כמעט בכל החברות והארגונים כיום, העבודה נעשית בצוותים. העבודה בצוות התגלתה כיצירתית יותר, פרודוקטיבית וטובה, אך יחסים שליליים בין חברי הצוות יכולים להרוס את כל היתרונות הללו. הדרך בה אנשים מסתדרים בצוות הוא אחד הגורמים המרכזיים לפרודוקטיביות העבודה, וכשיש הבדלים משמעותיים בין חברי הצוות, הדבר כול להוביל למחלוקות וליחסים שליליים בקרב החברים.
יחסים שליליים יכולים להיות מאופיינים בפעולות רגשיות והתנהגותיות המניעות מצוקה, כעס ונסיגה. אלו סוגים של יחסים אשר מזיקים לחברי הצוות ומובילים לביצועים גרועים. צוות מלוכד יהיה בסופו של דבר פרודוקטיבי יותר מאשר צוות מופרד על ידי יחסים שליליים. אומנם לא ניתן להימנע לחלוטין מיחסים שליליים, אך ישנן דרכים לצמצם את ההשפעות הלא רצויות של יחסים שליליים על ביצועי הצוות.
צמצום היחסים השליליים בצוותים
ישנן 3 מרכיבים שמשפיעים על ההרמוניה של הצוות ועל הפרודוקטיביות של חבריו. הראשון הוא "צפיפות התקשורת" – באיזו תדירות חברי הצוות מדברים אחד עם השני ומביאים ע"י כך להתנהגויות מפרות או מזיקות. אם צוות פעיל שואף לאווירה נוחה שבה אנשים יכולים להתחבר עם חברים אחרים, היחסים השליליים יהיו במינימום. אך אם התקשורת מוגבלת, היחסים השליליים יכולים להמשיך לגדול.
המרכיב השני הוא חילופי משוב בצוות, שבו חברים מחליפים משוב, תמיכה וסיוע בעת הצורך. כאשר חברי צוות מעודדים אלו את אלו להעלות רעיונות יצירתיים ומספקים להם משוב חיובי, היחסים השליליים ימוזערו.
המרכיב השלישי הוא התלות ההדדית בין המשימות. כאשר חברי הקבוצה חייבים לעבוד יחד כדי לבצע משימה אחת, במקום שלכל חבר צוות יהיו משימות אישיות משלו, הם מצליחים או נכשלים יחד, מה שמאפשר מעט מקום להתנהגויות שליליות.
המרכיבים הללו משפיעים על הקשרים בין חברי הצוות ועל היחסים ביניהם. התדירות שבה אנשים בצוות דיברו והאווירה הכללית של הקבוצה ממלאים תפקיד חשוב ביחסים ביניהם, אך המרכיב השלילי הוא העיקרי והחשוב ביותר. כאשר חברי צוות פונים זה לזה עבור ייעוץ ותמיכה וכאשר חברי הצוות תלויים זה בזה כדי להשלים משימה, ליחסים השליליים ישנה השפעה מזיקה פחות.
השימוש בצוותים בארגונים לא יפסיק, ולא צריך להפסיק, כיוון שצוותים לעתים קרובות מטפחים רעיונות חדשניים לביצוע משימות שלא יכולים להיעשות על ידי אדם בודד. עם זאת, ישנם חסרונות כגון מערכות יחסים שליליות, אשר יפחיתו את הלכידות של הקבוצה ובסופו של דבר את הביצועים שלה. ארגונים צריכים לזהות את הבעיות הפוטנציאליות שנגרמות על ידי מערכות יחסים שליליות, ולנסות לשמור אותן על המינימום האפשרי באמצעות שתי אסטרטגיות: ראשית, לעודד את חברי הצוות לתמוך אחד את השני, ושנית, לעצב את שיטות העבודה כך שהצוות יהיה חייב לעבוד יחד על מנת להשלים את המשימות.