ג'ון קפלן, מנכ"ל OpenSky (אתר הסחר המאפשר לכל מומחה בתחומו למכור באתר את הפטנט, המוצא או השירות הייחודי ואפילו את המתכון שלו), התראיין לתר משאבי אנוש Human Resources Inc בנושא עבודת צוות וחשיבותה להצלחת העסק.
ג'ון קפלן: כשאתה אומר עבודת צוות או גיבוש צוות, אנשים מיד חושבים על פיקניק לעובדי החברה ובני משפחותיהם נכון? אנשים אומרים לי 'בטח, אנחנו צוות. אנחנו לא רק עובדים ביחד אנחנו נפגשים אחרי העבודה לשתות בירה. אנחנו חבר'ה!…'
מנהלים משקיעים הרבה מאוד משאבים בניסיון לגבש את הצוותים שלהם באמצעות פיקניקים, מסיבות חברה ועוד אירועים חברתיים אבל הם מחמיצים את הנקודה המרכזית. עבודת צוות, המתבססת על גיבוש, לאו דווקא נשענת על העובדה שכל החברים בקבוצה הם גם חברים אחרי העבודה או בכלל חברים. הם לא צריכים להיות חברים אחרי העבודה ולפעמים רצוי שהעובדים יתנתקו אחד מהשני בסוף יום העבודה ויפגשו עם חברים ובני משפחה שלא עובדים איתם.
אני עבדתי עם אנשים על פרויקטים במשך 15 שנים ומעולם לא ביקרתי אצלם בבית. לא הייתי צריך לבקר אצלם בבית. מה שכן הייתי צריך לעשות, כדי להצליח, כדי שהעסק יצליח וכולנו נצליח – היה לבנות מערכת יחסי עבודה טובים. כמו ריאל מדריד, כמו הלייקרס. קבוצות ספורט שבהן השחקנים עובדים ביחד תוך שיתוף פעולה. זהו שיתוף פעולה שמתאפשר תוך חלוקת תפקידים ברורה. זו דינאמיקת עבודה בה כל אחד מכיר את השני מבחינה מקצועית, יודע להשלים אותו, לתמוך בו. זו קבוצה שנעה בקצב אחיד כגוף אחד. אנחנו אוהבים את הקבוצות המצליחות הללו וממש לא מעניין אותנו, כאוהדים, הם נפגשים לפיקניקים עם המשפחה בסופי שבוע.
קבוצת הכדורגל הזו שיודעת לעבוד ביחד, שבה החברים משלימים אחד את השני, מגבים, מסייעים, מעודדים… זו הקבוצה שמובילה לניצחון ולכן זו הקבוצה שמנהלים צריכים לגבש בארגון. הדגש צריך להיות על חתירה משותפת להצלחה. הצלחה כזו מתקיימת כאשר העובדים יודעים שכדי להשיג מטרות (משותפות) הם צריכים לפעול יחד, לשתף במידע, לתמוך, לעזור, לפרגן אחד לשני. מה שמניע אותם לעבוד כגוף זה הרצון להגיע לקו הגמר והידיעה שהם יוכלו להגיע ראשונים לקו הגמר רק כקבוצה.
ואם נחזור שוב לתפישה הרווחת שעבודת צוות מקורה בחברות אישית בין העובדים, בקשרים בין-אישיים שנמשכים מחוץ לעבודה… הרי זו תפישה לא נכונה. ראשית כל תפישה זו איננה מעמידה את הערך החשובים ביותר במרכז מערכת היחסים – החתירה המשותפת להצלחה. שנית, תפישה זו איננה נכונה למרבית הארגונים כי מרבית הארגונים במשק לא מגדירים נכון את הקבוצה עצמה.
כיום, כשאנחנו מדברים על קהילה, אנחנו לא מדברים רק על העובדים בחברה (אלו שמגיעים למשרד בבוקר ומקבלים תלוש שכר). היום, השיח על הקהילה השותפה להצלחת הארגון מתייחס לתמונה רחבה יותר של שותפים. זה כולל את הפרטנרים העסקיים, הוונדורים (הספקים), הלקוחות, עובדי החברה והעובדים החיצוניים (קבלנים, פרילאנסרים וכיו"ב). ארגון מצליח צריך לראות בכולם חלק מהקהילה או חלק מהצוות.
זה אומר שהארגון צריך לקיים מערכת יחסים שיתופית, שקופה/פתוחה, מערכת יחסים שבה הארגון מודה לכל אחד מהחברים על תרומתו ומתגמל אותו. כשאנחנו מתרכזים בקבוצת העובדים המצומצמת כ'צוות' – אנחנו מפספסים שותפים אמתיים.
לסיכום, אם הייתי צריך להגדיר מה זה עבודת צוות במילה אחת הייתי אומר: זה גוף שמוכן לצאת לקרב ביחד!' צוות, במובן העסקי הוא לא קבוצה של אנשים ששמחה לבלות יחד אחר הצהריים על כוס בירה או מסיבת תחפושות אלא גוף מקצועי, מתואם ומלוכד, שערוך להצליח יחד במשימה מקצועית!