התקופה הנוכחית יוצרת בצל משבר הקורונה בית גידול לשמועות שווא שקריות, או כפי שנהוג לקרוא להן: פייק ניוז.
שמועות אלה יוצרות פגיעה במישורים רבים, ובראש ובראשונה בחברות וארגונים, שעובדיהם נאלצים להתמודד עם מגוון רחב של שמועות שווא וכבר לא ניתן לדעת מה אמת ומה לא.
איך הפכה תופעת הפצת ה'פייק ניוז' לאמצעי יעיל כל כך בהשפעה על דעת הקהל: זהו נושא הרצאתו של אופיר בראל, המעביר הרצאות על תופעת הפייק ניוז.
הרצאת הדגל של בראל, שכותרתה "מה הסיפור של הפייק ניוז", היא רק אחת מבין מגוון הרצאות שהוא מעביר בארגונים, ובימים אלה הוא מעביר אותה גם דרך פייסבוק וזום.
איך להערכתך יכולה ההרצאה לסייע לארגונים?
"ההרצאה חושפת את המנגנון שמאחורי ההפצה: מדוע מופץ פייק ניוז ומה מסייע לו להיות משפיע יותר", מסביר בראל.
"בה בעת, מעניקה ההרצאה לקהל המשתתפים, טיפים איך לזהות תכנים שקריים בצורה יעילה יותר. הטיפים הם באדיבות סוכנת CIA לשעבר, ששירתה במשך כעשר שנים בתפקיד קצינת מודיעין בארגון".
באיזו מידה להערכתך משפיעה תופעת הפייק ניוז על עובדים ומנהלים בארגון?
"באופן כללי, לפייק ניוז יש נגיעה והשפעה על כל אחד מאיתנו, בייחוד בתקופת הקורונה, שכן גורמים שונים מנסים לנצל את אי הוודאות והפחד סביב נגיף הקורונה כדי להפיץ מידע שקרי.
"אני סבור שארגונים, ובעיקר עסקים קטנים, יכולים למצוא את ההרצאה הזו מאוד רלוונטית למצב הנוכחי, שכן חלק מהפייק ניוז שמופץ, עלול לפגוע בהם במישור הכלכלי".
תן בבקשה דוגמאות לכמה סוגים של פייק ניוז שהופץ או שעלול להיות מופץ, בתקופה הנוכחית ולפגוע בארגון.
"יש כמה סוגים של שמועות שווא שעלולות לפגוע בארגון ובעובדים, כמו למשל שמועות שווא על סגר שמתקרב ובלבול בנוגע למה שמותר ואסור במהלך הסגר.
"סוג שני של שמועה שעלולה לפגוע בארגון הן שמועות על עיצומים כלכליים נגד עסקים שמפרים את ההנחיות.
"הסוג השלישי הוא הפצת דיווחים שקריים על עסקים בהם שהו חולים מאומתים".
האם יש שמועות שווא שעלולות לפגוע בעובדים עצמם?
בהחלט. לדוגמה, שמועות שווא (פייק ניוז) עלולות לפגוע גם בעובדים שפוטרו מארגונים, לדוגמה, על ידי הפצת מידע שקרי לגבי מידע על קבלת תשלום מביטוח לאומי (מדובר במידע שהופץ בעבר)".
מהי התועלת שצפויה להיות לארגון שמזמין את ההרצאות?
"ארגונים שיזמינו את ההרצאה הזו יקבלו את התועלות הבאות:
1 "הזדמנות לגבש את צוות העובדים דרך אירוע שהוא אינו שגרתי, שכן הרצאה על פייק ניוז היא לא משהו שאפשר למצוא בכל מקום.
2 "בתקופה הנוכחית צריך למצוא דרכים חדשות ויצירתיות לגבש את העובדים, בפרט לאור העובדה שרוב העובדים אם לא כולם עובדים מהבית.
3 "הבנה מלאה – שלב אחר שלב – כיצד פייק ניוז מתפתח ומתפשט.
4 "מידע מעשי שיוכל לעזור לעובדים בשגרת היומיום.
5 "השגת שקט נפשי ובטחון רבים יותר, בתקופה שבה הם מהווים מצרך נדיר"
איך למעשה החל הרעיון להרצות על נושא הפייק ניוז?
"ההיכרות שלי עם התחום הזה החלה בשנת 2016- ממש בזמן שבו המושג הזה החל להיות מוכר – כשהשתתפתי במחקר, שבדק כיצד מדינות וארגונים משתמשים באינטרנט כדי להשיג את מטרותיהם.
לאחר שהמחקר הסתיים, מצאתי את עצמי בפרשת דרכים בתחום הקריירה. באותה עת זו היתה עבורי הזדמנות לקחת את הידע שצברתי ולהנגיש אותו לקהל הרחב ולארגונים בהרצאות, שנשארות עם המשתתפים גם אחרי שהן מסתיימות – הן מבחינה אינפורמטיבית והן מבחינה חווייתית".
ליצירת קשר ניתן לפנות בדואר אלקטרוני לכתובת: ophir.barel@gmail.com