בשנים האחרונות השתנו מאוד ההגדרות של התרבות הארגונית ברבים מהארגונים. היבטים רבים השתנו, כמו לדוגמה תהליכים, טכנולוגיה, זרימות עבודה, הכשרה, שירות לקוחות, בגלל הצורך להתאים את אופי הפעילות של משאבי האנוש לשינויים הרבים שמתרחשים בשוק העבודה עצמו (יותר עבודה מהבית ויותר גמישות בשעות) ולשינויים בשוקי היעד.
אחד האתגרים הכרוכים בכך נובע מהעובדה שרוב השינויים הם עדיין מורכבים להגדרה וולכן קשה יותר להגדיר על פיהם את התרבות הארגונית החדשה.
יש כמה שינויים מהותיים שמתרחשים בימים אלה:
1 הבדלים בחוויות העובדים בעת שרוב העובדים עובדים לפחות חלק מהזמן מהבית, בפרט כאשר עובדים חדשים יוצרים מערכות יחסים אחרות מאלה שנוצרו בעת שהעובדים עבדו מהמשרד.
2 שינויים במבני צוותים ובזרימות עבודה בגלל לחצים חיצוניים, כמו למשל חששות בשרשרת האספקה.
3 נורמות תקשורת חדשות שמטרתן לשמור על קשר בין עובדים שעובדים על פי המודל ההיברידי.
שינויים באופי ואופן העבודה עשויים להיראות חסרי משמעות. אבל כאשר התרבות הארגונית משתנה וכשיש צורך להגדיר אותה מחדש על פי הכללים החדשים, משתנים גם המסרים שהארגון מעביר לעובדים ולמועמדים, לגבי החזון והערכים החשובים של החברה.
גם כאשר ההתפתחות היא הדרגתית, היא עדיין יכולה להוביל לשינויים משמעותיים בחוויות העובדים, הלקוחות ובעלי המניות.
בסיכומו של דבר, גם שינויים מינוריים בתרבות הארגונית יכולים להשפיע על האמון של העובדים, הלקוחות ובעלי המניות לגבי מידת היעילות של הארגון בקיום הבטחותיו.
על מנהלי משאבי האנוש להכיר בשינויים החיוניים הנדרשים בתרבות הארגונית ולהתמודד איתם כדי להביא להצלחת הארגון בטווח הארוך.
בנוסף, מנהלי משאבי האנוש צריכים להחליט מהי מידת ההתאמה שהם היו רוצים לראות בין העובדים למנהלים, והאם התרבות הארגונית בארגון שלהם עומדת בשורה אחת עם תרבויות ארגוניות של ארגונים שיש בהם טלנטים מבוקשים.
אף ארגון לא יכול להרשות לעצמו להשאר אדיש מול השינויים. מנהל משאבי אנוש שרוצה ליצור התאמה טובה בין ההנהלה לעובדים, שבמסגרתה העובדים לא רק מבינים את החזון של הארגון, אלא גם מיישרים קו עם החזון הזה, צריך לתת לשינויים החיוניים בתרבות הארגונית עדיפות ארוכת טווח.
חברת המחקרים גאלופ ערכה סקר בקרב סמנכ"לי משאבי אנוש ממנו עלה, כי נושא השינויים הנדרשים בתרבות הארגונית נמצאים במקום גבוה מאוד בסדר העדיפויות שלהם.
החוקרים של גאלופ הגיעו למסקנה, שכדי להמנע מלהשאיר את נושא התרבות הארגונית בעולם משתנה ליד המזל, על מנהלי משאבי האנוש לבחון היטב כמה נושאי מפתח, בהם:
1 מהם השינויים הבלתי נראים באופן שבו הארגון מבצע את המשימות.
2 איך השינויים משפיעים על תפיסת העובדים, הלקוחות והמועמדים לגבי החזון של הארגון וערכיו.
3 איך השינויים בתרבות הארגונית משפיעים על מידת התחרותיות של הארגון בשוק העבודה ובשוק המוצרים.
עוד טוענים החוקרים, כי תרבות ארגונית יעילה צריכה להיות מסוגלת להתאים עצמה לשינויים. לדבריהם, כל תרבות ארגונית היא שילוב מורכב של גישות, ערכים, אמונות ושיטות עבודה.