שיתוף

לרבים מהעובדים הצעירים שנכנסים כיום ושנכנסו בשנים האחרונות לשוק העבודה יש סט מובהק של ערכים, כישורים ואתגרים.

אלא שרובם מאופיינים כילדי הדיגיטל. הם גדלו בעידן שנשלט על ידי טכנולוגיה, מדיה חברתית ואינטראקציות מקוונות.

המשמעות היא שהם מביאים איתם נקודות חוזק משמעותיות בכל הקשור למיומנויות טכניות ושליטה מוחלטת באמצעים דיגיטליים.

עם זאת, יש צעירים לא מעטים שחסרות להם מיומנויות תקשורת בינאישית ישירה.

חשוב לציין, כי בעידן הנוכחי, כשהבינה המלאכותית הולכת ותופסת יותר ויותר מקום בביצוע המשימות הטכניות המבוססות על הדיגיטל, הולך וגובר הצורך בעובדים בעלי מיומנויות תקשורת, לרבות יכולות בתחום המכירות, יצירת הקשרים עם אנשים ממגוון תרבויות השונות מהתרבות הישראלית (בעיקר מול לקוחות בחו"ל ומול עובדים מהבית שמתגוררים בחו"ל), ויכולת הסתגלות מהירה לשינויים.

כאמור, החשיפה הנרחבת של עובדים צעירים לטכנולוגיה מגיל צעיר, וההסתמכות התכופה על תקשורת דיגיטלית יכולה להגביל אינטראקציות פנים אל פנים, שהן יסודיות בפיתוח אמפתיה, רמזים לא מילוליים והקשבה פעילה.

בנוסף, התבגרותם במרחב הרשתות החברתיות הובילה לפחות דגש על ניואנסים בתקשורת אישית ויותר דגש על חילופי הודעות מקוונות וקצרות מאוד.

התוצאה היא, שעובדים אלה עלולים לחוש פחות על קרקע בטוחה בכל הקשור לניהול רמזים רגשיים, פתרון קונפליקטים ובניית מערכות יחסים אותנטיות במקום העבודה.

הנסיבות חסרות התקדים של משבר הקורונה וכעת המלחמה, מעצבות מאוד את הדרך בה  התפתחו הכישורים הבינאישיים של העובדים הצעירים.

רבים מהם נכנסו לשוק העבודה מרחוק או באמצעות מודלים היברידיים, והגבילו את חשיפתם להדרכה אישית ולדינמיקה משרדית מסורתית.

זה מוביל לפחות הזדמנויות למידה אורגניות בסביבה פיזית, שבדרך כלל חיוניות להתבוננות ולספיגה של נורמות במקום העבודה, פתרון בעיות בשיתוף פעולה ותקשורת בין אישית.

למנהלי משאבי אנוש יש תפקיד מכריע בגישור פערי המיומנויות הללו על ידי מתן הכשרה ותמיכה מכוונת המתמקדת באינטליגנציה רגשית ובכישורים בין אישיים.

נקיטת צעדים יזומים כדי להתמודד עם פער המיומנויות הזה מאפשרת למנהלי משאבי אנוש  להעצים את העובדים הצעירים ולאפשר להם לצמוח ובכך לחזק את מקום העבודה.

להלן 4 אסטרטגיות שמאפשרות למנהלי משאבי אנוש לסייע לעובדים צעירים לצאת מהמסכים ולרכוש מיומנויות תקשורת בינאישית:

1 אימון אינטליגנציה רגשית:

ניתן להעביר סדנאות בנושא מודעות עצמית, אמפתיה, ויסות רגשי ומיומנויות חברתיות.

מפגשי הכשרה מעשיים ואינטראקטיביים מאפשרים לעובדים צעירים לתרגל מיומנויות אלו בסביבה בטוחה לפני יישום תרחישים אמיתיים במקום עבודה.

2 תוכניות חונכות:

חיבור בין עובדים צעירים למנטורים מנוסים יכול לספק להם תמיכה והדרכה עקבית.

מנטורים יכולים לעצב מיומנויות בין אישיות אפקטיביות ולהציע משוב להתמודדות עם אתגרים במקום העבודה.

שיחות קבועות בין מנטורים לחניכים גם מטפח אמון ומקדם תרבות של תקשורת פתוחה.

3 עידוד שיתוף פעולה חוצה תפקודי:

שילוב עובדים צעירים בפרויקטים חוצי-מחלקות מעודדת אותם לעבוד עם עמיתים מרקע שונה וממערכי מיומנויות מגוונים.

זה עוזר להם לחוות נקודות מבט שונות, לתרגל יכולת הסתגלות ולשפר מיומנויות תקשורת בהקשרים שונים.

4 קידום בניית צוות אישית:

בארגונים שהעובדים עובדים בהם על פי מודל העבודה ההיברידי או עובדים מהבית באופן קבוע, מפגשים אישיים תקופתיים יכולים לעזור לעובדים הצעירים לבנות קרבה ולצבור אמון בתקשורת פנים אל פנים.

פעילויות המטפחות עבודת צוות וקשרים בין אישיים מספקות להם מיומנויות חברתיות יקרות ערך שקשה יותר לפתח בסביבה דיגיטלית שמתקיימת במסכים בלבד.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה