כשהארגון מאמץ את גישת "לי זה לא יקרה…"

כשהארגון מאמץ את גישת "לי זה לא יקרה…"

ישנם מעסיקים המתנהלים בתחום הפנסיוני, במודע או שלא במודע, בגישה המאמצת את המשפט: " לי זה לא יקרה ..." או ,"הסיכוי שזה יקרה הוא נמוך מאד"

שיתוף
חיסכון פנסיוני

קיימים נושאים שבהם התנהלות כזאת אינה כרוכה בסיכונים גבוהים לעסק, ומנגד, ישנם נושאים, שבהם הסיכון גדול מאד עד כדי שחובתו של המעסיק לוודא שכל הפינות וההיבטים סגורים היטב ולא נשאר שום דבר ליד המקרה.

כזה הוא התחום הפנסיוני.

להלן שני מקרים המדגימים את הנאמר מעלה:

 דוגמא 1 [מקרה אמיתי  שאירע]

חברה תעשייתית בדרום הארץ מבטחת את כל עובדיה בקרן פנסיה על מלוא השכר ברוטו ובהפרשות מלאות, החל מיום תחילת העסקתו של העובד בחברה. בתאריך 7 לחודש אוקטובר 2010, החלה את עבודתה בחברה עובדת חדשה אשר הינה אמא לשני ילדים. הסדרת הנושא הפנסיוני ארכה מספר שבועות ולכן התשלום הראשון לקרן הפנסיה  הועבר ב 15 לחודש ינואר 2011 ( באיחור של חודשיים).  ב- 20 בנובמבר 2010  נפגעה העובדת בתאונה בביתה ואיבדה את כושר עבודתה. רופא תעשייתי קבע לה אי כושר עבודה  מלא. המעסיק פנה לקרן הפנסיה באמצעות מנהל ההסדר הפנסיוני להסדיר את תשלום הפיצוי החודשי. קרן הפנסיה דחתה את התביעה.

 האם יש כיסוי בקרן הפנסיה, למרות שהתשלום הראשון עדיין לא עבר?  

 בתקנון קרן הפנסיה של העובדת היה רשום שהכיסוי הביטוחי יכנס לתוקף בכפוף לקבלת התשלום הראשון, ולכן קרן הפנסיה דחתה את התביעה. המעסיק נאלץ לפנות לייעוץ משפטי לסיוע בהתמודדות עם קרן הפנסיה.

דוגמא 2 [מקרה אמיתי נוסף]

עובד יצא לחופשה ללא תשלום (חל"ת) באישור והסכמת המעסיק. החופשה התארכה ונמשכה שבעה חודשים. באותה התקופה לא העביר המעסיק את כספי ההפרשות הפנסיוניות לקרן הפנסיה בה מבוטח העובד (ובצדק לא העביר היות העובד אינו מועסק) . קרן הפנסיה לא קיבלה הודעה רשמית מהמעסיק ולא מהעובד על יציאה לחל"ת.

לאחר שלושה חודשים שלחה קרן הפנסיה הודעה מסודרת לעובד על פיגור בתשלומים (המעסיק וסוכן הביטוח קיבלו העתק).

כנראה שהעובד לא קיבל את המכתב או שבחר להתעלם ממנו.

בכל מקרה, אף אחד לא טרח לעדכן את קרן הפנסיה ו/או להעביר תשלומים שוטפים של ריסק זמני כדי לשמור על הכיסוי הביטוחי. המבוטח נפטר לאחר ששה חודשים מדום לב פתאומי.

 האם יש לעובד כיסוי ביטוחי בקרן הפנסיה? האם העובד אחראי לבדו? האם יש למעסיק אחריות? מי נותן תשובה למשפחה?

 המעסיק פנה לייעוץ משפטי בכדי לסייע לו ולמשפחתו של העובד. בשני המקרים התנהלות המעסיק היתה סבירה. כל הפעולות נעשו בתום לב ולא היתה כוונה לפגוע בכיסוי הביטוחי של העובד. ולמרות זאת, ההתנהלות בשני המקרים לא התייחסה למקרים חריגים ולא נתנה להם מענה מבעוד מועד.

 מה צריך לעשות?

כדי למנוע הישנות של מקרים כאלה יש לקבוע כללי התנהלות ברורים עם לוחות זמנים והתראות, לבנות הסכמים מקיפים עם חברות הביטוח והפנסיה ולבחור בקפידה את מנהל ההסדר הפנסיוני אשר צריך לסייע למעסיק, מבעוד מועד בבניית הנהלים והתהליכים הפנסיונים בארגון.

 ניהול הסדר פנסיוני איכותי אינו מסתכם בהפחתת דמי הניהול והשגת תנאים מטיבים לעובד ולמעסיק בקרן הפנסיה. הוא כולל שורה של כללים, נהלים והתראות אשר מאפשרות למעסיק להגדיר את ההתנהלות הפנסיונית בצורה נכונה, אשר מפחיתה סיכונים ומשאירה מעט ליד המקרה.

הכותב הנו מנכ"ל נ.פ.א סוכנות לביטוח

מבצע כנסי 2025

אין תגובות

השאר תגובה