורים.