כל מה שחשוב לדעת על תאונות עבודה

כל מה שחשוב לדעת על תאונות עבודה

ולא רק לדעת: למה חשוב גם לעזור לעובדים למלא את הטפסים הארוכים של הביטוח הלאומי

שיתוף
תאונות עבודה
תאונות עבודה

 מה זה תאונת עבודה? תאונה שמתרחשת בזמן עבודה, בדרך למקום העבודה או בחזרה ממנו. עובד שכיר שעבר תאונה ואינו מסוגל לעבוד כתוצאה ממנה ככתוב באישור הרפואי שמציג – זכאי לתשלום מטעם המוסד לביטוח לאומי במשך תקופה של עד שלושה חודשים, כדי לפצות אותו על התקופה שבה הוא אינו יכול לעבוד. בנוסף הנפגע זכאי לטיפול רפואי חינם כדי לטפל בפגיעה.

מנהלים רבים אינם יודעים את כל שלבי תהליך קבלת הגמלה מהביטוח הלאומי, שאם לא עוברים על כולם באופן יסודי – קבלת הגמלה עשויה להתארך ולהתעכב. עובדים רבים שהולכים לאיבוד בין ההגעה לגורם בחברה שממלא את חלק המעסיק בטפסים, בין קופת החולים ובתוך המילוי העצמי של הטופס – מעדיפים בסופו של דבר לוותר על התביעה. מנהלים ומעסיקים שיהיו מודעים לתהליך ויתמקצעו בו – יוכלו לסייע לעובדים לקבל את הגמלה שמגיעה להם.

נדגיש שוב, שהזכאים לגמלה מהביטוח הלאומי בעקבות תאונת עבודה הם רק העובדים שלא היו מסוגלים לעבוד כתוצאה מהפגיעה. אז יש לבצע את כל השלבים הבאים:

  1. על המעסיק למלא עבור העובד טופס 250 של הביטוח הלאומי – "הפניה לטיפול רפואי לשכיר".
  2. עם טופס 250 על העובד להגיע לקופת החולים, ולקבל מרופא המשפחה "תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה".
  3. על העובד והמעסיק למלא טופס "תביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה והודעה על פגיעה".  
  4. אם הפגיעה נגרמה כתוצאה מתאונת דרכים, יש לצרף דו"ח מהמשטרה, צילום תעודת ביטוח והעתק מהתביעה לחברת הביטוח.
  5. כעת יש לאגד את "טופס התביעה לתשלום דמי פגיעה", את ה"תעודה הרפואית הראשונה" ובמידה ומדובר בתאונת דרכים את המסמכים המצוינים בסעיף הקודם – ולהגישם לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריו של העובד.

את הטפסים מומלץ למלא מוקדם ככל האפשר וסמוך ככל האפשר לתאונה, מאחר שכלולים בהם סעיפים שבהם יש לתאר את התאונה ונסיבותיה, כולל תאריך ושעה מדויקת בה התרחשה, כך שאם דוחים את מילוי הפרטים עלולים להישכח.

עובד שכיר שמסיבות שאינן תלויות בו (מחלה, אבטלה, מילואים וכד’) נעדר מן העבודה ברבע השנה שקדם להפסקת עבודתו עקב הפגיעה – יצרף אל טופס התביעה אישורים על ימי היעדרותו מן העבודה.

שיעור דמי התביעה יהיה 75% מהכנסתו החייבת בדמי ביטוח ב- 3 החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו הפסיק את עבודתו בשל הפגיעה, לחלק ב-90, ועד למקסימום דמי הפגיעה ליום – 1,059.38  שקלים.

עובד הזכאי בעד פרק זמן אחד גם לדמי פגיעה בעבודה וגם לתגמולי מילואים, יוכל לקבל רק את אחת משתי הגמלאות.

 

הצילו טופסיאדה!

מי שמכיר טפסים של הביטוח הלאומי בכלל ואת טופס "תביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה" בפרט, יאמר בוודאות שלמלא טופס כזה זה לעתים מתיש ולא פשוט. כשמדובר בעובדים שהעברית שבפיהם חלשה, הדבר קשה כפליים. הטופס אינו נראה כמו טופס אחד אלא יותר כמו חוברת, שבה על העובד למלא את פרטיו האישיים ואת הפרטים על הכנסותיו, והוא דורש לכתוב מספר פעמים את הפרטים ואת סיפור התאונה. יש חברות שבהן רכזות כוח האדם ומשאבי האנוש מסייעות לעובדים שעברו תאונת עבודה למלא את כל החוברת – גם את החלק שהעובד צריך למלא. בסניף חברת כוח האדם שבה עבדתי במשך תקופה קצרה, העזרה במילוי טפסים של הביטוח הלאומי הייתה חלק בלתי נפרד מהשירות שניתן לעובדים. אני מודה שהדבר לפעמים גזל זמן יקר, אבל עבור האוכלוסיה שעמה עבדנו – בעיקר עולים חדשים ומבוגרים, זו הייתה עזרה גדולה וחשובה.

טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה.

כנס משאבי אנוש

אין תגובות

השאר תגובה