למה כדאי לצאת למסע בחמש היבשות דווקא היום, במציאות של עולם העבודה...

למה כדאי לצאת למסע בחמש היבשות דווקא היום, במציאות של עולם העבודה החדש?

שיתוף

גארי האמל, אחד ממובילי תחום המנהיגות בעולם, אמר: "לא ניתן לגלות ארצות חדשות עם מפות ישנות", ומשפט זה מתאים יותר מתמיד לתקופה הנוכחית שלנו.

בעולם העבודה החדש, שמתאפיין במציאות מתמשכת של שינויים, נדרשת מפה מנטלית חדשה להצלחה. מודל חמש היבשות מציע בדיוק את המפה הזו.


כחצי שנה לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל, התחלנו תהליך אסטרטגי עם כ-400 מנהלים באחת מחברות הקמעונאות הגדולות בישראל. וכמובן, השתמשנו ב-מודל 5 היבשות כדי להכין את המנהלים והארגון להמשך הצלחה ושגשוג. עם פרוץ המלחמה, עלו שאלות לגבי רלוונטיות המודל בזמן משבר כה קשה. סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה פנתה אליי וביקשה לבחון יחד את התאמתו של המודל למציאות החדשה.

במפגש עבודה משותף, עברנו על מרכיבי מודל 5 היבשות: התמודדות עם לחץ ואי-ודאות, מיסגור חיובי ואופטימיות, Wellbeing, גמישות, חשיבה ביקורתית ותחושת משמעות. גילינו שכל אחד מהם נותן מענה מדויק לצרכים העולים בעת משבר קשה, גם כמו מלחמה. הדיון תרם רבות להבנה מעמיקה של המודל והאופן שבו ניתן להשתמש בו כדי לחזק את חוסנו של הארגון והעובדים בתקופות קשות. הסיפור הזה מדגיש את חשיבותן של מיומנויות עולם העבודה החדש במציאות של פרמה-קרייסיס.

מודל חמש היבשות

מודל חמש היבשות הינו מודל קוהרנטי והוליסטי של סט המיומנויות לו נזדקק כולנו בעולם העבודה החדש ובמציאות של פרמה-קרייסיס, בו משברים תכופים ובינה מלאכותית ישפיעו על החיים המקצועיים והאישיים שלנו. מודל זה מבוסס על מחקרים פורצי דרך אודות הגמישות של המוח, עולם העבודה החדש, מנהיגות בעולם מורכב ומשתנה תדיר, מיומנויות אישיות, למידה לאורך החיים, ושינוי ארגוני.

​המודל הוא גם תוצאה של 20 שנות ניסיון בארגונים לוקליים וגלובליים, ראיונות מעמיקים עם מאות מנהלים, מנכ"לים וחברי הנהלה בתעשיות שונות, ועבודה עם אלפי מנהלים ועובדים בארץ ובעולם. מודל זה נבנה בתמיכתם והובלתם של מומחים מהארץ ומהעולם, וביניהם פרופסור אילן משולם, לשעבר ראש תוכנית ה- MBA בטכניון וראש העמותה לניהול, פיתוח וחקר משאבי אנוש בישראל, וד"ר ניבה דולב, מומחית לאינטליגנציה רגשית. בנוסף, תרמו למודל זה אלפי מנהיגים ומנהיגות שלקחו איתנו חלק במסע זה בעשור האחרון.

בדו"ח של הפורום הכלכלי העולמי אשר פורסם במאי 2023 צוינו 10 המיומנויות החשובות להצלחה בעולם המשתנה תדיר עם השפעת הבינה המלאכותית. 8 מתוך 10 המיומנויות שהם ציינו בדו"ח נכללות במודל 5 היבשות, וביניהן למידה לאורך החיים, אמפתיה, גמישות והסתגלות, חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית.

הערה חשובה:

המסע בחמש היבשות נועד לסייע לאנשים להצליח לנווט במציאות של פרמה-קרייסיס, אל עתיד שלא באמת ניתן לחזות אותו, המושפע מטכנולוגיות משבשות (כמו הבינה המלאכותית) ומאירועים בלתי צפויים (כמו מגפת הקורונה או מלחמה).

לשם כך נכללו במודל יכולות ומיומנויות כגון כושר הסתגלות, בחינת המציאות, פתרון בעיות, התמודדות עם מצבי לחץ ואי-ודאות, חשיבה ביקורתית ויצירתית, אמפתיה, נחישות, תשוקה והשפעה, ואופטימיות.

מודל חמש היבשות

"לא ניתן לגלות ארצות חדשות עם מפות ישנות" גארי האמל

מדוע כדאי לצאת איתנו למסע בחמש יבשות ולהכין את עצמנו להצלחה ושגשוג בחיים ובקריירה, במציאות של משברים תכופים שיצר עולם העבודה החדש?

  • מודל פרקטי: מדובר במודל פרקטי אליו מנהלים ועובדים מתחברים בקלות.
  • מבוסס מחקר: משלב תיאוריות פורצות דרך (כמו הגמישות של המוח), עם ניסיון מעשי מוכח.
  • מהנה וגורם לרצון להתפתחות אישית: עיצוב המסע להתפתחות בחמש היבשות גורם למנהלים, עובדים וסטודנטים לרצות להשקיע בעצמם.
  • מוכח: מיושם בהצלחה בארגונים רבים בארץ ובעולם ב-13 השנים האחרונות.
  • מדיד: כולל אבחון בעל 4 סוגי תוקף, המודד מוכנות אישית וארגונית לעולם העבודה החדש.
  • ניתן להובלה ע"י כוחות ארגוניים פנימיים: כולל תהליך הכשרה להובלת התהליך בארגון (TTT: "Train the Trainer").
  • מאפשר פיתוח אישי בקבוצה: באמצעות הפלייבוקים שלנו, כל משתתף יכול לבנות את תכנית הפיתוח האישית שלו ועדיין לעבוד בקבוצה.
  • מותאם לכל מחלקה: המסע מדבר את השפה של כל מחלקה בארגון, החל ממחלקת מש"א ועד למחלקת הכספים.
  • מאפשר מעקב אחר התקדמות: בתחילת התהליך ובסופו – בכל תהליך אנו יוצרים דשבורד המציג את מוכנות המשתתפים.
  • מסייע בפיתוח קריירה בתוך הארגון: מסייע בפיתוח הצעת ערך אישית ומקצועית מנצחת.
  • תרבות ארגונית מנצחת: מסייע למנהלים לבנות תרבות ארגונית מנותבת עתיד.
  • תומך באסטרטגיה: מסייע ליישום מוצלח של האסטרטגיה הארגונית גם מול לקוחות וגם מול עובדים.
  • כולל חבילה שלמה: כולל אבחון, משוב, סדנאות לפיתוח כל המיומנויות שנמצאות במודל, TTT, וספר – הצלחה בעולם העבודה החדש – מסע בחמש יבשות.

לפרטים נוספים השאירו פרטיכם בקישור הבא: מוכנות לעולם העבודה החדש.


 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה