רמי סגמן, יועץ פנסיוני מורשה מורשה ויו"ר לשכת היועצים הפנסיוניים בישראל, נבחר לקחת חלק בפאנל המרצים בכנס משאבי אנוש שיתקיים ב-15 בדצמבר. סגמן היה מהראשונים שהבינו את הצורך בהפרדת הייעוץ מהליך המכירה בתחום הביטוח, עוד בטרם החלו פעולות החקיקה בנושא בשנת 2005 בעקבות המלצות ועדת בכר.
סגמן ייסד כבר בשנת 1998 את חברת "סט פוינט!". צוות יועצי החברה מעניק ייעוץ למגוון לקוחות, ביניהם ארגוני עובדים, מפעלים, קונצרנים גופים ציבוריים חברות הייטק בינלאומיות ועשרות קיבוצים.
הרצאתו של סגמן נועדה לתת לכם, מנהלי משאבי אנוש, ידע וכלים להתמודדות עם עולם הפנסיה הסבוך והמורכב, מתוך התייחסות לארבעת תחומי הליבה שמניעים את סגמן ואת צוותו בחברת הייעוץ הפנסיוני:
1. המעגל החוקי: עמידה בתנאי החוק.
2. המעגל המסחרי: תנאים מסחריים אופטימליים לעובדים ולמעסיקים (מחברות הביטוח באופן ישיר או ממנהלי ההסדר / סוכני הביטוח).
3. מעגל הבקרה: בקרה על הפקדות ומניעת טעויות.
4. מעגל מוסרי: דאגה לפרט מתוך מטרה שהעובד ובני משפחתו יקבלו את הכיסוי ההולם בתנאים האופטימליים ביותר.
תיארת סיטואציה מאוד מורכבת שלפיה מצד אחד העובדים כיום מבינים שהם צריכים לקחת אחריות לנושא הפנסיוני שלהם ומצד שני, אין להם איש מקצוע "אובייקטיבי" שעליו הם יכולים לסמוך. זה אכן מתסכל. מה עושים?
רמי סגמן: זו הסיבה שבחרתי לייסד חברת ייעוץ פנסיוני, כבר ב-1998. הפיתרון שאנחנו מביאים לעובדים ולמעסיקים הוא למעשה ייעוץ אובייקטיבי מתוך מחויבות אליהם. העובדים והמעסיקים הם הלקוחות שלנו ולא חברות הביטוח והסוכנים, שלהם יש כאמור אינטרס למכור חבילות מסוימות. המחויבות שלנו היא לא לחברה או למוצר אלא, לעובד. הוא הלקוח והוא זה שמשלם (העובד, הארגון או הוועד לצורך העניין). אנו לא מקבלים הטבות מאף חברת ביטוח או סוכן. אסור לנו על פי הוראות משרד האוצר לקבל שכר או כסף מכל גוף בעל עניין. לכן, הייעוץ שלנו לעובד הוא מאה אחוז אובייקטיבי. אין שום חשד לניגוד עניינים.
אנחנו במשק כאמור משנת 1998, עוד לפני שיצא החוק, אז עוד לא הייתה ממש מודעות. היום, מארגונים ממשלתיים, דרך מפעלי תעשייה ועד חברות הייטק – יש מודעות לנושא. עובדים ומעסיקים רוצים לדעת איך לפעול טוב יותר. אנחנו עובדים ישירות מול העובדים והמעסיקים, לעתים דרך משאבי אנוש, כי בסך הכול חשוב שהעובדים והארגון ידעו לפעול נכון יחד.
זה לא ניגוד אינטרסים?
רמי סגמן: החוק הכניס את כולם למבוך. אמנם האחריות הבלעדית על הנושא הפנסיוני הועברה לעובד אך המעסיק מחויב על פי חוק לפעול גם הוא. אם העובד יושב בביתו, בשעות הערב, עם מנהל הסדרים והוא בוחר חבילות שלא מכסות את המעסיק – אז המעסיק חשוף לתביעות. מצד אחד המעסיק מחויב כלפי העובד ומצד שני העובד אמור לפעול באופן עצמאי. יש כאן בעייתיות.
