ישנם ארגונים שעדיין לא הדביקו פערים טכנולוגיים והעובדים שלהם עדיין לא יודעים לתפעל טלפון סלולארי (על כל הפונקציות החדשות והמתחדשות שלו) אבל הטלפון הסלולרי הופך לכלי האפקטיבי ביותר להשלמת פערי ידע בארגון וזו עובדה.
על פי מחקר חדש שבוצע על ידי ה-American Society for Training & Development וה-Institute for Corporate Productivity, בו השתתפו 567 חברות, עולה שפחות משליש מהחברות במשק עושות שימוש במובייל ככלי להדרכה / פיתוח למידה בארגון.
נשאלת השאלה מדוע? הרי בכל מקום בו יש לקיטה (שזה כמעט כל מקום) אנשים מפעילים טלפונים סלולריים. הם מדברים, מאזינים למוזיקה, קוראים חדשות, מחפשים מידע, מנהלים את סדר היום שלהם דרך המוביל… זה הכלי השימושי הנגיש ביותר לעובד בכל מקום ובכל עת אז מדוע לא עושים בו שימוש רחב יותר להעברת ידע ארגוני?
ג'סטין ברוסינו, מנהל פתרונות טכנולוגיים לפיתוח למידה: "מרבית החברות עדיין לא הצליחו להבין איך לנצל את הפלטפורמה הזו לטובת הארגון. הן עוד לא גיבשו תכנית שכוללת את התכנים העיקריים שיועברו דרך ערוץ הסלולר וכיצד ניתן להגיע ליעדים אסטרטגיים דרך ערוץ זה. מה שמאט עוד יותר את הקצב הם בעיות תקציב, בעיות של אבטחת מידע ומדיניות ארגונית שעדיין לא ערוכה לתת מענה לנושא של תקשורת סלולרית פנים-ארגונית."
קרל פליטר, מנהל פיתוח כישרונות בחברת הייעוץ Towers Watson: "ארגון ששואף להקים ערוץ למידה במובייל צריך להגדיר מחדש את תהליך ההדרכה, כולל עריכה מחדש של כלל חומרי ההדרכה. מרבית הארגונים נעזרים כיום באמצעים טכנולוגיים שכן תומכים בתהליכי ההדרכה ולכן הם לא ממהרים לבצע שינויים. הם אומרים לעצמם למה להחליף סוס מנצח? מרבית מנהלי משאבי אנוש בכלל לא נותנים עדיפות לפיתוח ערוץ למידה במובייל M-Learning… אבל עכשיו זה הזמן להתחיל. המעבר למערך למידה במובייל טומן בחובו הזדמנויות אדירות עבור מנהלי משאבי אנוש. זו הזדמנות לגבש גישה הוליסטית להדרכה בהתאם למטרות וליעדים האסטרטגיים של הארגון ולחסוך זמן ועלויות נלוות."
הטמעת מערכי למידה במובייל היא פרויקט מורכב. לא מדובר כאן בהתאמת לפלטפורמה סלולארית (כך שניתן יהיה להעביר לעובד קורס מוקלט ישירות לנייד). פליטר: "המטרה היא לזהות את החוזקות של המובייל ולעשות בהן שימוש מרבי. המובייל מאפשר תקשורת, שיתוף פעולה, קבלת מידע באופן מידי just-in-time, סיוע ומתן פתרונות בזמן אמת. זה הזמן לגלות על אלו צרכים של הארגון ניתן לענות הכי טוב באמצעות פלטפורמה זו. המטרה היא לפתח ערוץ למידה אשר מספק לעובדים כלים, בצורת מידע ודוגמאות, כך שהם יוכלו לקבל החלטות ולפעול תוך כדי למידה."
איך מתחילים את התהליך?
כמו כל שינוי אחר, מהקל אל הקשה. מהחומרים הבסיסיים אל המורכבים והחריגים. כך למשל ארגון שרוצה להטמיע מערכי למידה דרך אפליקציות מובייל יכול להתחיל בלומדות הבסיסיות: מדריך לאנשי מכירות sales manual, כולל מדיניות החברה ותהליכי מכירות.
באמצעות אפליקציות סלולאריות המאפשרות העברת טקסט כתוב, מצגות, סרטוני וידיאו, קבצי שמע והודעות טקסט עדכניות אינפורמטיביות בכל עת, ניתן להחליף את ההדרכות המסורתיות ובכך לחסוך עלויות (בעיקר עלויות של זמן) וכן להנגיש את המידע לעובדים, תוך כדי עבודה מבלי לנתק אותם מהשטח. היתרון הנוסף החשוב לא פחות הוא שמערכי הדרכה במובייל תמיד יהיו עדכניים יותר ורלוונטיים יותר מהתכנים הנלמדים במסגרת הדרכות מסורתיות ולכן הם ישרתו טוב יותר את מטרות הארגון.