כוחה של גישה חיובית הוא המפתח להצלחה בתחומים רבים של החיים, החל מאימוני ספורט ועד ללימוד ופיתוח בכל מקצוע שאתם יכולים לדמיין. אולם האם יש ראיות כי לגישה החיובית יש השפעה על התוצאות עצמן?
במציאות, קשה להפריד את הגישה של אדם מגורמים אחרים שיכולים להשפיע על הביצועים שלו. לדוגמה, לשחקן בייסבול גדול בליגה עשויה להיות גישה חיובית מאוד על בייסבול, אבל זה יכול להיות רק כיוון שהוא נהדר בזה.
אותה שאלה עולה לגבי למידה. מומחים מאמינים, כי לגישה חיובית יש השפעה ניכרת על הישגי למידה. קל לדמיין איך יחס שלילי יכול לשבש את חוויית הלמידה, אך האם יחס חיובי ללמידה אכן ישפר את התוצאות? ואם כן, כיצד?
חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד חשפו לאחרונה עד כמה השפעה חיובית יכולה להיות לגישה חיובית. המחקר לא יצר מסקנות מטושטשות או רגישות. למעשה, החוקרים מציגים ראיות מוצקות למדי – מתוך אחת ההצצות הראשונות לתוך מדעי המוח מאחורי רגשנות ולמידה.
המחקר בדק כיצד רגשות התלמידים לגבי המתמטיקה עשויים לעצב את הביצועים שלהם באתגר הקשור במתמטיקה. לכל המשתתפים ניתנה סקירה על יחסם למתמטיקה ויכולתם העצמית. הם קיבלו גם שאלון שנועד ללכוד נתונים דמוגרפיים, IQ וזיכרון עבודה.
הנבדקים קיבלו לאחר מכן הערכה מתמטית כדי למדוד את הידע שלהם ואת היכולת שלהם לפתור בעיות. לאחר ניתוח התוצאות, החוקרים גילו כי גישה חיובית תרמה לביצועים גבוהים במתמטיקה גם לאחר שליטה סטטיסטית בכל הגורמים האחרים, כולל IQ.
"בהתבסס על הנתונים, התרומה הייחודית של היחס החיובי להישגים במתמטיקה גדולה כמו תרומת ה- IQ", אמר החוקר הראשי.
מדוע?
יכול להיות שיש הרבה הסברים ל: מדוע גישה חיובית עשויה להוביל לתוצאות טובות יותר, כך החוקרים חפרו עמוק יותר. באופן ספציפי, הם רצו לברר אם משהו משמעותי קורה במוחם של אותם שחקנים גבוהים חיוביים.
כמעקב, החוקרים ביקשו מהנבדקים לפתור בעיות במתמטיקה בעודם נמצאים בסורק MRI כדי שניתן יהיה לעקוב אחר פעילות המוח שלהם תוך כדי עיסוק בתהליך הלמידה. מה שמצאו היה פורץ דרך: לראשונה, מדענים מצאו קשר במוח בין חיוביות להישגים.
התוצאות הראו, כי גישה חיובית קשורה לפעילות גדולה יותר באזור ההיפוקמפוס של המוח – אזור קריטי ללמידה והיווצרות זיכרונות חדשים. התוצאות מצביעות על כך שההיפוקמפוס מתווך את הקשר בין גישה חיובית לאחזור מהזיכרון, וכתוצאה מכך בפתרון בעיות טוב יותר וביצועים גבוהים יותר.
"בעקבות גישה חיובית פועל ישירות על הזיכרון שלך ואת מערכת הלמידה," אמרו החוקרים. "… אם יש לך עניין חזק ויכולת תפיסה עצמית במתמטיקה, התוצאה היא זיכרון משופר ואינטראקציה יעילה יותר של יכולות פתרון הבעיות של המוח".
בהתבסס על כוח הלמידה של גישה חיובית, הנה כמה המלצות לקידום סביבת למידה חיובית בארגון שלך.
לטפח חשיבה וצמיחה
מחקרים קודמים הראו שחשיבה של הלומד חשובה ללמידה מוצלחת של מיומנויות חדשות. בעיקרו של דבר, הלומד שיש לו חשיבה של צמיחה – שמאמין שהוא או היא יכולים ללמוד ולשפר – הוא בדרך כלל נכון.
חשיבה זו כוללת את האמונה כי הכישורים שלנו לא נקבעו באבן, אלא שאנחנו תמיד יכולים ללמוד דברים חדשים ולשנות את ההתנהגויות שלנו לטובה. וזה נתמך על ידי אינספור מחקרים. אז זה בטוח שזה נקודת המוצא לכל הלומדים בארגון שלך. הפוך אותם למודעים למחקר ולעובדה שהם יכולים תמיד לגדול, ללמוד ולשפר.
שתף סיפורי הצלחה
מעטים הדברים המניעים ומעודדים את הלומדים כמו לשמוע מעמיתיהם. לכן, שקול לשתף לומדים אשר היו מוצלחים במקום העבודה שלך בתוכנית למידה, כך שישתפו את הסיפורים שלהם עם אחרים. בקש מהלומדים המצליחים לחלוק את מה שהיווה הזדמנויות למידה עבורם, וגם בקש מהם לשתף את המאבקים שלהם וכיצד הם התגברו עליהם. שמיעת סיפורים לגבי תוצאות חיוביות ויכולת להתמודד בהצלחה עם מצוקות יעזרו ללומדים לדמיין את ההצלחה שלהם.