תארו לעצמכם מצב שבו העובד מממש את זכותו לעבור קופה והוא לא פועל נכון מול מחלקת הכספים בארגון (כי הוא לא חייב לדווח). אז נוצר מצב שבו העובד מנהל קופה בקופה אחת והמעסיק מעביר כספים לקופה אחרת.
עובדים רבים לא יודעים בכלל על מה הם חותמים, הם פשוט חותמים היכן שמנהל ההסדר אומר להם לחתום. הם לא יודעים מה יהיה ביום הפקודה. אם הם יאבדו כושר את כושר העבודה מחר למה הם יהיו זכאים? אם ימותו מחר, מה יקבלו בני המשפחה? אין להם מושג.
הייעוץ שלנו מתחלק לשני חלקים: לסייע לעובד לבחור את תוכנית הביטוח הנכונה ביותר עבודה ולהסביר לו בדיוק למה הוא זכאי, מתי ואיך עליו לפעול כדי לממש את הזכויות.
עובדים מרגישים מתוסכלים כי הם משלמים דמי ניהול מטורפים ומקבלים הבטחות מחברות הביטוח והסוכנים, אבל הם לא באמת מבינים מה זה אומר בפועל. מה זה אומר לאבד כושר עבודה? לדוגמא, אם אני מנתח, האם ברגע שאני לא יכול לנתח אני זכאי להטבות שלי או שאומרים לי שאני יכול להמשיך לעבוד כרופא כללי? יש כאן הבחנות מאוד ספציפיות לכל עובד וצריך לסייע לו לבחור את המסלול הנכון ביותר עבור, בהתאמה לתפקיד שלו, לסטאטוס המשפחתי שלו ולכל גורם אחר בחייו. לכן הייעוץ שהוא מקבל צריך להיות על ידי יועץ פנסיוני אובייקטיבי שעובד עבורו!
עובדים רבים הופכים לסוג של עצמאים בשטח כי הם יכולים לעבוד מהבית או מכל מקום (כל עוד הם מחוברים לרשת). האם יש לכך השפעה על תוכניות הביטוח?
רמי סגמן: בוודאי. כשעובדים מגיעים למשרד או למפעל, למעסיק יש שליטה על סביבת העבודה שלהם. המעסיקים יכולים לדאוג לעמדות עבודה תקינות, סביבת עבודה נקייה ובטוחה, עם מטפי אש ונהלי פינוי וכיו"ב. כשעובד פועל מהבית, אין למעסיק שליטה. שוב אנו שוב מגיעים לנקודה הבעייתית, מצד אחד העובד צריך לדאוג לעצמו אך מצד שני יש למעסיק אחריות על העובדים שלו למקרה שהם נפגעים במהלך העבודה. לכן, במקרים כאלה (והם אכן הופכים מקרים יותר ויותר שכיחים), יש להתייעץ עם מומחה פנסיוני אובייקטיבי שיבחן את הסוגיות השונות ויסביר לשני הצדיים, העובד והמעסיק, מהם התרחישים האפשריים ואיזה סוג של ביטוח מומלץ.
אם עובד נופל בביתו כשהוא קם משולחן העבודה כדי להכין קפה זו תאונת עבודה. אם הוא פותח את הדלת לדוור ונפגע ממנה זו לא תאונת עבודה, אלא אם כן הוא פותח את הדלת לשליח שמוסר לו חומר שקשור לעבודה… יש הרבה מאוד מורכבויות בעבודה בתוך סביבת מגורים ולעתים נכו לשלוח קצין בטיחות לבית העובד כדי להעריך את התאונות והפציעות האפשריות.
עולם הביטוח הוא מורכב ולעתים נראה קצת מסובך אבל העובדים צריכים להבין אותו ולקחת את האחריות עליו, כאשר יחד עם זאת, הם צריכים לאפשר למעסיק להיות מעורב כדי שהוא יוכל לעמוד בחובות שמוטלות עליו ולפעול לפי החוק. נקודת המוצא שלנו היא שהמעסיק ומשאבי אנוש בפרט הם שותפיו של העובד בבחירת תוכניות פנסיוניות והם כאן כדי לעזור, לכוון ולתמוך בעובד על מנת שהוא יקבל את ההחלטות הנכונות וביום הדין – יקבל את מה שמגיע לו.