הם עבדו כל כך קשה במהלך השנה ועכשיו, כאשר סוף סוף מגיע להם חופש, הם לא יודעים איך להתנתק מהעבודה ולהתחיל לחיות. לארגון יש אינטרס שהעובד שלו יצא לחופשה משפחתית, יהנה, ימלא מצברים ויחזור לעבודה מלא התלהבות עם ברק בעיניים. כמובן שלא יזיק גם שוקולד משובח ממדינה זרה לחברים בצוות…
כדי לדעת איך לעשות זאת נכון, המגזין המקצועי Harvard Business Review מציע לארגונים את המדריך המקצועי לחופשה.
חופשה טובה צריכה להכיל תזוזה, תנועה ופעילות פיזית
סעיף זה חשוב בעיקר לעובדים המבלים את מרבית שעות העבודה בישיבה מול מחשב, בחדרי דיונים ובכלל בתוך משרדים סגורים וממוזגים. חופשה אולטימטיבית עבור עובדים אלה צריכה לכלול תפאורה שונה לגמרי ויציאה מפוארת משגרת היום יום. על מנת לתת לגוף ולנפש את התחושה האמיתית שהם בחופש, חשוב לשלב בחופשת הקיץ הקרובה פעילויות מחוץ למבנה סגור, עם כמה שיותר תנועה (הליכה, רכיבה, שחייה וכיו"ב).
חופשה טובה צריכה לקחת אתכם למקום יפה, מקום שלו וחיובי
עם כל הכבוד (ויש כבוד) למוזאונים, גלריות ושאר אתרים תיירותיים מקורים וממוזגים, חופשה טובה המאפשרת לעובד ניתוק מוחלט משגרת היום יום והנאה טוטאלית, צריכה לשלב כמה שיותר טבע. נופים מרגיעים מסייעים לאדם להתחבר לעצמו, להקשיב לעצמו, ליהנות מהרגע. נופים מרתקים ויוצאי דופן מעצימים את תחושת החופש / החירות והתשוקה לחיים. לכן חשוב למצוא את הנופים והרקע הזה שמוציא את השקט, ההקשבה והרוגע, אך גם מגרה את המוח להתנסות, לחקור וליהנות מהרגע!
מפגש עם אנשים חדשים ומעניינים
הנטייה לצרף לחופשה השנתית שני זוגות חברים שיש להם ילדים באותם טווחי גיל היא לכל היותר מובנת. הנטייה לצרף עמיתים לעבודה או חברים מרקע דומה היא גם כן מובנת. זהו אזור הנוחות של אנשים. הם רגילים לאזור הזה ביום יום ולכן בוחרים את הסביבה הטבעית שלהם גם כשהם מתכננים חופש. זו טעות! חופשה מיטבית היא אחת כזו שבה המטייל פתוח להיכרויות עם אנשים חדשים, תרבויות אחרות, סגנון בילוי חדש. כל אלה מוציאים אותו מאזור הנוחות שלו וחושפים אותו להרפתקאות חדשות, חד פעמיות ובלתי נשכחות. זה מה שמכניס את ה"פלפל" הרצוי לחופשה.
חופשה טובה דורשת תכנון
אנשים רבים מקשרים ספונטניות לנהנתנות. הם חושבים שאם מישהו מוכן לצאת לחופשה מעכשיו לעכשיו או לצאת לבילוי (כאן ועכשיו), פשוט לקום מהספה ולצאת – אז הוא אדם שיודע ליהנות מהחיים. אולי, אך כאשר מדובר על החופשה השנתית, למי שיודע ומוכן לתכנן בקפידה, יש יתרון משמעותי. חופשה איכותית היא אחת כזו שתוכננה בקפידה, עם דגש על כל פרט ופרט. התכנון דורש אמנם זמן ומשאבים, אך כאשר מתכננים בקפידה חופשה, אפשר לנצל את היעד והכי חשוב – את הזמן – בצורה הטובה ביותר וזה מעצים את החופשה ואת הזיכרון ממנה.
חופשה טובה דורשת השקעה
אנשים משקיעים המון ביום יום. ברכב, בדירה, בחדרי כושר ובכלל בלייפסטייל. רבים אינם חושבים על החופשה השנתית במהלך השנה ואינם חוסכים במיוחד כדי שיוכלו לצאת לחופשה מהחלומות. מי שיודע לשנות את המאזן, ללא קשר ליכולות הכלכליות שלו, לחסוך קצת יותר במהלך היום יום ולהתפרע/להתפנק עד הסוף בחופשה, הוא זה שיצליח למצות את החופשה יותר מכל אחד אחר. נכון, אפשר ליהנות מחופשה בתקציב מוגבל, מטיסה במחלקת תיירים, ממלון 3-4 כוכבים במרחק נסיעה של כמה דקות מהים, אפשר. עם זאת, כאשר חוסכים לחופשה ומשקיעים בה, מהפרט הראשון ועד האחרון, כאשר עולים ברמה ונהנים מסגנון חיים מפואר יותר מהיום יום, זוכים לחוויה עצומה!
הקשר בין משאבי האנוש לחופשת העובדים
מעבר לקשר הברור שקיים בחלק מהארגונים שבו משאבי האנוש ו/או הרווחה הארגונית גם אחראים לתכנון החופשה השנתית של העובדים בצורה מרוכזת – למנהלי משאבי האנוש ולמנהלי הרווחה יש לא מעט השפעה עקיפה על חופשות העובדים ואיכותם.
דבר ראשון ובראש ובראשונה – באחריותם לדאוג כי כל עובד אכן מממש את זכותו לחופשה וכי הוא מבצע חופשה במתכונת של "חופש" בפועל. אין הדבר פשוט… החלק הראשון דורש ניהול שנתי של ימי החופשה של העובדים ואבטחת ריכוז ימי חופש שיאפשרו לעובד לצאת לחופשה משמעותית. אחריות זו כוללת ניהול אקטיבי (ולא רק פסיבי) של ימי החופש של העובד עם יצירת מדיניות ברורה של ניצול ימי חופשה שיאפשרו לקחת חופשה ארוכה יותר לפחות פעם בשנה. החלק השני כולל בקרה כי אכן כלל העובדים לוקחים חופש מהעבודה ומנצלים את ימי החופש בפועל, ולסיום, החלק השני של אחריות מנהלי משאבי האנוש ומנהלי הרווחה היא כי כאשר העובד כבר יצא לחופש שיש בידו את האמצעים הכלים והרצון להפוך את החופש לחופשה משמעותית (כפי שתוארה מעלה).
עבור החלק השני של המשוואה נדרשים מנהלי משאבי אנוש ורווחה "להזיע" קצת יותר, לעודד עובדים לעשות משהו משמעותי יותר במהלך חופשת מסתם לשבת בבית או להוציא את הילדים, כאן המקום לביצוע הדרכות רווחה מקדימות, פרסום הטבות בתחום (שספקים רבים ישמחו לתת לארגונים להפיץ לעובדים) ונתינת כלים שונים לארגון, תכנון וביצוע החופשה בצורה הטובה ביותר, שתתרום הן לעובד והן לארגון. לדוגמה: יצירת קשר עם סוכן נסיעות והקצאת זמן ומקום לביצוע פגישות עם העובדים, פרסום מסלולי טיולים ונופש, והזמנת הרצאות העשרה על מקומות שונים בעולם ("לעורר את התיאבון").
רוצים עזרה במתן עזרה לעובדים בתכנון החופשות? השאירו את פרטיכם ונציג המערכת יחזור אליך בנושא: