גילי שרגא, מנהלת רשתות חברתיות בקבוצת מעוף, אומרת: "אנו חיים בתקופה בה הכל מסביבנו משתנה במהירות עצומה. לסביבת החיים הפיזית שלנו התווספה סביבת חיים וירטואלית, המתקיימת על גבי רשת האינטרנט, מנועי החיפוש והרשתות החברתיות. על כן, עלינו כבני אדם וכיצורים חברתיים תמיד להיות ערניים לסביבה שלנו, ובעיקר לסביבה הוירטואלית"
למה צריך לשים לב במיוחד?
"חשוב לשים לב לתמורות ולשינויים בסביבה הוירטואלית, להתפתח יחד איתם, לאמץ את השינויים ולהסתגל אליהם, כמו כן, לדעת לתרום אותם לטובתכם. על אחת כמה וכמה כשמדובר בנדבך כה חשוב בחיי כולנו – עולם התעסוקה".
אילו שינויים עבר עולם התעסוקה בהקשר לרשתות החברתיות?
"עד לא מזמן, כאשר ארגון כלשהו חיפש עובד חדש, כל שהיה עליו לעשות הוא לפרסם מודעת דרושים בעיתונות המקומית או באתרי הדרושים ולהמתין לקו"ח (CV) אשר יישלחו אליו באי-מייל. בארגון היו קוראים את קורות החיים, בוחנים את הרקע המקצועי, האקדמי והנסיון, ובוחרים האם לזמן לריאיון על מנת לבדוק את התאמתו האישית לתפקיד פנים אל פנים. עם הזמן נחקקו חוקים הנועדו להגן על המועמד מפני אפלייה, לדוגמא: כיום בריאיון עבודה, אסור למראיין עפ"י חוק לשאול מועמד על מצבו המשפחתי, גילו, אזור מגוריו, דתו, דעותיו, עמדותיו הפוליטיות ועוד.
כיום, קורות החיים אותם כתבתם, ערכתם ושלחתם אינם אלא חלק קטן מהמידע אודותיכם הנחשף לחברה המגייסת, ואם חשבתם שהפרטים שלא נכתבו בקורות החיים לא ידועים ולא נכללים בשיקול הדעת להזמינכם או לא להזמינכם לראיון – טעיתם".
מה חשוב שמחפשי העבודה יעשו כדי למצות את אפשרות קבלתם לעבודה?
"חשוב לבדוק היטב את מצבך ברשת. אנו חיים בעידן דיגיטלי, עידן של שקיפות מלאה בו חיינו פרושים לעין כל ברשת האינטרנט. עידן בו המידע המוזן למנועי החיפוש מאפשר לדעת עליך (כמעט) הכל. על כן כיום, כאשר אדם נכנס לשוק מחפשי העבודה עליו לבחון היטב מה מופיע בפרופילים החברתיים אותם הוא מנהל, איזו פרסונה הוא מציג לעולם? הקלידו את שמכם בגוגל ובדקו אילו תוצאות אתם מקבלים.
מנוע החיפש של גוגל יודע וזוכר הכל! גם אם אתם כבר שכחתם. הוא זוכר את הבלוג שניהלתם אי שם בשנות ה-90 או את התמונה המביכה שלכם שהעלו במסיבת ה- new year של 2010. וכך גם המעסיק העתידי שלכם בלחיצת כפתור אחת יכול לגלות עליכם הכל עוד לפני שנפגשתם פנים אל פנים.
חשוב להיות יסודיים לגבי חפירת עברכם ברשת. כל פוסט, תמונה או לייק שפורסמו ברשת החברתית אינם פרטיים, הם יישארו שם לעד ואינכם יודעים מתי הם עלולים לצוץ וכיצד ישפיעו על חייכם. כיום יותר מתמיד, המסיכה אותה נהגנו לחבוש בזמן ראיון עבודה או במקום העבודה איננה ניתנת להסרה, למעשה היא מיותרת לחלוטין! כיוון שהפרסונה אותה אנו יוצרים ברשת החברתית, היא תמידית, היא מייצגת אותנו בכל רגע ורגע נתון. זוהי אותה פרסונה אותה אנו מציגים למעסיקים העתידיים שלנו, לטוב ולרע".
כיצד ניתן לרתום את הרשתות החברתיות לטובת פניות ממעסיקים?
"ראשית, עליכם לוודא כי המסר\האישיות שאתם מעבירים ברשתות החברתיות משקפות את האני מאמין האישי שלכם.
המגייס שמראיין אתכם בראיון עבודה יודע עליכם הרבה מעבר למה שציינתם בקורות החיים שלכם. לכן, הפרסונה אותה אתם מציגים בריאיון לא להיות שונה מהפרסונה אותה חשפתם ברשתות החברתיות. שהרי אי אמינות הינה הסיבה הראשונה לאי קבלה לעבודה.
זכרו כי השקיפות הינה הזדמנות, וכיוון שהשקיפות ברשתות חברתיות הן כביש דו כיווני, השתמשו בה כדי להכיר את המראיין.
בעבר המעסיק היה זה שהחזיק בכל הקלפים – הוא זימן אתכם לריאיון, היו לו את כל הפרטים עליכם, ואילו אתם הגעתם אל הריאיון מבלי לדעת דבר על האדם אותו אתה עומד לפגוש! כיום גם לכם יש את הכוח לא רק ליצור הזדמנויות וליזום ראיונות עבודה, אלא גם את הכוח לבדוק ולדעת את מי אתם עומדים לפגוש בריאיון העבודה.
ולבסוף, השתמשו ברשתות החברתיות כדי להכיר את המקום אליו אתם מתאיינים. כנסו לאתר החברה, קראו אודותיה, בחנו במה היא עוסקת, מה מצבה הכלכלי, מי הם העובדים שלה, מהו ההווי החברתי שלה, ומעל הכל מיהו הבוס העתידי שלכם. אולי יש לכם חברים משותפים? אולי יש לכם תחומי עניין משותפים או תחביבים שיאפשרו לכם לייצר קשר אישי בראיון. המידע הזה עשוי להיות כרטיס הכניסה שלכם.".