בבדיקה וסקירת השווקים והמגמות העולמיות שנערכה ע"י צוות HRus של ערוצים השונים לתקשורת מדיניות הרווחה בארגון ומהו הערוץ האפקטיבי ביותר, נמצא כי…
מנהלים ישירים הם סוכני ההסברה הטובים ביותר המסוגלים להסביר לעובדים את ההטבות הייחודיות שהם מקבלים מהארגון, את השווי האמיתי ואת היתרון היחסי לשוק שהארגון נותן לעובדים.
כלומר, ארגון שמבצע פעילויות לרווחת העובדים אך לא יודע לתקשר אותם כמו שצריך כלפי מטה באמצעות שימוש נכון בפירמידה הארגונית, מפסיד בטווח הארוך חלק מהפוטנציאל המושקע בפעילויות הרווחה לשימור העובדים והעלאת המוטיבציה הארגונית.
תקשור מדיניות רווחה ארגונית – כיצד?
ענקית המזוןKraft Foods Europe הטמיעה מדיניות רווחה חדשה בשנת 2011. זו נועדה להבטיח לעובדים חבילות שכר והטבות פשוטות ואטרקטיביות. למרות שהשנה הייתה כאמור 2011 ומרבית הארגונים המודרניים (וגם הלא מודרניים) עושים שימוש נרחב באינטרנט כדי להפיץ מדיניות רווחה ושכר בקרב העובדים, בעיקר כאשר מדובר על ארגון גדול ומרושת ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר על ארגון המנהל פעילות רב לאומית – בענקית המזון בחרו בדרך אחרת.
בעוד ארגונים רבים משתמשים במיילים, ניוזלטרים, פורטל פנים ארגוני וחוברות הסברה המחולקות לעובדים חדשים וקיימים דרך מחלקת רווחה ושכר, Kraft Foods Europe קיבלה החלטה אסטרטגית למנות את שורת המנהלים בארגון לסוכני ההסברה כך שהם יפגשו עם העובדים פנים אל פנים באופן אישי ויציגו בפניהם את חבילות השכר וההטבות החדשות.
משה בולדרבה, אחראית מדור שכר והטבות בחברת Kraft Foods ,Europe טוענת שהסיבה שבגללה הארגון בחר במנהלים כסוכני ההסברה הייתה בראש ובראשונה להעצים את המנהלים ואת מעמדם בקרב העובדים שלהם. משימת ההסברה אפשרה למנהלים להיפגש עם כל אחד מהעובדים שלו כדי להציג בפניו את החבילה עם דגש על היעדים, הבונוסים, ההטבות והתמריצים אשר יכולים לשדרג את השכר שלו ולסייע לכל עובד להגיע לידי מקסום האפשרויות הכלכליות העומדות מולו.
ישנם מנהלים רבים בארגונים אשר לא רק שהם לא מדברים עם העובדים שלהם על שכר והטבות, הם כמעט ולא מודעים לנושאי הפרט אלא רואים עצמם כמי שאחראי על ניהול העובד בפן המקצועי בלבד. למעשה, מנהלים מקצועיים רבים כלל לא מעורבים בנושא השכר ורווחת העובד מתוך תפיסה שזה לא התפקיד שלהם, לא ההתמחות שלהם ואפילו לא עניינם.
אולם כפי שמתארת בולדרבה: "הדרך להצלחה מתחילה במנהלים ויותר נכון בהעצמת המנהלים. המנהלים המקצועיים שלנו קיבלו הדרכה יסודית כך שהם יוכלו לקחת אחריות מלאה על נושא ההסברה ועל ההוצאה לפועל של מדיניות השכר וההטבות. הם התחילו לדבר עם העובדים שלהם יותר ויותר על שכר, על בונוסים, על עמידה ביעדים וכמובן על הערך המוסף הצפוי לעובד אם יעמוד ביעדים שלו ויגדיל את תרומתו לארגון. מאז שהמנהלים החלו לקדם את נושא השכר וההטבות נראה שהעובדים מבינים טוב יותר מה הארגון מסוגל לתת להם ומה הם צריכים לעשות כדי להרוויח יותר ובמקביל הם מרגישים שיש להם תמיכה ועידוד מצד המנהלים שלהם להצליח יותר כלכלית".
מדוע מנהלים יכולים לעשות עבודה טובה יותר בתקשור מדיניות שכר ורווחה בארגון?
- חוברות המחולקות לעובדים חדשים כמעט תמיד מוצאות את דרכן לפח האשפה הקרוב ביותר. העובדים לא לוקחים את הזמן לקרוא בשקידה את הכתוב. עובדים במשרות חלקיות, עובדים מרחוק ועובדי שטח או משמרות לא תמיד מצליחים להגיע לישיבות, לא תמיד מקבלים מיילים או חוברות ולעתים הם פשוט לא יודעים מה הארגון מציע ומה הם אישית יכולים לקבל בתמורה.
- העובדים לא תמיד מבינים את מודל השכר וההטבות ולא מסוגלים להכיר בערך האמיתי של הטבות לא כלכליות (כמו ארוחות, רכב, טלפון, חדר כושר, ביטוחים פרטיים, חסכונות פנסיונים מטיבים ועוד), לכן נחוצה הסברה פרטנית כך שכל העובדים יבינו.
- גם כשעובדים מבינים שהם יכולים להגדיל את השכר או ליהנות מהטבות כלכליות או לא כלכליות נוספות – הם לא תמיד יודעים כיצד. כאשר המנהלים המקצועיים מסבירים להם ומכוונים אותם תוך מתן סיוע מקצועי ותמיכה מורלית, קל להם יותר להבין וליישם ולכן עובדים רבים יותר מצליחים להגיע בפרק זמן קצר יותר לכדי מקסום התנאים וההטבות שהארגון מציעה, מה שמשרת כמובן את הארגון מבחינה אסטרטגית.