פיטורי עובד זה צעד שהינו מלחיץ עבור המפטר והמפוטר כאחד. המנהלים הישירים והעקיפים יכולים לתקשר בצורה מעולה את כל טענותיהם על פני זמן, ולתקשר היטב את כל הביקורות לעובד לגבי ביצועיו, ולמרות הכול, רבים העובדים שאינם מאמינים שהם באמת יפוטרו.
ברוב המקרים לפיטורים יש סיבה מוצקה ומוצדקת. כי אחרי הכול, בתקופה שבה יש מחסור כל כך עמוק בבעלי מיומנויות, מעסיקים נוהגים לתת לעובדים הרבה מאוד הזדמנויות להשתפר, ונוטים להמתין הרבה מאוד זמן לפני שמחליטים לפטר עובד (למעט תקופת משבר הקורנה שהיתה תקופה יוצאת דופן).
לכן, עובדים רבים, כאמור, משוכנעים שהם לא יפוטרו, וכאשר מגיע הזימון לשימוע ולאחר מכן הפיטורים, רבים מופתעים וחשים בהלם.
על אף ההזדמנויות החוזרות הרבות שהעובד קיבל כדי לשפר את ביצועיו, ולפעמים גם את מידת הרצינות שלו כלפי העבודה, המעסיק חייב לוודא שהוא ביצע את הליך הפיטורים תוך שהוא ממלא אחר כל תג ותו מדיני העבודה.
שאם לא כן, בית הדין לעבודה עלול לקבוע כי הפיטורים אינם כדין, ואף לבטלם ולכפות על המעסיק להחזיר את העובד לעבודה.
דבר נוסף שחשוב לקחת בחשבון בעת פיטורים הוא מיתוג המעסיק. הפיטורים חייבים להתבצע באופן שבו העובד שפוטר ירגיש שהחברה היתה הוגנת כלפיו.
אם העובד ירגיש שהחברה היתה לא הוגנת כלפיו והוא יעזוב ממורמר, הדבר יקבל ביטוי ברשתות החברתיות ובבלוגים העוסקים בכך, דבר שיפגע מאוד במיתוג המעסיק של הארגון.
אחד הדברים שיש לזכור הוא שלעולם אסור לפטר עובד בלי לדבר איתו קודם לכן פנים אל פנים.
הכוונה היא, שבשום אופן אין לפטר עובד באימייל, או בהודעת טקסט או הודעה קולית בווטסאפ, או בשיחת טלפון או במכתב וכד'.
לעובד שמפוטר מגיעה פגישה פנים אל פנים שבמהלכה יינתן לו לבטא את תחושותיו, גם אם לפני הפיטורים בוצע שימוע כדין וניתנה לעובד הזדמנות להשמיע את דבריו.
כידוע, לפני הפיטורים יש לבצע שימוע כדין בו יוכל העובד להסביר את הצד שלו, ועל המעסיק להקשיב לו בנפש חפצה.
אם לאחר השימוע המעסיק מחליט לתת לעובד הזדמנות נוספת לשפר את ביצועיו, עליו לספק לעובד את כל העזרה הדרושה לכך לרבות עידוד ותמיכה.
כדאי, חשוב ורצוי לתעד כל שלב בתהליך השיפור, ויש לכך שתי סיבות: סיבה אחת היא כדי שהעובד יוכל לראות בעצמו את כל המתרחש, בכל שלב ולהבין במה אכן השתפר ומה עדיין זקוק לשיפור נוסף.
הסיבה השנייה היא, שעל ידי כך המעסיק מגן על עצמו במקרה של תביעה בגין פיטורים שלא כדין.
אם לאחר כל ההזדמנויות הללו שהעובד קיבל כדי להשתפר, לרבות ההזדמנות הנוספת שקיבל לאחר השימוע, הוא עדיין לא משתפר וביצועיו ממשיכים להיות ירודים, והוחלט לפטר אותו, יש לבצע את הפיטורים על פי כל הכללים בדיני עבודה.
בעת שיחת הפיטורים עצמה, חשוב ביותר לא להיות מעורפלים ולא לתת לעובדים תחושה שיתכן שהפיטורים אינם סופיים.
כאמור, לעיתים קרובות עובדים לא מאמינים שבאמת יפטרו אותם. לכן חשוב מאוד לא לתת לעובד תחושה שיש פה הזדמנות נוספת לשנות ולהשפיע על ההחלטה.