"בטח שאני נגד השביתה", מתקוממת גלית בר-ששת (44), סמנכ"ל השיווק הוותיקה בחברת האחזקה והניקיון ISS אשמורת – ספקית עובדי הקבלן הגדולה ביותר בענף המקומי, "יצאנו הכבשה השחורה".
אז מה עכשיו, כשעובדים יצטרכו להיקלט כעובדי חברה מן המניין, תהפכו מיותרים?
"מיותרים? אני חושבת שלא. אבל זו שאלת השאלות. מה שמדברים כרגע זה יותר על הסקטור הממשלתי. חברות פרטיות עדיין יצטרכו אותנו. כל התחום המקצועי – לא יעזור כלום, מישהו יצטרך ללמד אותם. זה לא סמרטוט ויאללה תנקה. אתה צריך לנהל את זה. בגלל הקיצוצים אצל הלקוחות שלנו בשנתיים האחרונות, אתה לא אומר 'נעשה להם הנחה', אלא מפתח שיטות ניקיון חדשות או עובד על הניהול וחוסך את כוח האדם שעושה את זה בד בבד עם הגדלת תפוקות.
"אין ספק שזה יכול לעשות מפנה עצום בכל התחום. אנחנו לא חברת כוח אדם. אני נגד השביתה כי היא לא מגנה על העובד הפשוט. אתה יודע למה? תמיד שואלים אותנו, למה קשה למצוא עובדי משק בית טובים שעובדים לבד, אבל אנשים מעוניינים לעבוד אצלכם בשכר מינימום? כי האנשים האלה רוצים ביטחון, אין להם פחד שיקומו בבוקר ולא תהיה להם עבודה. אני מנסה להיכנס לעיניים שלהם. היום לא טוב לו באתר מסוים, הוא לא בהכרח הולך הביתה ואמצא לו מקום אחר. העובדים האלה לא שקופים. ברמה המקצועית, לא יעזור כלום. לא ניתַן לזה מענה. עובדה שרוב החברות מעסיקות קבלנים כי זה להתאים את החומרים ולבצע תוכניות עבודה".
אוקיי, אז נניח שאתם צברתם מוניטין טובים ומקפידים על קוצו של חוק. אבל כמוכם יש עוד לא מעט מתחרים קטנים יותר, שאיש לא מכיר, ושם זה מועד לפורענות בהקשר הזה. את מרגישה שאתם יוצאים נפסדים בגללם?
"במובן מסוים כן, אני נדפקת בגלל הקטנים. אני חברה גדולה וכנראה שיש לי מה להציע. אני לא יכולה להיות אחראית על כל זה, אלא רק מנסה ליצור דרך. אני בהחלט בעד כל הדברים להגנת העובד, והתלוש השקוף. לפני כמה שנים כל אחד עשה מה שרצה בענף. היה שפע של עובדים, היה אפשר לעשות מה שרוצים. מה לעשות, קבלנים רוצים לראות את הכסף שלהם, ומגלגלים את זה על העובדים", מודה בר-ששת.
עובד צעיר אינו יציב
Iss אשמורת היא אחת מהחברות הבנות של קבוצת ISS ישראל, המספקת שירותי הסעדה מוסדית, קייטרינג לתעופה, אבטחה, ניקיון, גינון והדברה למגזר העסקי. בחטיבת הניקיון לבדה מועסקים כ-7,700 עובדים. לפי עדותה של בר-ששת, הם מקבלים את מכלול התנאים הסוציאליים. החברה, אגב, מגלגלת בשנה מחזור אדיר של 500 מיליוני שקלים
אבל בעוד בר-ששת מתנסחת בעדינו יחסית, מנהלה הישיר איציק סבג תקף אתמול (א') בחריפות את ההסתדרות והעומד בראשה.
""100 אלף עובדי הניקיון בישראל מעבירים 40 מיליון שקל בשנה להסתדרות, שהם כמעט אחוז אחד מהשכר של כל אחד", קבל סבג, המשמש גם כמנכ"ל "אשמורת" ויו"ר איגוד חברות הקבלן. "עיני עשה משהו עבורם? במשך שנים הוא לא עשה כלום. עכשיו הוא רוצה לחזור לתקשורת, אז הוא טיפס על העץ של עובדי הניקיון. רק נזק הוא עושה לנו עם ההעסקה הישירה הזאת, במקום לפתור את הבעיה הוא מייצר נוספות".
בר-ששת, כצפוי, ניצבת לימינו של הבוס וחושפת כיצד מתנהלים הדברים מנהלתית אצלם. "איציק סבג שם לו למשימה להתייחס לעובדים אחרת. אף אחד לא קם בבוקר עם חלום לנקות בית שימוש של האחר. אין פה עובד ניקיון אחד שלא קיבל משכורת בזמן. האנשים האלה מפוזרים באלפי מקומות, ואני לא מגזימה. עד 10 בכל חודש הם מקבלים משכורת, בהעברה בנקאית, אנחנו אף פעם לא מנצלים".
אני רוצה להבין דבר אחד פשוט. למה בעצם אתם משלמים רק שכר מינימום?
"למה רק מינימום? כי היום הלקוחות לא מוכנים לשלם מעבר. מתח הרווחים בענף הוא מאוד נמוך. מישהו צריך לשלם עבור השירותים האלה. מעט מאוד מבינים. נגיד ארוחות עובדים, עובד שעובד כמה שעות, צריך לספק לו אוכל. האוכל עולה כסף. אם אני מתמחרת את זה, השירות עולה איקס פלוס אוכל.
