טרמפ לעבודה – מהמדינה

טרמפ לעבודה – מהמדינה

ממשלת סינגפור תספק בקרוב הסעות בחינם לעבודה בשעות שלפני העומס בבוקר. יש כאלה שמגיבים בחיוב, אחרים חוששים שהגעה מוקדמת לעבודה תגרום להם לשהות שם יותר שעות

שיתוף
שדרוג תחבורה ציבורית

שדרוג תחבורה ציבורית

מי שצפה בסדרת התעודה של חיים הכט "מכרכור לסינגפור" יודע עד כמה שלטונות המדינה שם מעורבים בחיי הפרט. המדינה שהכט כה מעריץ אינה מצטיינת בתחום זכויות העובד או בתחום זכויות האדם באופן כללי, אבל לזכותה יאמר שהשלטון משקיע משאבים בשמירה על איכות החיים. באמצע אפריל הודיעה ממשלת סינגפור על הפעלת תחבורה ציבורית בחינם לפני שעות העומס.

על פי אתר human resources ההודעה התקבלה בתגובות מעורבות. מדובר בקווי הסעות שנקראים MRT (קיצור של – Mass Rapid Transit) שייצאו מ-16 תחנות ייעודיות באזור העירוני של סינגפור לפני השעה 07:45 בימי השבוע, החל מה-24 ביוני. ההסעות, יוזמתה של חברת התחבורה המקומית Land Transport Authority יחלו לפעול לתקופה ניסיונית של שנה.

שר התחבורה של סינגפור, לויי טאק יו, אמר שהוא מקווה שהתוכנית תגרום ל-10% עד 20% מהנוסעים לעשות את דרכם מוקדם יותר ובכך להפחית את עומסי התנועה בשעות השיא. "הרגשנו שאנו צריכים לעשות משהו משמעותי כדי לגרום לאנשים לשקול את השינוי ושגם המעסיקים יצטרפו לעניין מפני שחלק גדול יותר מהעובדים שלהם ירצה ליהנות מהתוכנית," אמר השר.

זה נשמע טוב. כל ישראלי, ובעצם כמעט כל אדם עירוני בעולם, יודע כמה הנסיעה בבוקר לעבודה ברכב פרטי היא יקרה, ממושכת ומורטת עצבים. שעות יקרות שהיו יכולות להיות מנוצלות לעבודה או פשוט לעוד קצת שינה הופכות לבזבוז זמן שמזיק לבריאות ופוגע בסביבה. מהסיבות האלה היו סינגפורים רבים שבירכו על היוזמה. מצד שני נשמעו גם חששות – האם ההגעה בשעה כה מוקדמת לעבודה תגרום לסינגפורים לעבוד שעות רבות יותר?

סיבות נוספות לתגובות צוננות הן שמכיוון שההסעות יוצאות מהתחנות לפני שעות העומס, מסיבות הגיוניות וברורות, המשתמשים בהן ייאלצו לעזוב את הבית בשעות מוקדמות מאוד של הבוקר, מה שלא תמיד נוח לאנשי משפחה. אחת המגיבות לחדשות אמרה לעיתון הסינגפוריMy Paper : "הכסף שייחסך אינו שווה את זה. זה יעבוד רק עם החברה שלי תתמוך במהלך ותאפשר לי לעזוב מוקדם, או שהמשמעות תהיה שאעבוד הרבה יותר שעות."

להתעורר עם הציפורים ולנסוע

היוזמה, שעלותה 10 מיליון דולר, ממומנת במלואה על ידי הממשלה ואין תוכניות לגביית תשלום בעתיד, כך הודיע לויי טאק יו. בפרלמנט הסינגפורי נשמעו קולות שאומרים שמקומות העבודה יצטרכו לשנות את המדיניות שלהם. בסינגפור, שלא כמו בישראל, יש תחרות על ידיים עובדות וחברות מנסות למשוך אליהן את העובדים הטובים ביותר. בפרלמנט הסינגפורי מקווים שיוזמת ההסעות תהיה הזדמנות לחברות לבנות מדיניות העסקה אטרקטיבית ומתחשבת. קולות תומכים נוספים אומרים שמיזם ההסעות יעלה את פריון העבודה מפני שעובדים שייחסכו מהם שעות הלחץ של הפקקים בבוקר יגיעו לעבודה שמחים ורגועים יותר.

זוהי נקודה מעניינת, שלא נעלמה מעיניהם של חלק מהמעסיקים בישראל לפחות. בחברות הי-טק רבות קיימת גמישות לגבי שעת ההתייצבות בבוקר, בין היתר מתוך הידיעה שיש בכך פיצוי להורים עובדים שמגיעים הביתה מאוחר ומפסידים שעות עם הילדים, אבל לפחות יכולים ליהנות מהם בבוקר, גם אם זה אומר להגיע לעבודה קצת יותר מאוחר. ישנם מעסיקים, כמו בתי חולים, שמפעילים הסעות לטובת העובדים שלהם ובכך מסייעים להסדרת מחזורי המשמרות במקום העבודה, חוסכים עלויות ולא נאלצים להתמודד (או לגרום לעובדים להתמודד) עם מצוקת חניה.

אבל הסעות מאורגנות הן פתרון שמתאים רק למעסיקים גדולים. חברות קטנות יותר לא תמיד יכולות להפנות את עובדיהן לתחבורה הציבורית היקרה והלא תמיד יעילה במדינת ישראל. מה עושים? על פי אתר הקיימות הישראלי sustainability.org.il עידוד העובדים להגיע לעבודה על אופניים יכול להועיל לפחות לעובדים שגרים במרחק רכיבה. ישנם מרכיבים שהופכים את המעסיק לידידותי לרוכבים. על כך – בכתבה נפרדת.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה