ראשי צוותים יכולים לבחור בשתי דרכים לבניית הצוות שלהם. הראשונה היא הפאסיבית, שמושתת על ההנחה שהצוות יתפתח וישתפר עם הזמן. הדרך השנייה היא לאמץ כמה אסטרטגיות וטקטיקות לבניית הצוות ולהובלה פעילה שלו למצוינות. ד"ר ג'ון ורנר, פסיכולוג ארגוני, סופר ויועץ עסקי, מציע בבלוג שלו באתר Ready To Manage כמה צעדים שראש צוות אקטיבי יכול לאמץ.
1. להקשיב היטב ולתקשר באופן ישיר (בלי להקדיש יותר מדי תשומת לב לרכילות) – מנהלים טובים מקשיבים למה יש לאנשים שלהם לומר, הן כפרטים והן כקבוצה. הם גם שומרים על תקשורת ישירה ותדירה על מנת להימנע מרכילות ומשמועות וכדי לוודא שמידע מדויק מגיע אל הצוות באופן שוטף.
2. לשאוף תמיד לסילוק הבינוניות. ראשי צוותים לעיתים קרובות מתפשרים על צוותים שהם "ירשו" או קודמו לנהל. גישה כזאת עלולה לעורר בעיות, ולא רק עם העובד הבינוני עצמו. לדבריו של ורנר, הבינוניות עלולה להתפשט ולפגוע בכל הצוות אם לא מטפלים בה. מנהל טוב מטפל בבינוניות ומאתגר את אנשיו למתוח את עצמם אל עבר הישגיהם הטובים ביותר.
3. להציע משוב כשגרה לכל חברי הצוות. לא משנה אם הביצועים טובים יותר או פחות, כדאי לפנות כל יום זמן למתן משוב, וזה לא חייב להיעשות באופן רשמי – גם שיחה בפינת הקפה תהיה בסדר. בדרך כלל אנשים מעוניינים בקבלת משוב על עבודתם.
4. להעביר משימות ופרויקטים לידיהם של אנשים מהצוות. תכננו באופן קבוע אילו משימות להעביר לניהולם של העובדים. האצלת סמכויות היא דרך לקדם את העובדים ולשפר את כישוריהם.
5. לעודד מחלוקות מקצועיות ומגוון דעות. קונפורמיות וחשיבה קבוצתית עלולות להיות האויבות של הצמיחה וההצלחה של הצוות. הדרך לנצח אותן היא לעודד את האנשים לחשוב באופן יצירתי ולאתגר את התובנות הקונבנציונליות עד כמה שניתן. הדבר עשוי להוביל לדיונים ערים ואולי אפילו לקרבות מילוליים מדי פעם, אבל התוצאה תהיה תוכניות ואסטרטגיות באיכות טובה יותר.
6. לעודד את העובדים לצאת מאזור הנוחות שלהם. אנשי צוותים פעמים רבות נוטים לדבוק במה שהם יודעים ומכירים. מנהלים טובים מנחים את עובדיהם להקשיב לרעיונות ולדעות חדשים. אחת הדרכים לעשות זאת היא לגרום לעובדים לשבת בהפסקת הצהריים עם מישהו אחר מהצוות בכל יום כדי להיחשף לרעיונות חדשים ולהכיר אנשים מעבר למי שעובד צמוד אליהם.
7. לבנות אמון. כשמנהל חדש מגיע, ולפעמים גם בהמשך, תמיד יש עובד אחד או שניים שאינם רואים איתו עין בעין ואינם בוטחים בו. במקום להתעלם מהמצב ולקחת את הסיכון שאי האמון רק יגבר, מנהלים טובים מטפחים אמון רב יותר ביניהם לבין אנשיהם. אם אינכם מצליחים לטפל בבעיה, בקשו מהעובדים שאינם בוטחים בכם לעזוב את הצוות לטובת תפקיד אחר.
8. לשאוף לתהליכים מובנים. מרגע שעובדים השיגו הצלחה בתחום מסוים, מנהלים טובים מעודדים אותם ליצור תהליך שניתן לשחזר בביצוע משימות דומות. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות צ'ק ליסט.
9. להכיר בכך שלכל אחד מאנשי הצוות יש חיים מעבר לעבודה. לכל אחד מהעובדים יש חיים משלו ומגוון כישורים, תחומי אחריות והתנסויות שאינם קשורים למקום העבודה, אבל אולי כן יכולים לתרום לצוות. גלו עניין בחייהם של העובדים שלכם.
10. לבנות צוות מגוון מבחינה אנושית. עובדים שבאים מרקעים שונים ושיש להם כישורים וניסיון מסוגים שונים יובילו לחשיבה מגוונת. לכן מגוון של מוצאים אתניים, גילים ומינים הוא דבר מבורך בצוות.
11. להכיר בהישגים של חברי צוות. ההכרה יכולה להיות רשמית או לא רשמית. היא נותנת לאדם תחושה של הישג ומעוררת השראה באחרים להתקדם אל מעבר למה שמצופה מהם. ההכרה יכולה להיעשות באופן פרטי או ציבורי באמצעות מערכת התקשורת הארגונית.