האפשרות לעבודה מהבית, בין אם באופן מלא או במסגרת מודל העבודה ההיברידי, הפכה לאחד הגורמים העיקריים בגיוס עובדים.
עובדים רבים מרוצים מהגמישות החדשה שלהם, ובד בבד, עסקי הארגונים ממשיכים להתנהל ביעילות תוך חסכון בעלויות התקורה.
יתרון נוסף למעסיקים הוא ההתרחבות חסרת הגבולות הפיזיים בכל הקשור למאגר המועמדים הפוטנציאליים, שכן עובדים מהבית יכולים לגור בכל מקום על פני כדור הארץ.
מחקר שנערך על ידי חברת הייעוץ העולמית PwC מציין, כי עובדים כבר החלו לעבוד במסגרת מודל העבודה ההיברידי או שעובדים באופן מלא מהבית, לא יחזרו לעבודה של שבוע עבודה מלא מהמשרד.
המעבר הזה לעבודה מהבית צפוי להיות אחת המגמות העסקיות המשמעותיות ביותר בשנים הקרובות.
מומחים בינלאומיים בתחום ניהול משאבי אנוש טוענים, כי במהלך שלוש השנים הקרובות, יהיו עוד ועוד עובדים שיעבדו מהבית.
ממחקר שערכה חברת המחקרים הבינלאומית גרטנר עולה, כי כ-82% מהמנכ"לים אומרים כי בכוונתם לאפשר לעובדים לעבוד מהבית לפחות חלק מהזמן (על פי מודל העבודה ההיברידי).
ממחקר אחר שערכה חברת מחקרים אמריקאית עולה, כי כ-47 אחוזים מהמנכ"לים אומרים שהם יאפשרו לעובדים לעבוד מהבית באופן מלא.
עם זאת, סקרים שנערכו בקרב העובדים מהבית מצביעים על כך שיש עובדים, שעל אף העובדה שהם עובדים מהבית, מתקשים להגיע לאיזון סביר בין העבודה לחיים האישים שלהם.
חשש נוסף שמאתגר את מנהלי משאבי האנוש ועלה באותם סקרים הוא מפני מצב בו התרבות הארגונית של החברה והחדשנות של העובדים יספגו פגיעה במצבים בהם עמיתים לעבודה לא עובדים באותו מרחב פיזי.
ממחקר שנערך בנושא העבודה מהבית עולה, כי כ-65% מהמנכ"לים אומרים שכאשר העובדים עובדים מהבית, שמירה על המורל של העובדים היא משימה לא פשוטה שטומנת בחובה אתגר לא קטן.
באותו מחקר טענו יותר מ-33 אחוזים מהמנכ"לים כי הם מתמודדים עם קשיים בכל הקשור לתרבות הארגונית ולתפוקה של העובדים.
כאן נכנסים לתמונה כלים של מציאות ויטואלית. הצורך במפגשים שמדמים מפגשים פיזיים, כאשר כל הנוכחים נמצאים באותו חלל, הוא המנוע העיקרי שמניע קדימה את שילובה של טכנולוגיית המציאות הווירטואלית בעבודה השוטפת לטובת שדרוג יכולות העבודה מהבית.
כלים של מציאות מדומה מאפשרים, ובתוך כמה שנים יאפשרו הרבה יותר, לקיים מפגשים בסביבת תלת מימד באמצעות אווטרים אישיים או דמויות מסוגים אחרים.
בעתיד הרחוק יותר, יוכלו המשתתפים לשגר את הדמות האמיתית של עצמם, שתראה ותשמע כמו האדם שעומד מאחוריה.
מגמה אחרת שצפויה להתרחב במהלך השנים הקרובות היא מעורבות של הארגון בשמירה על בריאות עובדיו.
מקומות עבודה שבגלל אופי העבודה שבהם העובדים אינם יכולים לעבוד מהבית, צפויים לשלב אמצעים למניעת זיהום ובה בעת לטיפול במעמסה הנפשית שמחלות גורמות לעובדים.
ממחקר שערכה חברת היעוץ מקינזי עולה, כי כ-83 אחוזים מהמנכ"לים מתכוונים לגייס יותר עובדים לתפקידי בריאות ובטיחות בתוך כשנתיים.
מגמה נוספת שמקבלת ביטוי נרחב בארגונים בעולם המערבי היא השאיפה לגיוון תעסוקתי והימנעות מאפליה.
ממחקר של חברת מקינזי עולה, כי חברות בארה"ב מוציאות כל שנה כשמונה מיליארד דולר על תוכניות גיוון והכלה.
ולמרות זאת, טוענים החוקרים, כי מסקר שנערך בארה"ב יש עדיין הבדלים בתפקידים בכירים בין גברים לנשים והבדלים על רקע של גזע וצבע עור.
מהסקר (שכאמור נערך בארה"ב) עולה, כי גברים לבנים עדיין ממלאים כשני שלישים מתפקידי המנכ"לים והסמנכ"לים וכ-59 אחוז מתפקידי סגני נשיא בכירים בחברות.
נשים לבנות ממלאות כ-19 אחוזים מתפקידי המנכ"ליות והסמנכ"ליות וכ-23% ממשרות סגניות נשיא בכירות.
גברים שאינם לבנים ממלאים כ-12 אחוזים מתפקידי המנכ"לים והסמנכ"לים וכ-13 אחוזים מתפקידי סגני נשיא בכירים.
נשים שאינן לבנות ממלאות כשלושה אחוזים בלבד מתפקידי מנכ"ליות וסמנכ"ליות וכחמישה אחוז בלבד מתפקידי סגניות נשיא בכירות.