"יש חברות שהן בהחלט בעד לשלם יותר", מגלה בר-ששת. "במפעלי ים המלח, למשל, הם מחייבים אותנו לתת את אותן מתנות חג שהם נותנים לעובדים שלהם ומשלמים לנו בעבורם. הם מגדירים מה השווי. שם יש עובדים שרוצים לעבוד. כי הם יודעים שמטפלים בהם כראוי. בדרום זו דינמיקה שונה. מפעלי ים המלח זו שפה אחרת.
"אבל שיהיה ברור, גם אם יש לקוחות שלא משלמים לנו כראוי, העובד יקבל את מה שמגיע לו. נקודה. אני אצא מלקוח הפסדי, אבל העובד יקבל את מה שמגיע לו".
מחסור עצום בעובדים
כשאומרים לכם 'עובד ניקיון, איזו תמונה מצטיירת לכם בראש? מאחורי הקלעים של כל המאבק עבור עובדי הקבלן מבעבעת סטריאוטיפיזציה מובהקת. הפעם היא שיחקה לטובתם. עובדי הניקיון ב-ISS הם בעיקר עולים חדשים, לא צעירים במיוחד. שליש מכלל העובדים, תתפלאו, הם ישראלים ותיקים. עובדים זרים או פליטים מאפריקה? לא בבית ספרם. לא רוצים להסתבך עם החוק. "אנחנו לא מעסיקים פליטים מאפריקה. לא מוכנים. יש שם סיכונים גדולים. אתה לא יכול לזהות את האישורים עד כמה הם כשרים, יכולים להיות פספוסים שאתה לא עולה עליהם".
את רואה הבדלים במוסר העבודה בין המגזרים השונים?
"אחרי הכריסטמס העולים החדשים לא באים לי לעבוד פתאום. מעבר לכך, עובד צעיר הוא לא בהכרח יציב, ככה אני אומרת ללקוח שמבקש עובד צעיר. הם לא צריכים את העבודה הזאת כמו אחד שצריך להאכיל ילדים".
איך מנהלים אופרציה כל כך גדולה, בהיבט הלוגיסטי?
"יש לנו 12 סניפים בכל הארץ, כל סניף כזה יש לו מנהל סניף ומנהלי שירות ('מפקחים'). ואז יש מנהלי אתרים תחתיהם, שמקבלים את העובדים. יש אתרים שלא צריך שם לפקח, עם עובד אחד עד שלושה, והם מגיעים עצמאית. כל סניף כזה הוא יחידת רווח עצמאית.
מנהלי האתרים פוגשים את העובדים בשטח ומפעילים אותם. יש כל כך הרבה סוגי מקומות. בית חולים לא מתנהל כמו משחטה, כמו קניון או כמו בניין משרד. יש שלושה סמנכ"לים של תפעול, כל אחד מהם אחראי על מחוז. לכל אחד מהם שלושה ארבעה סניפים. אלו אנשים שכל הזמן בשטח. גם אני כסמנכ"ל השיווק ושימור לקוחות מאוד מעורבת.
"זה שאני גדולה לא עושה אותי הכי טובה", אומרת בר-ששת בכנות. "יש לנו שיטות ניהול אנחנו עובדים שקוף מול הלקוח. זה אומר תוכנת N-FORCE, שזה בעצם תוכנה של ניהול בקרה של עבודות בשטח, של העובדים. מנהלי האתרים ומנהלי השירות מדווחים משם את נוכחות העובדים בשטח. שתיים, אנחנו מטמיעים את זה בבית הלקוח, והוא בודק את איכות השירות. זה משהו שגורם לי להתייעל כל הזמן ולהיות ממוקדת".
בעבודות מהסוג הזה קיימת לרוב תופעה נפוצה של 'דלת מסתובבת'. כלומר עובדים מצטרפים ועוזבים כל הזמן. גם אצלכם?
"יש חוסר עצום בעובדים. עצום. היום אם אני רוצה לקבל עבודה חדשה מלקוח, זו המחויבות האישית שלי פה. היום יהיה לי מאוד קשה לגייס עובדים שהם בשכר מינימום. אין לי ברירה. לרוב אני מגישה מחירים מעל שכר מינימום ללקוח, ואז הוא אומר לי 'זה יקר אלך עם חברה אחרת'. אבל אני מנסה".
אתם משקיעים משאבים בשימור עובדים? יש לכם עובדים ותיקים בכלל?
בטח שיש עובדים ותיקים. עובד בניין משרדים בתל אביב עובד אתנו יותר מ- 20 שנה. מנהל השירות תמיד יבדוק עם עובד למה הוא רוצה לעזוב. יש כאלה שבאמת לא מתאימים, אבל אנחנו יודעים שאין מה לעשות וצריך להתפשר. אנחנו לא מחזיקים סיירת מטכ"ל. אנחנו צריכים לגרום לעובד לרצות לבוא למקום הזה כל יום ומאוד קשה לעשות את זה. אנו מלמדים את האנשים שלנו להקשיב כמה שיותר וזו הוראה של המנכ"ל.
ואם למי מהם יש תלונות ורוצה 'לדבר עם מנהל'?
"אחת לחודש הם מקבלים דלת פתוחה למנהל הסניף. אם יש משהו שמפריע לעובד שמנהל השירות לטעמו לא ענה לו. עושים גם הרמות כוסית, תחרות עובדים מצטיינים. אנחנו מתרוצצים בין כמה שיותר אתרים שניתן להגיד תודה לעובדים וחג שמח".